Tecknade serier som inspiration för fantasy-rollspel?

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det finns böcker och film, och så finns det serietidningar. Ibland föredrar jag serietidningar.

Vad har ni för tips kring serietidningar som inspiration för fantasy-rollspel. Jag tänker alltså fantasy i meningen romantisk medeltid (Drakar och Demoner, Dungeons & Dragons, Symbaroum, Eon, Sagan om Ringen, osv).

Jag har hittat / läst / börjat läsa:
- Berserk
- Conan Dark Horse Omnibus (rätt rörigt med alla Conan-utgåvor)
- Elric (den nya Titan Comics - finns även en äldre serie)
- Thorgarldkrönikan
- Northlander

Det är inte så lätt att läsa alla ryggarna på SF-bokhandeln, och "hitta rätt" bland alla superhjältar och science fiction.
Och när jag väl hittar någon serie jag vill läsa, så är det inte alltid så lätt att få tag i vettiga samlingsalbum i ordning.

Det verkar finnas en hel del D&D-serier. Critical Role Vox Machina tyckte jag var sådär. En del äldre D&D-serier verkar rätt tramsiga. Men det kanske finns guldkorn?

Jag är nog mer ute efter mörker/medeltid/goth/(skräck) än väldigt övernaturligt/fantastiskt.
Det behöver inte vara några stora serier med 1000-tals sidor. Korta one-shots av oberoende författare/konstnärer är minst lika intressanta.

Vad har jag missat och vad borde jag kolla efter?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
(Läste lite slarvigt på vad som efterfrågades mer specifikt, så nu finns fetstil på de två tipsen jag tänker passar bäst in på det.)

Vei - Bergmark-Elfgren/Johnsson
The Black Dragon - Claremont (gick i svenska Conan-tidningarna, finns ett samlat album)
Skymningen färskamrater - Bourgeon (ny svensk utgåva lär vara på väg)
Eye of Newt - Micheal Hague

Bonus:
Mouse Guard såklart, om medeltidsmöss passar ens smak

Throne d'Argile - för den som läser franska (det gör inte jag, men jag köpte ett specialalbum iaf för den var himla snygg)

Martilo - Fabian Göranson, inte inspo men himla kul och absurd riddarserie
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Orc Stain av James Stokoe - Bra snygg serie om orcher.

Bone av Jeff Smith - Lite på temat vanliga människor snubblar in i en fantasy-värld. Men de vanliga människorna är vanliga "tecknade" gubbar som trillar in i en fantasyvärld full av människor, råttmonster, drakar, talande kattdjur, mystiska munkar osv. Utan tvekan en av de bästa serierna som gjorts- alltså rent objektivt - subjektivt är den också en personlig favorit.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Goblin Slayer (min recension i länken) är det mest D&D-iga som någonsin publicerats, extremt vältecknad, och smått genial.
Jag kom hit för att rekommendera Goblin Slayer! Jag stötar Ymirs rekomendation.

Jag tänker också rekommendera 7 Deadly Sins som är typ Naruto om Naruto var D&D. Merlin har på sig världens minsta bikini som wizard robes så bara det!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Nu, innan jag säger namnet, jag menar BARA den gammla serien och inte den moderna uppdateringen där de... Suck... gör en DC universumet crossover med superhjältar och John Constantine...

Amethyst princess of Gemworld!

Det är Epic fantasy riktat till målgruppen som läser hästtjej böcker. Men kolla på den här världskartan. KOLLA PÅ DEN OCH VET ATT DETTA ÄR DEN ENDA VETTIGA FANTASY KARTAN!
 

Attachments

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Lustigt nog verkar det vanligare med fantasyserier inspirerade av rollspel (Rat Queens, Die) än fantasysterier som inspirerar till rollspel. De bra och kända fantasyserierna är inte den typen av fantasy, utan snarare fantasy av den urbana sorten (Sandman, Books of Magic).

