Nekromanti Tankar om EON III

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Alternativ tanke

Vad händer om du konsekvent gör så att alla "/10"-resultat istället blir "/5"? Detta skulle ju driva upp genomsnittet på skadorna och göra att det blir närmare skadorna man får genom det förenklade skadesystemet?

Mvh/Phelan, som sitter och skriver av skadetabeller för att slippa bläddra i boken
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Slår jag någon med en trukhyxa i Skallen, orsakar 50 skada(!).
Därefter har jag väldans otur och slår 9 på T10-slaget. Han får då 5 i Trauma, 5 i Smärta och lite blödning. Amputation, javisst, men Ob2T6 kan de flesta klara. Den smällen hade de flesta stått upp efter.


Du säger det själv - du har otur. Skadeverkan är en potential att skada och döda. Sedan spelar slumpen in en hel del (hur överlever människor att bli skjutna i huvudet av en kula på 5g som färdas i 1000m/s?).

Det finns stridstekniker som påverkar detta (Målpunkter), där en skicklig utbildad krigare lär sig att styra slumpen.

Efter feedback från läkare och liknande kunniga personer ndg kroppsskador så valde jag att minska mängden Trauma som tillfogas av icke-vitala träffar, därav den minskade mängden vid en majoritet av skadeffekterna. Det du dör av är sällan rena Trauma-skador (om dessa inte träffar vitala delar av kroppen, som hjärna, hjärta, organ och blodflödessystemet). Däremot är blödning en källa till död i Eon - en blödande krigare kanske hinner slå ihjäl sin motståndare, men får denne inte hjälp med sina egna skador efter striden så lär han också stryka med.

Dessutom är det vanligare att kroppen stänger av sig själv när den är skadad, för att överleva. Detta ges i Eon av Smärta och Chockslag. Det finns ett flertal effekter som ger mycket Smärta av denna orsak. Problemet är dock att om man blir medvetslös och har en motståndare kvar så är man en rätt enkelt mål...

Det finns givetvis massor av sätt att modifiera detta om man inte trivs - att öka alla T/10 till T/2 är ett sätt, vilket gör systemet mycket dödligare.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Det känns bara konstigt att det är T10an som avgör hela utgången av anfallet, dens utfall är ju långt mer prioriterat än själva skadeslaget.

Med lite tur från mottagarens sida kan han stå pall för ett tiotal yxhugg i huvudet, om inte ett av dem får för sig att träffa hjärnan.. (det är nästan 50% chans att få T/10 i Skallen)

Det var bara så stor skillnad från tidigare system, och det förenklade, så jag undrade om jag misstolkat något. Men allt verkar vara i sin ordning, och jag får se om jag bygger om det eller accepterar...

/MovinGalt - borta och spikar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag hade kunnat tänka mig att behålla T/10 för rollpersoner och viktiga spelledarpersoner, och köra T/5 eller så för kanonmat, ruffianer och commoners i största allmänhet.
Vem vet, jag kanske gör så. Får se när jag tittat närmare på systemet.

- Ymir, funderar
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
En tanke bara? man behöver väl inte "Spelarboken" om man ska köpa EON III? Det räker väl med "Spelledarboken"?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Om du vill skapa III:ska rollpersoner behöver du givetvis spelarboken. Det som jag nästan tyckte mest om var de kraftiga uppdateringarna av bakgrundstabellerna - det är mycket roligare att göra rollpersoner nu när alla gamla resultat är så förbaskat utslitna och använda. Särskilt nackdelstabellen är intressantare, roligare och helt jättebra! :gremlaugh:

Det ända jag har att gnälla på med denna Huvudtabell är att Mentala egenskaper blir så tokvanligt.

-Hjalle, nöjd och belåten med Eon III.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Haha... -hjalle, letar efter brister

Nej, jag skojjar bara!
Det är bäst att ha båda böckerna för att kunna njuta av EON III fullt ut men regelverket står i SL-guiden.

(be dina spelare att hosta upp lite slantar till spelarboken mot att de får privilgeiumet att titta i den :gremwink:
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Re: Tankar om Eon III - rollspelskapitlena

Tack för dom. De kommer nog vara till en del hjälp i vår spelgrupp. :gremsmirk:

Men ni får skicka min böcker snart =/ Jag har väntat sedan onsdag.
 

Najl

Veteran
Joined
17 Dec 2003
Messages
45
Location
Göteborg
Har mitt ex av EON III ! :D

Japp, då har jag boken, efter en lång väntan...
Jag e väl en av dom första som har den, iaf en av de första 50 :gremtongue: ?

Jo, kollat lite, petnoga som jag e, och vad ser man. Ett fel av neogames, i Spelarens Bok; magikapitlet; rubriken "Besvärjare"

Imorpoviserade besvärjelser skapas för stundens behov och är inte formaliserade. Magikern kan för stundens behov alstra, transformera och väva filamenten till valfria effekter.
Kanske jag har fel: Kan man transformera i improviserade besvärjelser?

Men, neogames, var inte oroliga. Jag tycker mycket om böckerna ändå; De ljusare ramarna på sidans bott-o-topp. Den finare omslagsbilden samt alla bilderna i boken. Det ljusare formuläret. Bättre upplagd text som får mina spelare att fårstå vad magi är (hoppas jag :gremtongue:). Alla tabeller bättre fixade. Bra med kapitel till spelledaren samt spelledarpersoner. Uppdelning i två böcker. Bra att man inte behöver någon annan modul till för att spela (som det ju verkade i vissa ställen i eon 2) även fast jag har det.

/Daniel som har sitt EON III. (EON II ?! vad e det?)
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Felaktigt!

Det ända jag har att klaga på med denna Huvudtabell är att Mentala egenskaper blir så tokvanligt.
Fel Fel Fel! Det är inte det ända jag har att klaga på! Tyvärr...

En sak är till exempel att iochmed att Neogames ville att materialet skulle vara helt i linje med tidigare utgivna moduler finns till exempel en hel drös med undantag för tiraker som blir helt ologiska eller konstiga. Speciellt på Föremål & Ägodelar... Resultatet 'Gömställe' är ju perfekt för tiraker, men eftersom samma slag i Eon II var nåt riddjur som inte passade blir det dumt! Kanske inte jättebra förklarat, men jag tycker att 'Gömställe' eller 'Gift' är mer logiskt än exempelvis 'Släktjuveler' eller 'Smäckert musikinstrument'.

-Hjalle, har svårt att uttrycka sig.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
1. Det är svindyrt när man måste köpa två böcker.
2. Bilderna är lika tråkiga/dåliga som alltid.
3. Ännu en gång verkar det som man har bytt regelsystem.
4. Man känner sig bara lite lurad när de pumpar ut special edition Eon2 böcker för att ett halv år senare släppa Eon3.

/DarkMystic som tycker att Eon2 räcker för honom
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
1. Det är svindyrt att köpa två böcker.
Detta är det ända jag till en viss del kan hålla med dig om. Dyrt är det, men inte dåligt. Tvärtom tycker jag uppdelningen är ganska bra, så kan man tydligt - en enda bok på 464 sidor är tämligen otymplig, särskilt som det är den mest använda av allt material (jag menar, jag skulle inte precis gnälla om Ymir kom ut med en 500-sidors Västlanden i en enda bok).

2. Bilderna är lika dåliga/tråkiga som alltid.
Eftersom så pass många bilder är nya känns det på nåt vis fräscht och bra trots att inte alla bilder är perfekta. Fast de flesta bilder är faktiskt bra, särskilt i Spelarens bok. Tyvärr tycker jag att en av de riktigt bra illustratörerna, Michael Gullbrandsson, underträffar sig själv. Och var tog Alf Svensson vägen?

3. Ännu en gång känns det som de bytt regelsystem.
Jag håller inte med dig. De regler som har blivit ändrade har alla blivit ändrade till det bättre. Regelsysemet känns faktiskt mer stabilt nu, och samtidigt mer flexibelt.
Saker som inte direkt är regler, men som kan vara avgörande och finns på papper svart på vitt, har också blivit förbättrade. Bakgrundstabellerna i allmänhet och nackdelstabellen i synnerhet - det är betydligt mer roligt med det så mycket större utbudet, att slå fram ens rollpersons laster och egenheter.

4. Man känner sig lite lurad när de pumpar ut special edition Eon2 böcker för att ett halvår senare släppa Eon3.
Syftar du på Eon II Deluxe? Det handlar om 16 sidor, och jag tänker iallafall inte köpa Eon III Deluxe om det nu kommer. Det är det inte värt.

