Nekromanti Tankar om Fria Ligans "Alien" efter att ha spellett "Hope's Last Day" scenariot

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
entomophobiac;n335811 said:
Påminner en del om The One Ring med avståndsstegen men du nämner ju det som en inspiration också.
Jag snodde det rakt av från The One Ring men fick dåligt samvete… …tills jag upptäckte att Wizardry hade samma system. En annan intressant sak är att spellslottsystemet som ACKS (och sedemera 5E) införde också fanns där! Dom var tydligen rätt före sin tid<3

Men mina kära Conflict Dots är en egen uppfinning<3

entomophobiac;n335811 said:
En sak som jag lekt mycket med i Best är att hitta intressanta sätt för monster att agera som kan bli mer eller mindre svårt att förutse för spelare. För jag kan tycka att monsters beteende borde handla om deras lynne, personlighet, mål (om de är intelligenta), etc., och inte vara allt för slumpmässigt. Men det kan ju handla om att begränsa resultaten på en tabell för ett specifikt monster istället för att behöva prep:a specifika detaljer. För det känns spontant oblorbigt.
Jag tycker det här verkar intressant och jag vill att lynnet ska vara kodifierat i regler så man inte behöver förlita sig på domarens bästa bedömning. Och det tyckte jag Alien-spelet hade en bra början. Vissa entries på attacktabellerna var inte så lyckade men andra var urbra. Det förenklar också spelet väldigt mycket. Det kan hända väldigt intensiva saker såsom ansiktsomfamningar och ovomorfering och att bli biten av en mun på ett huvud som sitter i munnen på ett annat huvud #giger men det behövs inte hundra positioner och stances för att skapa dom sakerna utan det kan man rulla fram på randomtabellen. Tycker bra!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Ok, kollade inte monsterattackerna i Svärdets Sång. Tycker inte riktigt de såg så spännande ut. Man vill ju ha lite mer dramatik och strategi över det. Bygga en liten stridsstory av det. Monster som anfaller ur skuggorna, utför en kraftfull panikattack innan det flyr etc. Alltså betydligt mer Modus Operandi.

Edit: Ja, alltså det 2097 och entomophobiac pratar om ovan.
 
Top