Nekromanti Tankar kring tidningen

Arfert

Facit
Re: Portent

jo, men jag hade ett SNABBT slut, och ett MYCKET längre... lite beroende på om Lancelot hade släppt sin utbyggnadsmodul till Kheelatar, en STOR ö till, med lite annan inrikting... mer riddare och så.

Rosen

Myrmidon
Inte Portent längre och rätt OT för Fenix, men...

jo, men jag hade ett SNABBT slut, och ett MYCKET längre... lite beroende på om Lancelot hade släppt sin utbyggnadsmodul till Kheelatar,

Aha, den... Nå, skulle du kunna redogöra för det snabba slutet iaf? Jag har undrat över den saken sen Rubicon #10 kom ut, liksom. (-:

(Richard L:s version av Shivaloor anses fö död och begraven; på den tiden fanns det bara DoD Ivanhoe att jämföra med, men idag skulle den ställas mot Västmark och Saga och Eons riddarmodul. Om Rävspel nånsin gör nåt av kontinenten så blir den nog helt omgjord.)

--
Åke

Arfert

Facit
Re: Inte Portent längre och rätt OT för Fenix, men

mmm, får se... Cirana slaktar alla kultister, räddar denandra tjejen (hette hon Jeanine eller nåt sånt?) och flyttar ihop med sig med henne? Och sen levde lyckliga i alla sina dar? ;-)

nej, jag måste leta fram mina gamla kopior och uppdatera mig... originalen försvann nog med Lancelot...

AEGIS PRIME

Swordsman

Trevlig att se Khelataar diskussioner på Forumet. Cirana var en uppskattad serie och min spelargrupp och jag har änvänt mycket av den. En fortsättning hade varit mycket uppskattade

malmkvist

Warrior

Jag tycker att det hade varit en höjdare om Åke kunde sammanställa sina nya seriestrippar i en liten bok, typ the handbook anthology.

Eksem

Champion
Mina kommentarer om senaste numret (1/2005)

Bästa hittils, tror jag i alla fall. Tjockaste numret jag köpt, åtminstone (jag saknar två nummer, ska köpa dem senare). Jag tyckte nog alla artiklar var bra, även de jag inte förstod (airsoft och sånt). Seter är tidningens utan tvekan bästa skribent. Kanske inte alltid bästa idéerna och innehållet (det har nog Blixt stått för hittils), men otroligt bra på att framställa text som är trevlig att läsa. Ibland kanske lite väl upphetsat positiv, men hellre det än motsatsen.

Bästa artikeln var den om att spela magiskt svärd, och bara den är nästan värd hela tidningen. Blixt (tidningens näst bästa artikelförfattare, synd bara att språket blir så torrt ibland) och Seter är en dödlig kombination.

Äventyret till DoD var bra, och jag kanske t.o.m. kommer att spela det (jag spelar sällan, så det är ett gott betyg). Lagom smart och överraskande.

Artikeln om Miller var rätt torftig och meningslös, jag vet inte riktigt vad den skulle bidra med. Är det verkligen så många som är obekanta med Miller? Och om någon nu är det, så var det inget i artikeln som framställde Miller som väldigt spännande utom att skribenten uppenbarligen är ett Miller-fan.

Recensionerna och produktgenomgångarna var mycket bra allihopa; men är verkligen dataspel så buggiga nuförtiden? Alla recenserade dataspel hade tydligen massvis med problem som verkligen saboterade spelglädjen, tydligen.

Blarens Birger var skitbra! HAHAHA! Jag skrattar fortfarande när jag tänker på den.

Och Krille är Krille, som väntat.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tack för kommentarerna

Tja, vad ska jag säga. Tack för berömmet.

Just min positiva inställnin är både en förbannelse och en gudagåva. Det är sällan jag hetsar upp mig över saker och ting så mycket att jag har negativa saker att säga. Samtidigt innebär det att jag ibland bortser från saker som borde påpekas, för att jag inte vill binda ris åt någons rygg. Det är bland annat därför jag är tveksam till att skriva rena recensioner, även om jag vet att det är många som vill ha sådana. Men jag ska tuffa till mig lite, jag lovar!

Just Svärdets själ är en typ av artikel som jag hoppas ska inspirera andra till vidare stordåd. Det var en väldigt krånglig artikel att skriva, en tung idé som var svår att implementera på ett balanserat sätt. Samtidigt en artikel som uppskattas även av dem som inte spelar d20. Tyvärr har jag inga sådana fler i lager, även om jag skulle vilja. Men nu finns i alla fall en artikel som jag vill överträffa, och det är alltid en bra sporre.

När det gäller dataspelen, så är det tyvärr så att de två "färdiga" spelen, Kult och Vampire: Bloodlines, tydligen är så buggiga. WoW buggade eftersom jag spelade det under betafasen. Det ska tydligen ha blivit väldigt stabilt nu, enligt min MMORPG-fanatiska vän Jonas Darnell som spelar på de europeiska servrarna i detta ögonblick. Jag kommer nog att hoppa på i maj, när min ekonomi och arbetsbelastning så tillåter.

M.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Mina kommentarer om senaste numret (1/2005)

Bästa artikeln var den om att spela magiskt svärd, och bara den är nästan värd hela tidningen. Blixt (tidningens näst bästa artikelförfattare, synd bara att språket blir så torrt ibland) och Seter är en dödlig kombination.
Tack för de orden.

Men hur tusan ska jag liva upp mitt språk så att jag svingar mig upp på toppositionen? :gremsmile:

Anders Åstrand

Swordsman
Förstagångsläsare.

Jag har inte brytt mig om att köpa Fenix tidigare då jag när Fenix precis var påväg att komma gick in på websidan och fick se en lista på åtta saker tidningen handlade om, varav jag var intresserad av kanske 2,5.