-Hjalle, älskade och älskar Eon III!
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Eon 3 - en spelledares fröjd

1. Det är svindyrt när man måste köpa två böcker.
Men så behöver du inte nödvändigtvis köpa båda två. De innehåller olika information och för den som intresseras mest av den ena bokens innehåll så finns nu alltså möjligheten att köpa endast en bok vilket innebär halva kostnaden.

2. Bilderna är lika tråkiga/dåliga som alltid.
I jämförelse med vad? Flera av bilderna är enligt mig skickliga hantverk så antingen gillar du inte tecknarnas personliga stil och/eller eonkonceptets bildupplägg eller också har du antingen en dålig uppfattning vad som är skickligt hantverk eller en allmänt negativistisk inställning.
Tycke o smak kan man ju natuligtvis inte hjälpa (så vidare man inte har en genomgående negativistisk synvinkel) men att klanka ned på kvalitativ bildkonst - det är något helt annat och det förutsätter att man vet vad man talar om o att man har något att jämföra med. Så VAD får dig att egentligen tycka att de är tråkiga/dåliga?

3. Ännu en gång verkar det som man har bytt regelsystem.
Fel, fel FEL! Att byta regelSYSTEM skulle innebära att man exempelvis inte längre hade använt sig av ObT6:or. Man har alltså inte bytt regelsystem utan helt enkelt finslipat reglerna lite här och var för att bemöta konsumenternas krav på realism, enkelhet och spelbarhet.
Den största förändringen är det numera förenklade och uppsnabbade skade och stridssystemet. Några revelotionerande förändringar är det inte fråga om däremot en mer strömlinjeformad approach mot regelmotorn.
Om det har skett innan? Tja, förra gången något liknande skedde var då man exempelvis tog bort det toksega skadesystemet, där man behövde räkna ut den individuella Trauma, Smärta och Blödningstaktsökningen för varje extraskada, från Eon 1 och ersatte det med färdiguträknade tabeller istället. Ett steg i helt rätt regelmässig riktning enligt mig (o jag vet många som håller med mig i den saken) men likväl var det inte tillräckligt.
Eon 3 är ytterligare ett steg i rätt riktning o först nu känner iallafall jag att man faktiskt kan genomföra rätt snabba strider även om man, som i min spelgrupp, kör med nästan alla frivilliga avancerade stridsregler...
Så måste reviderade regler verkligen vara något negativt?

4. Man känner sig bara lite lurad när de pumpar ut special edition Eon2 böcker för att ett halv år senare släppa Eon3.
Varför köpa Eon deluxe eller Eon grand luxe överhuvudtaget om du redan hade Eon 2 (och Geographica Mundana/Fjärran riken)?
Förvisso har jag dem båda i min ägo men av andra skäl än ur ren samlarsynpunkt hade jag aldrig skaffat dem såvidare jag inte hade saknat Eon 2 boken.
Att sedan när dessa två moduler är slutsålda (och man således saknar grundbok i sitt sortiment) trycka en ny uppfrächad och utökad grundbok, på vilket sätt blir man lurad av det? Deluxen och Grand luxen riktade sig ju främst till de som saknade Eon 2 (o tillhörande böcker i Grand luxen) i sitt sortiment.

Som jag ser det kan man alltid antingen se glaset som halvtomt eller som halvfullt (dvs. antingen se saker o ting ur en negativ eller positiv synvinkel). Det känns som om du ser glaset som halvtomt och således kommer till slutsatsen att Eon 3 är något negativt.
Själv så ser jag istället möjligheten i det nya regelverket att dels kunna snabba upp strider och liknande och dels få ett mycket komplett verk med all den info jag behöver som spelledare (inte minst de mycket innehållsrika spelledarkapitlena).
Att jag dessutom kan lägga en av böckerna helt o hållet i spelarnas händer utan att de får tillgång till information som de inte behöver det - DET kunde jag minsan inte göra innan...

Detta o mycket annat gör att jag upplever Eon 3 som en fröjd för en spelledare då spelet numera har i princip allt man behöver för att spela (utom möjligtvis ett par tärningar).

/Sebastian - som tycker Eon 3 är det bästa som hänt rollspelssverige på mycket länge
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Heavy shit, dude...

En sak som jag reagerar på är att ett sidenbanér fortfarande väger 225kg! Tvi vale, usch och blä och tvi och fy och skam!

I övrigt var det mest småfel lite här och var som jag hittils hittat i Spelarens bok och det mesta har redan tagits upp. Finfina förändringar på bakgrundstabellerna, nu är det ju kul att slå nackdelar! Jävligt bra arbete måste jag medge!

MVH
Marukusu, robusta ovationer
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Re: Eon 3 - en spelledares fröjd

Men så behöver du inte nödvändigtvis köpa båda två. De innehåller olika information och för den som intresseras mest av den ena bokens innehåll så finns nu alltså möjligheten att köpa endast en bok vilket innebär halva kostnaden.

Jämfört med Eon III, ja. Jämfört med Eon II, nej, det blir inte billigare. Dyrare, men oj så mycket bättre.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
DarkMystic är blind och döv

Så VAD får dig att egentligen tycka att de är tråkiga/dåliga?
De byts tecknare fram och tillbaks. De känns inte som Eon när man tittar på dem. Och det jag menade med dåliga var att de inte väckta starka känslor som bilderna i senaste Drakar och Demoner. Fast de målar bilderna hundra gånger bättre än vad jag hade gjort.

Ännu en gång verkar det som man har bytt regelsystem.
jag har inte läst så jäkla mycket av det men det låter lite att man ändrat. Man har ju extra skador mot nåt.

Varför köpa Eon deluxe eller Eon grand luxe överhuvudtaget om du redan hade Eon 2 (och Geographica Mundana/Fjärran riken)?
Vem sa jag hade dem? Och förresten känner jag mej fortfarande lurad fast jag inte köpte specialedtion Eon2 of fucking doom.

Som jag ser det kan man alltid antingen se glaset som halvtomt eller som halvfullt (dvs. antingen se saker o ting ur en negativ eller positiv synvinkel).
Jag ser ett tomt glas :gremmad:.

Nä jag bara skämta, jag fattar vad du menar :gremwink:.

Att jag dessutom kan lägga en av böckerna helt o hållet i spelarnas händer utan att de får tillgång till information som de inte behöver det - DET kunde jag minsan inte göra innan...
Om spelarna vill förstöra känslan med Eon så får väl dem skylla sig själva.

/Sebastian - som tycker Eon 3 är det bästa som hänt rollspelssverige på mycket länge
/DarkMystic tror inte på Eon3 och dyrkar därför Eon2 fortfarande, som en gammal gubbe inte tror på flyplan.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Njoo, har spellett EON sedan det kom och utformat en helt alternativ värld till den (har ett par 100mb info å kartor om nån e intresserad) och tycker helt klart att utg3 rockar.

För att belysa problemet med d10 systemet (nu tycker jag iof att det nya systemet är grymt bra) för de allvarliga skadorna så sitter jag för egen del å klurar på husregler där effekten/relativa effekten av själva anfallslaget bestämmer hur allvarligt anfallet träffar.
Tex, ett lyckar anfall med en effekt på 7 innebär en 3:a (om man slagit en d10 istället). Men men, känns som husreglerna redan börjat infektera mitt tänkande trots att det knappt är 2 veckor sedan jag köpte 3an.

Får se när vi speltestat det hela oxo.
 

Bail

Veteran
Joined
28 Aug 2003
Messages
71
Location
vilhelmina
Jag vart lite pyrd på det nya skadesystemet, nu överlever varenda jäkel som får en kyss i hjärnan.....
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
I stort sett bara positiva förändringar, även om jag inte var så förtjust i alla nya resultat i bakgrundstabellerna. Det var givetvis bra att dessa utökades, och de flesta resultaten är intressanta, men där var en del mindre bra (främst i tabellen för 'övernaturliga egenskaper').
Jag tycker nästan att det blev för mycket high fantasy-influenser med demonresultaten (t.ex. demonhybrid) samt lite väl många resultat med koppling till skugglandet (halvblod och liknande).
Samma tabell hade för många resultat av typen 'hitta på en egen lämplig egenskap, exempelvis ökade attribut, gudagåvor, demoniska förmågor, osv'.
 
Top