Men du skulle kunna ta en titt på:

Head Lopper om en hård barbar som slåss mot monster och grälar med ett avhugget huvud från en häxa.
Head Lopper | Image Comics
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Det finns en manga i två delar som tillhör Record of Lodoss War men som sticker ut stilmässigt (till exempel genom att vara riktigt bra säger jag helt fräckt, utan att ha läst något annat men Lodoss-animen impade inte): Lady of Pharis. Den gav mig faktiskt lite input på hur jag borde/kunde ta mig an Dungeons & Dragons!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag tänker rekommendera 8-bit theater och ni kan alla skrika på mig hur mycket ni vill. Mer likt fantasy rollspel än något annat jag har sett.

Your words are fire giants besieging the Asgard of my mind.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Just ja! Den första samlingsvolymen av Cerebus skulle ju kunna fungera. Om man har överseende med att barbarhjälten är ett jordsvin; att viktiga roller spelas av Groucho Marx, knäppis-Batman och tönt-Elric; och att teckningarna i de första numren är lite tveksamma, Men om man kan stå ut med det (och till och med uppskatta det) så är det en väldigt bra komisk serie om en barbar som reser runt i en fantasyvärld, försöker bli rik och är lite smartare än alla andra.

(De följande samlingarna är också bra, men inte som inspiration för fantasyrollspel.)
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Första mosebok, illustrerad av Robert Crumb.
CrumbGenesisCover.jpeg
Röde orm, illustrerad av Charlie Christiansen (som även gjort Arne Anka).
Röde_Orm.png
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
När det gäller Comics är förstavalen Conan och Valiant, men de har redan nämnts.
Tycker man man om Conan kan man ta sig en titt på Red Sonja och Kull.
Ytterligare en klassiker som ingen nämnt är ElfQuest

När det gäller manga är jag ingen expert (även om jag arbetar på att bli det).
Goblin Slayer har redan nämnts. Den känns som pseudo-DnD och läser man mellan raderna är det uppenbart att karaktärerna är PCs i ett rollspel med meningar som "gudarna spelar tärning om våra liv".

Andra manga:
Berserk är en blodig klassiker som alla borde känna till.
Vinland Saga är en fantastisk Vikingaberättelse om blodshämnd.
Ookami To Koushinryou / Spice and Wolf är också en klassiker om medeltida ekonomi.
Akagami No Shirayukihime / Snow White with the Red Hair är en klassisk berättelse om en kvinna av folket och en man av börd som blir förälskade.
Claymore är en klassiker om människans kamp mot demonerna och hur man skapar Claymore, kvinnliga halvdemoner som kämpar för människorna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Glömde en manga:
Pandora Hearts
På sin 15-årsdag blir huvudpersonen förvisad till helvetet av mystiska personer.
I helvetet, som är en mardrömsversion av Alice i Underlandet, sluter han ett avtal/kontrakt med en demonflicka utan minne för att ta sig tillbaka till sin egen värld.
Väl tillbaka på jorden upptäcker de att kontraktet äter hans livsenergi och att han kommer att dö och skickas tillbaka till helvetet.
Kommer de att lösa mysteriet med varför han blev förvisad till helvetet och med med demonflickans förlorade minne innan det är för sent?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Tack för alla svar så här långt.

Jag har sökt på ganska många av de tips jag fått, och en del är lättare att köpa, andra ganska svåra.

Jag har kollat SF-bokhandeln, Adlibris, Bokus, Amazon, Forbidden Planet.

Har ni några andra förslag på affärer? Även PDF (eller typ CBZ) kan vara intressant.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Staffars Serier, Comics Heaven, Serieslussen - alla i Sthlm.
Serier: Farhd & Grey Mouser av Mignola är guld också.
Kull, (Dark Horse) om du gillar Conan.
Wolfskin.
Helheim - vikingahorrorfantasy.
 
Top