DoD Tankar om DoD23 efter 20ish spelmöten

På ett sätt känner jag att det hade varit snyggare om 19 och 20 var ersatta med symbolerna i nya Drakar, eftersom 3T6 (om kombinationen finns kvar) går upp till max 18.
Då hade man aldrig kunnat misslyckats med ett färdighetsslag efter att ha nått FV 18 (bara fumla). Därför finns 19.
 
Då hade man aldrig kunnat misslyckats med ett färdighetsslag efter att ha nått FV 18 (bara fumla). Därför finns 19.
Detsamma kan man säga om värdet 19+ i DoD23, så jag vet inte riktigt vad du vill säga. Såvida de inte har höjningsslag med T20.
 
Last edited:
Då hade man aldrig kunnat misslyckats med ett färdighetsslag efter att ha nått FV 18 (bara fumla). Därför finns 19.
Med denna logik kan man också argumentera för att man kan aldrig lyckas med FV 1 utan att också slå ett drakslag.

Så jag förstår verkligen inte vad du tycker att du får fram med inlägget.
 
Med denna logik kan man också argumentera för att man kan aldrig lyckas med FV 1 utan att också slå ett drakslag.

Så jag förstår verkligen inte vad du tycker att du får fram med inlägget.

Det går i princip inte ha FV1 som rollperson. Så jag förstår inte riktigt den spekulativa diskussionen?
 
* Monsterattackerna blir för enformiga ...
* Olika monsters monsterattacker är för likartade.

Det där är lurigt tycker jag. Tabellen ger såklart en viss variation men över några rundor kan det ändå kännas upprepande, särskilt om monstret gör flera attacker per runda. Samtidigt är det inte lätt att hitta på många och varierade attacker. Helst ska det ju även vara attacker som inte är alltför specifika utan fungerar i alla eller åtminstone de flesta situationer. Helt klart en utmaning för den som skapar monster till spelet.
 
Detsamma kan man säga om värdet 19+ i DoD23, så jag vet inte riktigt vad du vill säga. Såvida de inte har höjningsslag med T20.
Du har inte läst reglerna?
Man kan inte ha högre FV än 18, därför är det en poäng med att kunna slå 19 och misslyckas vanligt, inte enbart kunna lyckas eller fumla.
Och höjningsslagen sker med T20, du måste slå över ditt nuvarande värde för att höja.
 
Det där är lurigt tycker jag. Tabellen ger såklart en viss variation men över några rundor kan det ändå kännas upprepande, särskilt om monstret gör flera attacker per runda. Samtidigt är det inte lätt att hitta på många och varierade attacker. Helst ska det ju även vara attacker som inte är alltför specifika utan fungerar i alla eller åtminstone de flesta situationer. Helt klart en utmaning för den som skapar monster till spelet.
Absolut - det kräver lite av skaparen. Jag vill dock inte tro att det är ogörligt. Vidar får jag intrycket att man ofta följt ett recept, med 1x klen närstrids-AOE, en lite halvstark närstridsattack på ett mål, en st skräck-AOE, osv. Det har nog inte hjälpt, även om tanken antagligen varit att uppnå balans.
 
.... regelexpansioner (närmast en magibok, sen siktar vi på en expertbok med utökade regler i flera riktningar.....
..... Kommande äventyrskampanjer och regelexpansioner kommer också att ge nya alternativ för att utveckla sin rollperson.

Det här är första gången jag hör det nämnas att det kommer en expertbok/expert-modul. Kanske har jag missat något någonstans, men kan någon dela en länk? Eller kanske @TomasFriaLigan bara kan lätta lite på förlåten om vad som detta kan tänkas innebära?

I egenskap av en som spelar spelet, ochverkligen gillar det som det är, men samtidigt uppskattar lite krunch, blir jag rejält nyfiken - både på expertbox och magibok.
 
Det här är första gången jag hör det nämnas att det kommer en expertbok/expert-modul. Kanske har jag missat något någonstans, men kan någon dela en länk? Eller kanske @TomasFriaLigan bara kan lätta lite på förlåten om vad som detta kan tänkas innebära?