-Time Passes-

I fredags var jag ute och drack öl med de evinnerligt trevliga stockholmsforumiterna, och de talade alla varmt om Fenix och hävdade bestämt att det var en superbra rollspelstidning med ett minimalt påhäng av annat, varför påhänget fanns var det ingen som visste eller ville tala om, men jag gissade att det har att göra med att upphovsmännen är vana att göra sverox sen innan. Hursomhelst slutade det med att jag lovade att ge Fenix en chans, trots att jag misstänkte att öldrickarna inte var helt och hållet opartiska då de själva och/eller deras kompisar brukade skriva i tidningen. Så idag gick jag in på pressbyrån och köpte senaste numret.

Tidningen var inte så rollspelsinriktad som personerna på forumsölen ville påskina, men en stor del av innehållet handlade i alla fall om rollspel, och det är ju trevligt. Artikeln om att spela legendariska svärd var verkligen superbra och inspirerande och skulle ensam gjort tidningen köpvärd. (Men vad kan man vänta sig när Magnus Seter är i farten? Han skrev ju Kaos väktare en gång i tiden. :gremsmile: )

Jag kommer nog inte börja prenumerera på tidningen som den ser ut nu, men jag kommer nog köpa fler lösnummer då och då.

Havoc

Swordsman

Vad gäller buggiga dataspel så är det tyvärr vanligt att spel till PC släpps med mycket allvarliga buggar.

Vad gäller Bloodlines (som jag recenserade) så är det ett av de mest buggiga spel jag nånsin stött på. Kristoffer som också var med och skrev artikeln kunde inte spela klart slutet på grund av krascher och jag fick så mycket problem att jag slutade efter halva spelet i väntan på patchen.

Nu har i alla fall den officiella patchen varit ute ett tag, men jag har inte provar den än...

Big Marco

Läskig

Ang Bloodlines - patchen (v1.2) löser de flesta problem (bla "båt-problemet" mot slutet). Ge det en chans och spela klart det - bara en sådan sak som fem olika (!) slut gav mig mervärde.

Sluten känns väldigt WoD... ,-)

Storuggla

Champion

"Men hur tusan ska jag liva upp mitt språk så att jag svingar mig upp på toppositionen?"

Använd mer ord som "len", "guz", "softa" och "fett". Det gillar kidsen. Sen ska du särskriva mer, stava som en kratta och börja med mer internetförkortningar. Studera på Lunarstorm bara :gremwink:

Storuggla, undervisar glatt

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Använd mer ord som "len", "guz", "softa" och "fett". Det gillar kidsen. Sen ska du särskriva mer, stava som en kratta och börja med mer internetförkortningar. Studera på Lunarstorm bara.
Det har hänt något med svenska språket på sistone; jag förstår var "softa" och "fett" skulle kunna tänkas betyda i detta sammanhang, men vad tusan är "len" (knappast ="mjuk/gosig" här) och "guz"? :gremconfused:
Jag umgås rätt mycket med folk som är 15-20 år yngre än jag själv men jag har aldrig hört dessa ord ur deras mun.

Särskriva? Arrggghh -- må mitt tangetbord vägra ta emot sådan input. :gremmad:

Jag misstänker att om jag skulle besöka Lunarstorm skulle jag, tack vare mitt pedantiska sätt att skriva, snabbt avlöjas som en gråhårig gamling :gremcool: och sedan avhånas av de så kallat "hippa" ungtupparna.

Nätack, då skriver jag hellre noga :tekopp: och lite trist. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Det var bättre förr...

Jag minns en svunnen tidsålder då "suger fett" var en arbetsbeskrivning för plastikkirurger och inte ett dåligt betyg... :gremgrin:

Eksem

Champion

Len uttalas ungefär lenn alternativt län, och används ungefär så här:

Kille från Sjöbo: "Tjena grabben!"
Kille från Vårby: "Ey len!"

Guss eller guzz uttalas förstås guss och är synonymt för flicka, och framförallt tjej.

Jonas, undervisar glatt

PS
Givetvis är det inte riktigt det jag menar med ett livfullare språk, snarare något i stil med Seter i så fall, eller varför inte Granström, för att ta rollspelsbekanta namn.

Rosen

Myrmidon
Helt OT

Guss eller guzz uttalas förstås guss och är synonymt för flicka, och framförallt tjej.

Fö ett slangord som jag bara blåvägrar att använda - det låter enbart som ett engelskt mansnamn i mina öron ("Jack och hans Gus sitter därborta").
Som att kalla tjejer för 'Kurt', ungefär...

--
Åke

Storuggla

Champion
Skriv som Kalcidis!

"Nätack, då skriver jag hellre noga och lite trist."

Bra. Det är ba att folk skriver i olika stilar, annars skulle man inte märka någon skillnad från artikel till artikel. Skriv som du gör och börja inte skriva som.. Kalcidis! :gremblush:

Storuggla, vore kul artikel att läsa dock

Zizop

Swordsman

Vad gäller buggiga dataspel så är det tyvärr vanligt att spel till PC släpps med mycket allvarliga buggar.
Tyvärr är detta dagens trend/mode. Utvecklarna/förläggarna av spelen måste släppa produkterna inom det säljfönster som finns och tyvärr så får kvaliteten lida för detta. Får man dessutom möjlighet att testa/recensera extra tidigt finns det mycket buggar kvar. Idag är det nästan kotym att ladda ner en patch så fort man installerat spelet på burken.

Jag fick en handbok i patchmanagement ifrån ett seriöst programutvecklingsföretag för 1 år sedan - så långt har det gått. Huga. :gremmad: