Nekromanti Tankar om EON III

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: DarkMystic är blind och döv

De byts tecknare fram och tillbaks.

Jo, men det är betydligt mer enighet nu, en klar majoritet är av Gullbrandsson. Alltså mer konsekvent än Eon II.


jag har inte läst så jäkla mycket av det men det låter lite att man ändrat. Man har ju extra skador mot nåt.

Läs mer, uttala dig sen.


Vem sa jag hade dem? Och förresten känner jag mej fortfarande lurad fast jag inte köpte specialedtion Eon2 of fucking doom.

Vadå lurad? Vem har lurat dig att köpa ditt eller datt? Ingen påstod att det fanns nåt extramaterial i Eon II grand luxe. Och vad Eon III innehåller finns också tydligt klarlagt på Neogames hemsida, du får tillochmed tumnaglar. Vem lurar vem?


/DarkMystic tror inte på Eon3 och dyrkar därför Eon2 fortfarande, som en gammal gubbe inte tror på flyplan.

Lite bättre argument kan du la ha?
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Hör upp blindstyre!

De byts tecknare fram och tillbaks.
Det gör det i de flesta rollspel som jag känner till - speciellt om det är en stor omfattning bilder. I Drakar och Demoner också för den delen (även om de där följer en mer enhetlig tecknarstil).

De känns inte som Eon när man tittar på dem.
Där talar vi subjektiv upplevelse av allra högsta grad.
Så vitt jag vet är en majoritet beställda och gjorda för att vara just avbilder av Mundana.

Och det jag menade med dåliga var att de inte väckta starka känslor som bilderna i senaste Drakar och Demoner.
Håller med dig till 100%, bilderna och layouten i DoD 6 är skitsnygg (hade de lyckats lika bra med det textmässiga innehållet så hade Eon verkligen haft en värdig utmanare vad gäller favoritspel för mig), inte helt enkelt att komma upp till den nivån således.

jag har inte läst så jäkla mycket av det men det låter lite att man ändrat. Man har ju extra skador mot nåt.
Så OM man har ändrat något så måste det vara negativt eller?
Det känns liksom inte riktigt som om du verkligen har koll på exakt vad som är ändrat eller vad som blev resultatet av ändringen.
Konstruktivit förslag: Sätt dig in ordentligt i vad du uttalar dig om så vet du också vad det hela egentligen handlar om.
För att ta extraskadorna som exempel så slipper du (from Eon 3) att slå en tärning för var extraskada (vilket innebär X antal onödiga slag) utan behöver endast slå en tärning för att kolla vilken form av "allvarlig skada" det blir. Förbättring eller försämring? Döm själv...

Vem sa jag hade dem? Och förresten känner jag mej fortfarande lurad fast jag inte köpte specialedtion Eon2 of fucking doom.
Så VARFÖR känner du dig lurad då? Du har ju, så vitt jag förstår, inte bränt några pengar på några "onödiga" böcker. Frågan är vad neogames egentligen skulle kunna ha gjort för att du inte skulle ha känt dig lurad, inte släppt Eon 3 utan gjort ett nytryck på Eon 2 (och således fortfarande ha en grundbok som saknar värld och beskrivning på de olika folkslag man kan spela) eller skipat utgivningen av Deluxe och Grand luxe och siktat direkt på Eon 3 (vilket i så fall hade inneburit att de inte skulle ha någon grundbok till försäljning på nästan ett år)?

Om spelarna vill förstöra känslan med Eon så får väl dem skylla sig själva.
Fast om jag som spelledare önskar att ha lite godbitar av information att mata dem med i spelet istället - då förstör de ju för mig också eller hur?
Om de endast får kika i en bok avsedd för just spelare så uppstår inte det bekymmret. Innan Eon 3 så fanns endast den inte helt lysande Spelarens Handbok vilken knappast gav särskilt mycket. Spelarens bok från Eon 3 har dock mina spelare gillat skarpt.

