Nekromanti Tellus?

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Finns här någon som kan säga något om SF-rollspelet Tellus? Utöver den lite speciella målgruppen (konfirmationsrollspel) har jag bara läst att det är ett SF-lir utan våldsinslag, vilket ju kunde vara nog så intressant; våldsinslag är trots allt rätt ovanligt i de flesta seriösa SF-romaner. Enligt konstruktörerna bygger det också på trovärdig teknik; inga lasersvärd eller warpdrives alltså.

Någon som spelat/läst Tellus och kan berätta mer?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Jag kan säga lite om det i alla fall. Det är som, du sa, helt befriat från regler för strid och annat våld (jag har för mig att det nämns i förbifarten någonstans, men det finns inga regler för det). Färdighetssystemet är ganska ogenomtänkt, men fungerar för enstaka äventyr, med rollpersoner på en "lagom bra" nivå. Världen är jättetrevlig (allt som har levande varelser i en ocean under Europas istäcke är per definition bra). Spelet är ganska snyggt, men känns rätt hoptryckt (mycket text, få sidor). Om du kan få tag på det så köp det.

/tobias
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Tack för infon. En fråga till: verkar spelvärlden genomtänkt och hållbar, eller börjar man hitta "plot holes" efter ett tag? Spelet är ju som bekant avsett för konfirmationsrollspel, därför skulle man kunna misstänka att världen är anpassad för korta äventyr där de större sammanhangen är av underordnad betydelse.

Om du kan få tag på det så köp det.

Jag tror att spelet finns hos Legend för en spottstyver, så egentligen vet jag inte varför jag ställer en massa dumma frågor... men det är alltid kul att få höra andras intryck. :gremsmile:

Efter att ha plöjt Kim Stanley Robinssons Mars-trilogi har jag haft lite funderingar runt nån slags diplomatisk kampanj i rymdmiljö, med tonvikt på politik och förhandlingar snarare än laservapen och fotonbomber. Nu vet jag inte hur kul det skulle bli i praktiken, men det är iaf en tanke. För en sådan kampanj borde det kunna vara inspirerande med ett spelsystem utan våldsinslag (vår tids politiker har sällan kommit till makten tacka vare höga FV i vapenfärdigheter).

Ajusstde... vet du eller någon annan förresten vad som hänt med speltillverkarens hemsida (Terra Incognita)? Den verkar tvärdöd.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
konfirmationsvåld? [OT]

Ensak osm jag hört mången rollspelare skrävla om är att folk sitter och grejar med detta spel och låter det bli hur genombrutalt som helst och typ tortyr och allt möjligt som är rätt mycket ultravåld. Då undrar jag ifall det bara är en skröna eller stämmer det att folk gör det för att håna tellus intentioner ;P
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Jag har det, och jag tycker det är intressant. För det första är det en hoppfull efter katastrofen-värld, där människorna har börjat inse att de måste ta mer ansvar för världen omkring sig, något som inte direkt går tretton på dussinet i rollspelsbranschen. Tellus har ett någorlunda genomtänkt politiskt system (folk får vara med i vilket samfund de vill, och följer samfundets lagar, eftersom nationerna blev utplånade) osv, men fokus ligger inte alls på strid, utan på samhället, utforskning, etik och moral och annat. Misstänker dock att längre kampanjer blir lite svårare. Jag rekommenderar det, och skall se om det går att genomföra något till det på nästa GothCon eller så.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Våra politiker har delvis nu och oftare tidigare i historien kommit till makten för att deras trogna skaror har haft "högt" fv i vapenfärdigheter.

Ok, jag tillät mig att vara lite optimistisk. Tittar vi på situationen idag borde vi ändå kunna hitta hyfsat många ledare i "civiliserade" länder (och ja, jag vill hävda att jordens nationer idag uppvisar en högst varierande nivå av civilisation) som kommit till makten genom politik snarare än gevärspipor. Och eftersom Tellus utspelar sig i framtiden kan man kanske anta att pennan har fortsatt att vinna mark från svärdet?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det du säger är sant. Jag vet inget om rollspelet tellus så jag tänker inte ifrågasätta den spelvärlden. Det du säger är också någorlunda sant i vår verkliga värld. Man skall dock vara medveten om att till syvende och sist så avgörs alla frågor med vapen i hand. Krig och våld är den slutgiltiga maktdemonstrationen. Du tror väl inte det är en slump att vissa länder i världen mer eller mindre får agera hur de vill..?Ellerr? Och nu pratar jag inte bara om USA. Det här är mycket OT och om du skulle vilja fortsätta prata så gör vi det via pm

Tzimisce
 

zarkow_UBBT

Veteran
Joined
25 Jun 2003
Messages
5
Location
Umeå
Terra Incognitas hemsida

Hejsan.

Angående Terra Incognitas hemsida kan jag upplysa om att den är precis lika död som den ser ut - den har lagts på is i brist på slantar.

Den yttersta orsaken är att inkomsterna från försäljning av Tellus i stort sett har varit lika med noll, eftersom en känd svensk rollspelstidning bröt mot vårt muntliga avtal och bestämde sig för att vräka ut tusentals ex gratis och lyckades mätta marknaden.

Om man råkar vara en av dem som inte fick en Tellus gratis under 2001 så går det dock fortfarande utmärkt att beställa spelet direkt från oss - skicka i så fall ett mail till mig på david.bergkvist@home.se så fixar vi det.

Jag kan ju passa på att kommentera lite av det som sagts i tråden när jag ändå skriver:
1. Den pressade layouten är ett faktum som helt enkelt kommer sig av mycket strikta ekonomiska ramar. Vi hade bara så många sidor, och hade mycket att skriva.
2. Ogenomtänkt färdighetssystem. Kanske det. Spelet fokuserar egentligen inte på systemet särskilt mycket över huvud taget, mycket av utrymmesskäl.

Det kan dock vara intressant att påpeka att spelet existerade innan dealen med Västerås Stift ingicks - det är alltså inte från början konstruerat för att vara ett konfirmationsrollspel, utan är bara anpassat till de förutsättningarna.

För övrigt så tycker jag det är roligt att folk faktiskt spelar Tellus. :)
 
Top