Tecknade serier som inspiration för fantasy-rollspel?

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Elves
Dwarves
Orcs and goblins
Mages
Ovanstående utgivna av Soleil, mycket finns översatt till engelska. Kan man franska så finns än mer. De olika titlarna knyter an med varandra men kan läsas var för sig.
Kan finnas någon mer titel som jag missar.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Artesia av Mark Smylie.
Lätt den bästa fantasyserien jag läst. Och bästa krigsserien för den delen.04AB7A69-C57F-4B46-B0F2-1E83FC2DF288.jpeg

Inspirerad av en rollspelskampanj (baserad på Runequest om jag inte minns fel) och även slutit cirkeln och getts ut som rollspel. Finns tre samlingar och några lösa nummer. Tyvärr oavslutad men Smylie skriver böcker i samma värld nu som förhoppningsvis tar vid där serien slutat så småningom.

 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Även starka medhåll på Elfquest, Bone, Conan, Black dragon, Mouse Guard och Valhall.

Andra bra är:
Johan och Pellevin
Fafhrd and the Gray Mouser av Mike Mignola
Poison Elves av Drew Hayes
Usagi Yojimbo
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Zetari. Avslutad historia i Magnum nr4 1989, bör gå att få tag på på begagnatmarknaden utan att ruinera sig. Typ all fantasy som kommit ur min penna har spår av dem.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Tack för alla svar så här långt.

Jag har sökt på ganska många av de tips jag fått, och en del är lättare att köpa, andra ganska svåra.

Jag har kollat SF-bokhandeln, Adlibris, Bokus, Amazon, Forbidden Planet.

Har ni några andra förslag på affärer? Även PDF (eller typ CBZ) kan vara intressant.


https://www.drivethrucomics.com/m/browser/publisher/15895 :)
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Jag har lånat mycket från serietidningar i mina stora fantasykampanj Carapalea.

Bland annat Antilivekvationen från DC Comics och Gorr The God Butcher och All-Black the NecroSword från Marvel.

Man kan låna mycket utan att planka det rakt av.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,266
Elfquest! Största inspirationen till Eons alvlore, så lite extra intressant för oss i Sverige.

Nimona! Halsbrytande blandning mellan humor och djup tragik i en underlig fantasy med både högteknologi och rustningar.

Age of Bronze! En otroligt välresearchad version av Iliaden som serieböcker. Drama, ångest, våld, blod och ond bråd död. Allt man kan behöva i fantaysy.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Min kreativa hjärna läste Skåne i stället för Slaine. Gick inte alls ihop.
Tja Skåne var ju delvis hemvist för Götarna och de behöver ju vara tuffa för att stå ut med Danerna... Beowulf vare ju en av Götarna som fick fly till Danernas rike efter att ha slagit ihjäl en av Svearna om jag förstod det rätt. Redan på den tiden så skulle man bunta ihop och slå ihjäl stockholmare.. ;)
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Det är nån slags metaversion av fantasy, men jag tycker att den franska serien Donjon (ett par volymer finns på svenska) är rätt kul och lite intressant. Precis som Gobiln Slayer lider den lite av att den handlar om att bo i ett rollspel snarare i en fantasyvälrd, men det gör att man kan se vad som händer när SL eller reglerna inte är helt genomtänkta. Vid ett tillfälle så blir huvudpersonen så bra på att slåss att han är klar med alla vanliga vapen och börjar använda tex fjädrar i stället.
 
Top