/Sebastian - som hellre ser ett glas som halvfullt
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ang Gullbrandsson i Eon III

Jo, men det är betydligt mer enighet nu, en klar majoritet är av Gullbrandsson. Alltså mer konsekvent än Eon II.
Du menar Gullbrandsson-original som av någon för mig helt outgrundlig anledning skissats över av en betydligt mindre begåvad tecknare. Vad i hela friden ska det föreställa? Ta tex alven från Magikapitlet i äldre Eon-utgåvor och dvärgen med carwelansvärdet från 'Dvärgar' - där mycket elegant tuschade/blyertsade alster av Gullbrandsson i högform. I Eon III återfinner vi precis samma bilder, men de ser helt förjävliga ut - som om de blivit överstrukna med vattenfärg eller något av typ Hellervik. Varför?

- Ymir, oförstående
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Ang Gullbrandsson i Eon III

Hmmm nästan alla nya bilder är ju Gullbrandson?!
De gamla laverades eftersom det blev en mer enhetlig känsla över dessa då de också hade gråskala liksom de akvarelliknande nya bilderna.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Ang Gullbrandsson i Eon III

Ärligt talat - hur gör ni när ni fixar illustrationer? Får ni in sjuhundrafemtielva bilder som ni får välja och vraka bland eller säger ni att "Jo, kan du göra lite nya bilder?" och "Hmm, okej den var förjävlig. Egentligen borde du göra om, men... Jaja, det får väl gå då..."? Det verkar nästan som det senare - tyvärr är några bilder ena riktiga bottennapp. (Bilden på kraggbarbaren Siegber på sidan 146 i SB, Vad-är-Eon-bilden på sidan 8 i Sg (ger fel bild), Fall-på-knä-jag-är-en-mästare-jag-är-bäst-och-jag-vill-gärna-framhäva-mina-kvinnliga-kurvor-bilden på sidan 52 i Sg, Jag-har-*mööhurkh*-ont-mannen på sidan 170, Vi-äro-små-fina-fulingar-vi-bilden på sidan 180 mfl. Några av bilderna har INTE Herr Gullbrandsson danat.)

Överhuvudtaget tycker jag han som sagt underträffar sig själv rejält.

-Hjalle
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Bruu

Jag tycker personligen att eons bilder är inte passar in så bra och det skulle kunna vara så mycket bättre. Sen sa jag aldrig att de nya reglerna sög även om man kunde uppfatta det så. Det ända jag sa var att man byte regler men menade att det verkade som att man hade bytt regler på nåt sätt. Och jag käääännner mej fortfarande lurad och kommer alltid att göra det. Det kändes som Neogames sa åt en "köp boken köp boken" och efter ett halvår säger istället "köp den här nya boken köp den här nya boken" och då känner jag arg för de nämnde inget om en tredje bok som skulle komma snart.

Fast om jag som spelledare önskar att ha lite godbitar av information att mata dem med i spelet istället - då förstör de ju för mig också eller hur?
Poäng!

/DarkMystic nöjer sig med Eon2
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Bruu

"Det kändes som Neogames sa åt en "köp boken köp boken" och efter ett halvår säger istället "köp den här nya boken köp den här nya boken" och då känner jag arg för de nämnde inget om en tredje bok som skulle komma snart."

...fast det var tre år respektive ett år. Eon 2 är faktiskt fyra år gammal.

For your information, mellan 1982 och 1991 kom inte mindre än fyra utgåvor av Drakar&Demoner, plus fyra expansionskit.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Lite försvar...

Så VARFÖR känner du dig lurad då? Du har ju, så vitt jag förstår, inte bränt några pengar på några "onödiga" böcker. Frågan är vad neogames egentligen skulle kunna ha gjort för att du inte skulle ha känt dig lurad, inte släppt Eon 3 utan gjort ett nytryck på Eon 2 (och således fortfarande ha en grundbok som saknar värld och beskrivning på de olika folkslag man kan spela) eller skipat utgivningen av Deluxe och Grand luxe och siktat direkt på Eon 3 (vilket i så fall hade inneburit att de inte skulle ha någon grundbok till försäljning på nästan ett år)?

Fast till DarkMystics försvar får man ju ändå säga att utgivningslinjen för Eon-regelböckerna varit planerad. Det var liksom inte så att de plötsligt en dag upptäckte att, "oj vi har inga regelböcker kvar på lagret. Vi måste trycka upp en specialversion så att vi får tid att göra en ny 'riktig' version medan den säljer slut". Det var självklart planerat redan från början att Eon II skulle följas av åtminstone en specialversion - skulle gissa på att de vid Eon II-tryckning även tryckte de delar av Deluxe och Grand luxe som är regelboken. Det vore nog det billigast alternativet.

Och givetvis ligger det kommersiella intressen bakom att Eon-regelböckerna släpps som de gör, men om man ska överleva som heltidsarbetande rollspelskonstruktörer måste givetvis Neogames tänka på sin ekonomi - därför varvar de saker som säljer bra med böcker som har en mer unik inriktning, t.ex. Sjöfarare & pirater.

Det är antagligen det kommersiella som DarkMystic vänder sig emot, och om det handlat om en ofullständig produkt som getts ut av ett storföretag så hade jag hållit med honom. Tycker det är fult när DVD-filmer medvetet släpps i "dåliga" versioner bara för att det senare skall kunna släppas i "special edition". Men när det gäller ett litet svenskt företag med två anställda och några frilansare så är saken lite annorlunda...

/Emil
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Gullbrandsson

Var det inte Gullbrandsson som kom hit till forumet och meddelade att inte längre tänkte arbeta med Neogames för att han fick för dåligt betalt? Vad fick honom att ändra sig? Har Neogames slängt pengar på honom eller?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Det inlägget vill jag se [ANT]

Om någon söker bättre än jag så länka gärna till det inlägget.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Redan igår fick ett flertal postorderkunder sina Eon. Idag får än fler sina exemplar. Det skulle vara intressant att veta vad ni tycker om nya Eon. Vad som är bra och självklart även vad som ni tycker är mindre bra.

Låt oss veta...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Tråden avpinnas inom kort

Då den här trådens diskussioner är på väg att ta slut så kommer jag snart att avpinna den. De som vill starta nya diskussioner i den så gör det nu, så behålls den tills det inte finns mer att säga.


/Naug
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: DarkMystic är blind och döv

De byts tecknare fram och tillbaks.

Jo, men det är betydligt mer enighet nu, en klar majoritet är av Gullbrandsson. Alltså mer konsekvent än Eon II.


jag har inte läst så jäkla mycket av det men det låter lite att man ändrat. Man har ju extra skador mot nåt.

Läs mer, uttala dig sen.


Vem sa jag hade dem? Och förresten känner jag mej fortfarande lurad fast jag inte köpte specialedtion Eon2 of fucking doom.

Vadå lurad? Vem har lurat dig att köpa ditt eller datt? Ingen påstod att det fanns nåt extramaterial i Eon II grand luxe. Och vad Eon III innehåller finns också tydligt klarlagt på Neogames hemsida, du får tillochmed tumnaglar. Vem lurar vem?


/DarkMystic tror inte på Eon3 och dyrkar därför Eon2 fortfarande, som en gammal gubbe inte tror på flyplan.

Lite bättre argument kan du la ha?
Jag har en bra länk till dig. Här kan du hitta Gullbrandssons syn på hans medverkan i Eon III. Är det du eller han som lever i en annan värld än min? Jag är glad jag inte gett Neogames en enda krona sedan jag köpte Neogames-boxen för många många år sedan så som Neogames uppför sig.

Blind och döv, vem var det var det nu igen?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Gullbrandsson egna ord kring hans medverkan i Eon3

Du menar Gullbrandsson-original som av någon för mig helt outgrundlig anledning skissats över av en betydligt mindre begåvad tecknare. Vad i hela friden ska det föreställa? Ta tex alven från Magikapitlet i äldre Eon-utgåvor och dvärgen med carwelansvärdet från 'Dvärgar' - där mycket elegant tuschade/blyertsade alster av Gullbrandsson i högform. I Eon III återfinner vi precis samma bilder, men de ser helt förjävliga ut - som om de blivit överstrukna med vattenfärg eller något av typ Hellervik. Varför?

Jag citerar vad Gullbrandsson själv skriver i en tråd här ovan:

... jag har nu suttit och ögnat igenom en del trådar här och jag måste medge att jag är lite förvirrad.

För det första hade jag ingen aning om att jag fortfarande arbetar för Neogames. Att få reda på det på det här viset är lite märkligt. Jag menar man tycker ju att jag borde ha kommit ihåg att jag skulle medverka i EON III, eller hur? För de som undrar så har jag inte gjort en enda illustration för Neogames de senaste 2 - 3 åren, sen det senaste inlägget jag lade upp här faktiskt.

Mitt sista jobb för dem var Legender & Hemligheter och jag har som sagt inget minne av att ha gjort något annat åt dem efter det, så det här kom som en liten överaskning minsann. Där ser man vad man kan missa om man inte är här inne och kikar då och då ( vilket jag inte har gjort ). Tack vare en liten pippi som visslade till i min örongång så fick jag reda på det här.

De bilder som någon uttryckte sig om att det ser ut som om man har tagit en sämre illustratör och satt honom på att kludda av mina original- bilder stämmer rätt bra tror jag. Jag har inget med det här att göra över huvudtaget och tänker inte ta åt mig någon som helst "credit" för denna bok, även om de råkar ha satt mig som en av huvudillustratörerna. Dessutom har de tagit med bilder som inte är köpta av dem utan snarare av Computer House som skulle sätta ihop ett dataspel av Eon. De bilderna är utefter beställning av dem, inte Neogames. Att de plötsligt har dykt upp här i denna utgåva är lite märkligt eftersom jag vid då rådande tillfälle faktiskt frågade Computer house om jag kunde få tillbaka de bilder jag hade gjort åt dem ( originalen alltså ) och fick svaret att de inte visste vart de hade tagit vägen. Nu vet jag.

Det är illa nog att de har fräckheten att republicera bilder som jag för länge sedan har gjort åt dem ( framför allt med tanke på att de inte är representativa för vad jag gör idag ) utan att ens tillfråga mig om det är ok att göra detta, jag har dessutom inte fått betalt för det heller. Och de till och med manipulerar mina original- bilder vilket jag deffinitivt aldrig hade gått med på att någon annan skulle ha fått göra. Det måste dessutom tilläggas att de bilder de har köpt av mig är för engångstryck enbart, inget annat. Och framförallt de bilder som jag har gjort på eget bevåg, för mitt egna höga nöjes skull. Så vad ni än tycker och tänker om den nya modulens illustrationer så är de en bluff när det gäller min så kallade delaktighet i det hela eftersom jag inte har haft något som helst att säga till om. Den enda kontakt jag har haft med dem på senare år är att de ville att jag skulle göra den nya Alver- modulen åt dem, vilket jag svarade "kanske" på... det var ingen invit att bete sig så som de har gjort här. Det fanns inget som helst medgivande någonstans under den konversationen.

Så för de som har undrat en smula över det här så hoppas jag att det har klarnat lite för er. För mig å andra sidan så fattar jag faktiskt inte varför de tar till sådana här fula knep för att förhöja sina produkter. Om de inte har tillräckligt med duktiga illustratörer så är det deras problem, inte mitt och skulle gärna se att jag hädanefter helt lämnades ute från deras produkter. Men det kan väl jag bara glömma antar jag...


/MiG
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: DarkMystic är blind och döv

Är det du eller han som lever i en annan värld än min?

Jag nämnde väl inget om arbetsförhållanden eller kontrakt vad gäller Neogamesprodukter? Vill du konfrontera någon med detta (vilket kanske MiG gör bäst själv) så är det ägarna, alltså Carl Johan Ström eller Marco Behrmann som bör kontaktas. Skillnaden gällande vilka världar vi lever i är att jag inte bör uttala mig med tanke på att jag frilansar/korrar för Neogames.


Blind och döv, vem var det var det nu igen?

Vad menar du?
 
Top