Nekromanti Tankar om EON III

kungenII

Veteran
Joined
26 Nov 2002
Messages
17
Jag tycker att vissa fysiska och mentala egenskaper är lite för bra och kan leda till obalans om spelarna får för sig att göra egna rollpersoner utan spelledarens överblick, är visserligen inget jätteproblem.

Det nya skadesystemet är bra då man slipper slå så många slag men jag skrattade då jag såg lathunden för beräkningar, klarar man inte av den enkla matematiken som behövs kan det vara bra att öva så lathunden kunde uteslutits.

Även de delar som inte har med regler att göra tex länder och folkslag samt spelledardelen tyckte jag var bra särskilt om man är nybörjare

Längtar redan tills Barbarer och Människofolk samt Diamantäpplet släpps.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
men jag skrattade då jag såg lathunden för beräkningar, klarar man inte av den enkla matematiken som behövs kan det vara bra att öva så lathunden kunde uteslutits.

Har du någonsin spelat sent på natten? Inte för att jag är kass på matte, men är man trött så är man...
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Jo.
Något jag inte riktigt förstår mig på är skadesystemet. Eller, jag tycker att träffar som i Eon II gav äckligt mycket Blödningstakt/Trauma/Smärta har försvunnit. T.ex så ger ett hugg i armarna nästan ingenting. Nu verkar det vara omöjligt att slakta någon som har rustning. Men jag har inte läst igenom det hela ordentligt då det är inte jag som äger boken det är en vän till mig. Men jag hoppas att jag får mitt exemplar imorgon, tillsammans med sorgernas brunn *stirra hotfullt på de neogamesanställda*.
I övrigt är jag nöjd med det jag har sett. :gremsmile:
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Har enbart Spelledarens Guide men den tycker jag verkar bra hittils. Många tänkvärda saker i kapitlet om SL:ande.

Det nya skadesystemet tycker jag verkar bra..återkommer dock med mera åsikter när det spelats också.

Det jag sett av stridssystemet tycker jag är bra..dock kan jag inte riktigt uttala mig om vad som är nytt eftersom "vårt Eon" är helt övertaget av husregler men det finns eventuellt anledning att tänka om där. Eventuellt :gremwink:

Allt material som blir meningslöst när man äger modulerna såsom monsterbeskrivingar och sånt är väl trevligt om man är total newbe och inte har ekonomi att skaffa MiM. men för oss rävar...nja!

Men helheten får med beröm godkänt. Rejält dessutom...läste på tåget hem från jobbet och "eonsuget" övervälde mig genast..gott betyg :gremwink:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Träffar i armar och ben

En viss ombalansering har skett och det är att generellt får ett offer färre Trauma-kryss av arm- och ben-träffar. Däremot är det fortfarande en hel del allvarliga blödningar från dessa. Den nya skadeeffekten "Omtöckning" är också tämligen påtaglig, då den som lägst, i en arm/ben, ger 5 Smärtkryss vid en allvarliga skada.

Däremot förstår jag inte kommentaren om rustning, eftersom skalorna är lika mellan Eon III och tidigare utgåvor.

(igår avled den första rollpersonen under Eon III:s regelsystem, och det var en avsliten pulsåder i bröstet som var orsaken - sorgligt ,-)
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Lösning

Jag tycker att vissa fysiska och mentala egenskaper är lite för bra och kan leda till obalans om spelarna får för sig att göra egna rollpersoner utan spelledarens överblick, är visserligen inget jätteproblem.

Lösning: Låt inte spelarna göra rollpersoner utan spelledarens överblick, eller bättre, låt spelledaren använda sig av vetorätt då rollpersoner skall introduceras i kampanjen.


Det nya skadesystemet är bra då man slipper slå så många slag men jag skrattade då jag såg lathunden för beräkningar, klarar man inte av den enkla matematiken som behövs kan det vara bra att öva så lathunden kunde uteslutits.


Alla kan inte. Tyvärr, det är säkert miniräknarens fel. Det känns dumt om Eon inte skall vara ett spel för dem som inte kan dividera udda tal med två och sen trunkera. Rollspel für alle!
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Lösning

Alla kan inte. Tyvärr, det är säkert miniräknarens fel. Det känns dumt om Eon inte skall vara ett spel för dem som inte kan dividera udda tal med två och sen trunkera. Rollspel für alle!
Visst, /10, /2, *2 och *5 är säkert bra, särskilt om man är trött, men *1 borde väl alla klara av :gremwink:
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Ytlig skada vs köttsår

Det nya skadesystemet ser väldigt bra ut, men det känns lite dumt att en reducerad skadeverkan på 1 ofta gör mer skada (smärta) än ett köttsår med reducerad skadeverkan på 19.