I egenskap av en som spelar spelet, ochverkligen gillar det som det är, men samtidigt uppskattar lite krunch, blir jag rejält nyfiken - både på expertbox och magibok.
Han nämnde det när han pratade med Derek och Bob på Knights of Last Call. Men den kanalen har nog ingen enorm spridning i Sverige. (Även om den borde ha det 🙂)
 
Han nämnde det när han pratade med Derek och Bob på Knights of Last Call. Men den kanalen har nog ingen enorm spridning i Sverige. (Även om den borde ha det 🙂)
Sa han något mer konkret om dess innehåll i den intervjun?
 
Ja, jag tror tom Tomas nämnt det i våra spekulationstrådar som en möjlig produkt, kul det verkar konkret spikat det blir av - mer av allt (bredd och djup) står högt på önskelistan för alla.
 
Ett par grejer jag överväger för ha en längre progressionskurva, som var ett av ämnena tidigare i tråden:

  • Se över vilken utrustning man börjar med (relevant om man tex har en riddare i gruppen). Det funkar utmärkt med plåt från start i en oneshot, men blir inte lika roligt i en kampanj

  • Erbjuda 3 kryss och inte 5 efter varje spelmöte - detta har jag redan infört med befintlig grupp i Drakkejsaren, om än i sluttampen.
Plåtrustning är så apdyr så den som börjar med det är dopad från start. Bra input, ska tänka på det om det blir någon fler.

Har gett 1-3 kryss per möte förutom från ev drakslag.
Hur har ni gjort med hjälteförmågor?
Gruppen har fått för varje statydel efter den första.
/C
 
Plåtrustning är så apdyr så den som börjar med det är dopad från start. Bra input, ska tänka på det om det blir någon fler.

Har gett 1-3 kryss per möte förutom från ev drakslag.
Hur har ni gjort med hjälteförmågor?
Gruppen har fått för varje statydel efter den första.
/C
Vi har haft samma upplägg. Närmar oss slutdelen av kampanjen nu och tycker att erfarenheten har fungerat väl. Dock har riddaren i gruppen fokuserat på sitt svärdssvingande och haft tur med utvecklingsslagen och maxade Svärd till 18 ganska tidigt. Det hade varit kul med någon form av förbättringseffekt även sedan man nått max FV. Kanske att sakta samla på sig poäng för att köpa fler förmågor eller liknande?

Jag håller med om att det är lite väl bra att starta med helrustning. Som tur är har riddaren i vår grupp tillräckligt många andra svagheter (PSY och total oförmåga till att smyga eller klättra) för att det ska bli en kul upplevelse för alla ändå.
 
Jag håller med om att det är lite väl bra att starta med helrustning. Som tur är har riddaren i vår grupp tillräckligt många andra svagheter (PSY och total oförmåga till att smyga eller klättra) för att det ska bli en kul upplevelse för alla ändå.

Alltså - helrustningens bra-ighet är klart överskattad om använder sig av reglerna as written. Dels blir brukaren sämst på att Undvika, dels räcker det med ett stickvapen+Glipa för att nolla övertaget. Sure, ABS 6 är starkt på pappret, men i praktiken finns det mängder med sätt att neutralisera helrustningens USP.
 
Helrustning plus tunnhjälm ska vara bra. stridsvagn!

Jag tror poängen man kan framföra är att om en karaktär får börja med en sådan fabulös pryl blir det inte mycket utveckling för rollpersonen.

Han äger ju redan den dyraste prylen som finns! En komplett helrustning med hjälm borde vara något att sträva efter 😀

Med monsterattackerna så har 1-2 rp med helrustning sin plats i en äventyrargrupp

C
 
Alltså - helrustningens bra-ighet är klart överskattad om använder sig av reglerna as written. Dels blir brukaren sämst på att Undvika, dels räcker det med ett stickvapen+Glipa för att nolla övertaget. Sure, ABS 6 är starkt på pappret, men i praktiken finns det mängder med sätt att neutralisera helrustningens USP.
Sant, vi borde bli bättre på att komma ihåg Glipa! Ofta är riddaren dock den som står mellan de övriga och en säker död, så som SL ska man kanske bara vara lagom elak...
 
Back
Top