/whale - som funderar på om man kanske ska införa / 5 på några ställen..
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Ytlig skada vs köttsår

Tanken bakom det är att Smärta trots allt är tämligen ofarlig. Ingen ytlig skada ger någonsin mer än max ett kryss Trauma eller Blödningstakt. Detta då dessa kryss är allvarliga att mottaga. Köttsåret som allvarlig skada, speciellt om du slår 10 på T10, får ses som en "tur i oturen"-effekt och finns med främst för att det skall finnas iaf en allvarlig skada som inte var så allvarlig när det kom till kritan - se det som en stämnings- eller dramatikhöjare. =)
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Lösning

Lösning: Låt inte spelarna göra rollpersoner utan spelledarens överblick, eller bättre, låt spelledaren använda sig av vetorätt då rollpersoner skall introduceras i kampanjen.

Så kan man förvisso göra, och det är ju ungefär vad "regeln" för hur man kan välja fritt/friare bland bakgrundsalternativen säger. Tyvärr så tycker jag att det är så meningslöst, intetsägande och självklart, och framför allt täcks av Den enda regeln ("Gör vad du vill."). Jag får ju faktiskt säga att när jag såg innan att det skulle finnas regler för att mer fritt kunna välja bland bakgrundsalternativen ändå trodde det skulle vara utformat på något sätt så att regelmekaniken kring väljandet skulle vara till hjälp för att få ett friare men ändå balanserat sätt att välja. (Rolemasters Character Law har t ex ett alternativt sätt istället för att slumpa fram bakgrundsalternativ där olika alternativ kostar olika mycket poäng, dvs vill man få de riktigt skojiga alternativen från bakgrundstabellerna så kostar det mer och man har då inte råd med lika många alternativ.) Så, för min del så är Eon III:s välja fritt-regel en klar besvikelse.

(Övriga synpunkter inte färdiga än då jag inte hunnit läsa allt. Ser dock ut som blandade rosor och tistlar.)

Mvh / Phelan
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tankar om Eon III

Jag har bläddrat igenom båda böckerna, men inte läst något ordentligt. På det hela taget var intrycket oväntat positivt - det verkade vara idel förbättringar. Det enda jag på rak arm kan klaga på, utöver uppdelningen i två böcker, är de rasspecifika krigaryrkena, att de konstiga supareglerna inte åtgärdats (människokvinnor får -Ob1T6 på supa men inte älvor, trots att båda omfattas av de frivilliga reglerna för minskad styrka hos kvinnor) och att mûhadinska och momolanska inte överhuvudtaget nämns i språkkapitlet, där extremt obskyra språk tas upp. Hjälpmedlen för nybörjare, dvs informationen om världen och hur man spelar rollspel, var bättre än jag någonsin kunde tro - där lär rentav finnas saker jag kan ha nytta av. Särskilt bra var givetvis stycket om ångest, sorg och tragedi, och rutan om slavpriser. :gremsmirk:

Det trevligaste av allt var känslan av att tonen mot läsarna förändrats något. Förr kunde Neogames ofta kännas mästrande, med förmaningar som "det är absolut inte tillrådigt att starta ett nytt stort krig", medan nu fanns tydliga och klara uppmaningar att göra vad man ville med spelvärlden.

Det tycks stå klart till sist...Eon III är ytterligare en förbättring av Eon, och ett mycket nybörjarvänligare spel. Och kan man tillfredställa den konservativa, elitistiska och ålfiskande gnällspiken Ymir...då har man gjort ett ganska bra jobb.

- Ymir, hittar säkert något att gnälla på omsider
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Det enda jag tyckte var lite, vad ska man säga, konstigt var alv, tirak och dvärg krigaryrkena. Eller rättare sagt underyrkena. Om jag ska ta ett exempel. De alviska svärdsdansarna har en oerhört speciell teknik med sina ishani om jag har uppfattat det rätt. Därmed tycker jag att det är lite konstigt att de "bara" fått en vapenfärdighet. Istället för denna tycker jag att man istället kunde skrivit att om de skall ha en ishani så får man Su'nai Ishani istället för vapenfärdigheten.

Förövrigt så finner jag den nya upplagan väldigt trevlig och man kan frossa i alla nya trevliga skrivelser. Det jag gillade mest var att man lagt in dessa krigaryrken för raserna samt det kapitlet där man kan få tips om hur man bygger upp olika rollspelsstämmningar.

- Jocke, mer än nöjd med EON III
 

Najl

Veteran
Joined
17 Dec 2003
Messages
45
Location
Göteborg
Re: Tankar om Eon III

Väntar spännt på mina exemplar av eon III...
Nu när jag hört allt kan jag inte bärga mig. Jag tror jag hoppar ut genom fönstret. Nej, jag går till balkongen.
Om ni inte hör mer av mig på ett dygn, så har jag nog hoppat på ritigt. Hej då allihopa! :gremtongue:

/Daniel, som är trött och inte vet klart vad han sysslar med.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Inga stridskonster i Eon III

Anledningen till att ishanifäktarna inte fått någon stridskonst bland sina yrkesfärdigheter är att stridskonster inte finns understödda rent gelemässigt i Eon III. En vision med Eon III var att man skall kunna skapa sin rollperson utan att behöva bläddra i moduler (det skall fortfarande finnas användning för modulerna). Därför skall det inte finnas rollpersonsgenerering som kräver Vapenmästaren. Enda undantaget från detta är såvitt jag vet alkemisten. Eons alkemiregler är helt enkelt för komplexa för att sammanfattas kort (de kräver en effektlista).

Så, nu vet ni varför det finns mer info om hästar och alver i Eon III än i tvåan.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Inga stridskonster i Eon III

Okey, tack för svaret. Det spar en del av mina grubblerier. Så nu kan jag ta den tiden till att skriva ihop lite nya roliga husregler istället.

- Jocke
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: Tankar om Eon III - rollspelskapitlena

En stor förändring iochmed trean är de massiva (ett Eonord?) rollspelskapitlena. Jag gillar dem helt klart (har ju varit med på ett hörn). Vad tycker ni? Är de bra, dåliga, onödiga, överdrivna, mästrande, pedagogiska eller bristfälliga?

Det är rollspelskapitlena som verkligen särskiljer Eon III. Finns det något rollspel som i grundutförandet har rollspelstips av en mängd som är i närheten av Eon III?
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Jag tycker att skadesystemet verkar vara helt uppochnervänt, men jag ska läsa det noga minst en gång till (har redan läst det fyra gånger). Antingen håller jag på att bli galen, eller så är det något verkligt skumt i görningen.

T/10 har jag uppfattat som att man får lika mycket Trauma som motståndarens (reducerade) skadeverkan/10 gjorde. Dvs, slår han 26, får man 26/10 =2.6 trunkerat till 2 Trauma.
Men spelar man enligt det förenklade skadesystemet, får man 50/50% Trauma/smärta (ingen blödning). Då hade man istället fått 13 Traumakryss! Varför är det så stor skillnad mellan dessa system?

Sen är det relativt bra att man slår 1T10 för hela skadan, istället för xT10 för Extraskador. Förutom det att det slaget spelar alldeles för stor roll, som jag uppfattat det.

Slår jag någon med en trukhyxa i Skallen, orsakar 50 skada(!).
Därefter har jag väldans otur och slår 9 på T10-slaget. Han får då 5 i Trauma, 5 i Smärta och lite blödning. Amputation, javisst, men Ob2T6 kan de flesta klara. Den smällen hade de flesta stått upp efter.

Däremot, så kan jag med en dolk slå 10 i skada, få 1 på T10-slaget och göra 20 Trauma. Han blir alltså 4x så söndertrasad av det sticket...Visst, man kan ha tur och otur, men nu beror egentligen allting på vad man slår på T10an. Vilket vapen du har spelar en väldigt liten roll, känns det som...

Att orsaka 3 trauma/per hugg, fast behålla Skadekolumnerna som de är, gör att man nästan börjat tåla 10 gånger så mkt som i tidigare utgåvor. Det är ju ändå rätt stor del av skadorna som ger T/10?

Att det finns Amp, Men, Inre Skada osv (som i Eon II) är jättebra, men jag skulle gärna sett några fler. Ett tiotal olika modifakationer skulle göra skadorna lite mer unika, att man verkligen fattar vad man fått för skada... Men jaja, det var bara lite synpunkter från min sida, och om jag fått någonting om bakhuvudet så säg till.


/MovinGalt - Undrar hur Phobia blir...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Har också funderat lite över betydelsen av vad man slår på T10:an för extraskadan. För tillfället så leker jag med tanken på att göra så att man inte alltid slår 1T10 utan att det beror på hur mycket reducerad skadeverkan man gjort - kanske 1T12 för 10-19, 1T10 20-29 och 1T8 30+. Detta skulle göra att man löper mindre risk att åka på de värsta skadorna vid lägre skadeverkan men också att vid de höga skadorna så kan man inte komma undan hur lindrigt som helst. Som ett förslag på hur man utan för mycket arbete kan åt en del av det du ser som ett problem.

Mvh / Phelan
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Något dylikt skulle hjälpa, men gillar inte tanken på T12or och T8or. Kanske 1T6 för 35+ eller liknande...

Man kan ju också lägga in mer specialmodifikationer, som gör att man får skadan, fast en massa elaka "extraskador" beroende på hur hårt smällen tog

/MovinGalt
 
Top