Nekromanti Tankar kring tidningen

The_Gorger

Hero
Först och främst: Underbar tidning! Verkligen jättebra!

Jag har synnerligen njutit av att läsa den, som tills skillnad från Sverox ser ut som en riktig blaska och inte som någon uggn' skoltidning.
Jag gillar tidningen enormt, men jag skall inte slita mer på superlativen, utan tänkte ge förslag på det som inte är så bra i tidningen.

Att rollspelare, brädspelare och även i viss mån figurspelare är i mångt och mycket samma människor känns uppenbart. Det jag undrar är om paintball och air soft materialet i tidningen uppskattas så mycket att det motiverar en plats i tidningen. Att inte JAG läser det, är väll knappast nog för att det inte skall vara med, men frågan är hur många av Fenix läsare som uppskattar materialet? Bara för att Sverok anser att airsoft och paintball inbegrips i spelhobbyn, betyder det att Fenix också skall inkludera dem?
Air/Paint-materialet i tidningen känns inte som att det motiverar en person intresserad i endast detta att köpa tidningen, så den måste ju vara inriktad till folk som även är i övrigt insyltade. Min erfarenhet av spelare är att de inte håller på med air/paint, iallafall inte öppet :gremgrin:
En annan grej jag inte fattat; varför är "The Portent" med? Tecknaren till serien är mycket duktigt, visst, men resten(handlingen) lämnar mycket att önska. Framsidorna han gjort är mycket fina, men serien hoppas jag inte blir alltför långlivad i tidningen.

/Gorger, som älskar Sverok för att de skickar den gratis till mig!

Bergting

Warrior
Hej The Gorger, synd att du inte gillar serien (men kul att du gillar framsidorna). Du kan trösta dig med att serien sitter i mitten så du kan rycka ut den om du vill och att jag gör den GRATIS åt Fenix så tidningen blir inte speciellt mycket dyrare för att den är med.

P

Petri

Veteran
Vill först påpeka att vår rollspelsförening för ett tag sedan körde paintball, så kopplingen Paintball - Rollspel är inte helt omöjlig (baserat på mina erfarenheter då, hur läget faktiskt är i allmänhet vet jag inte) . Fast sedan tycker jag det är kul att spela paintball inte läsa så mycket om det. Så för min del håller jag med att man kan ta bort Paintball och Airsoft biten. och göra mer utrymme åt Rollspel! :gremlaugh:

Mina åsikter om The Portent ska jag vänta med tills jag åtminstone läst två nummer av Fenix.

Petri - nybliven fenix prenumerant

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om paintball

Paintball och andra skjutalekars spelstatus diskuterades för länge sedan i den här tråden. Och som du kan se där håller jag med dig om att det är tveksamt om det har något med spel att göra.

Däremot håller jag inte med dig om "The Portent". :gremwink:

/tobias

Bergting

Warrior
Re: Om paintball

Ärligt talat angående Portent - och tack =). Det är ju som så att de allra flesta kanske inte läser 3-4 nummer på raken. Serien är ju "serialiserad" om fyra sidor åt gången och det passar såklart inte alla. Speciellt inte ovana serieläsare. Jag kanske borde ta mig en funderare på om den borde vara med eller inte. Speciellt som det faktiskt tar en massa tid i anspråk att göra den. Den kommer ju ändå ut nån gång för de som verkligen vill läsa den. Maila gärna synpunkter till info@bergting.com eftersom jag faktiskt inte hänger på forumet varje dag =).

Peter

Bergting

Warrior

Owen & Lloyd ;-) hehe... tack för att du påminde mig om att jag faktiskt har en deadline att passa med dom också... eeeeep

Peter

Lord Fluffo

Veteran

np :gremwink: Säg mig, kommer du snart(hoppas hoppas!) publicera dom på din hemsida? HAr bara läst typ en strip och sett lite bilder med dom.

Bergting

Warrior

Inte tänkt på det faktiskt. Det borde jag kanske, men jag vet inte hur det fungerar med upphovsrätten eftersom Dungeon köpt dom. Får kolla upp det.

DODswe4

Hero

Dom 4 sidor jag ahr läst, så verkar serien lovande. Det är en skön tecknar stil, skulle gärna ser mer, docj i lite längre avsnitt.

Trevligt med folk som målar

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Portent

Trots att jag bara läst det lilla av the Portent som publicerats i Fenix så tycker jag otroligt mycket om serien. Den är vältecknad och trots att så lite av historien avslöjas i varje nummer så blir jag otroligt inspirerad av att bara njuta utav bildspelet.

Den är vacker och känns mörk och mystisk på ett drömskt sätt.

Samtidigt så undrar jag om den verkligen lämpar sig i det formatet som jag läser den nu. Som många andra så skulle jag få mer behållning av att läsa den i sammanhängande form. Som album alltså.

Å andra sidan så kan jag garantera att jag definitivt kommer att köpa albumet när det väl dyker upp, oavsett om den finns med i Fenix eller inte. Anledningen till att jag kommer att köpa den är att jag läst den i Fenix, så underskatta inte att du når ut till en otrolig massa folk som blir bitna av serien när de ser den i Fenix.

- Vulf

The_Gorger

Hero
Smaken är baken.
Det som jag konkret inte gillar med den, är att den flera gånger slutat som senaste. Alltså ngt i stil med "Bara inte prinsessan får veta!!!" men när nästa nummer kommer (jag har ju inte läst det kommande nummret, men hitills) så har det inte handlat om prinsessan(eller dottern eller vad det nu var). Men undantag av fighten i senaste och förra nummret, så har det inte funnits någon återkoppling. Visst är den jättesnyggt tecknad, och visst får det vara mystik och obesvarade frågor, men för att hålla mitt intresse uppe, så får man antingen ge lite kontext till de obesvarade frågorna, så att de blir intresseväckande, eller något liknande.

Om den inte är färdigskriven, så kanske den ändras nu? :gremsmile:

Till sist måste jag säga att jag blev glatt förvånad när du sade att du tecknar den gratis åt Fenix! Det, och kvaliteten på bilderna tycker jag du skall ha stor cred för!

/Gorger, gillar fortfarande Bergting, men inte Portent

Bergting

Warrior
Jag ser vart du är på väg med resonemanget och ska försöka besvara så gott det går. Har redan gjort ett inlägg om det här, men det var ett tag sen och forumet verkar få minnesförlust och radera alla meddelanden med jämna mellanrum.

Serien är ju inte tänkt att vara uppdelad i episoder. Det som går i Fenix är första delen av en längre, pågående serie. Så småningom kommer alla frågor att få svar, och den största kakan med bakgrund och intrig kommer serveras i nästa nummer.

Jag försöker på bästa sätt att dela upp serien i fyra munsbitar åt gången - så gott det går får jag väl tillägga. Just nu följer serien en struktur som innebär att x antal story ska få plats på x antal sidor för att det ska bli logiskt när nästa nummer kommer. Problemet är att det är fyra sidor åt gången och att det är två månader mellan varje nummer. Hade du läst serien i ett svep med 24 sidor i första numret hade det varit en annan femma. Och jag förstår ditt resonemang. Ska jag vara ärlig så tror jag inte du kommer gilla nästa del heller, jag tror du tillhör den grupp som Portent antingen skjuter över, under eller vid sidan av. Den perfekta målgruppen är mig själv och om nån annan gillar den också så blir jag glad, men jag gör Portent med den övertygelsen att jag måste göra den för mig själv som jag skulle vilja se den. Fast jag är öppen för input och har på koncept och layoutstadiet varit väldigt lyhörd för innehåll, berättarteknik och liknande.

Men för att återgå till grundproblemet. Hur gärna man än vill så är fyra sidor åt gången inte optimalt och kanske stjälper mer än det hjälper serien. Dom flesta kommentarer jag får är översvallande positiva och då även från tungviktare i branschen. Mike Mignolas redaktör t ex var förvånansvärt positiv. Likaså Chris Moller som gör JLA. Men det är serieproffs som varit branschen lika länge som några av läsarna varit i livet. För jag får trots allt kommentarer som "det är snyggt men jag fattar ingenting".

Så, kontentan är att jag ska fundera på vilket forum som är bäst för serien.

Peter

Rosen

Myrmidon
Re: Portent

Samtidigt så undrar jag om den verkligen lämpar sig i det formatet som jag läser den nu. Som många andra så skulle jag få mer behållning av att läsa den i sammanhängande form.

Det är problemet med att köra serier som följetong; man serveras bara några få sidor och måste vänta ett par månader på fortsättningen. (Fast så här långt tycker jag Portent klarar det rätt bra jämfört med hur många andra serier skulle ha gjort.)

Rubicons redaktör ville inte ha med långa följetongsserier av just den anledningen - istället tog de in 'Caarevels dolk', som Tomas Arfert gjorde direkt för tidningen. Den var gjord för det formatet (1 sida / nr, så handlingen tog ett markant kliv framåt på varje sida) och klarade sig därför bra rent dramaturgiskt, men den skulle nog ha känts lite märkligt speedad om man hade läst den sammanhängande. Och den hann ju trots det inte avslutas innan Rubicon las ner.

--
Åke

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Portent och Fenix

Jag själv tycker att Portent är kanonbra för både Peter och för oss på Fenix. Möjligheten att ha en nytecknad, nyskriven äventyrsserie, en svensk äventyrsserie, är fantastisk. Det kommer alltid att finnas folk som gillar och inte gillar olika delar av tidningen, så också för Portent. Det är sällan någon artikel får bara plus eller minus från läsarna.

Jag tror att Peter också kommer att utveckla sin teckningsstil och berättarstil kontinuerligt, och det kommer att märkas i Portent. Det kommer helt enkelt per automatik att bli bättre och bättre. Och ju mer av världen som visas, desto mer kommer vi att förstå vad allt handlar om, och vem som är vem, och hur det hänger ihop.

Och alla serietecknare jag känner ser med skräck tillbaks till det de gjorde först, efter att de kört en stund. Om ett år, då jävlar är Portent säkert 10 gånger bättre än idag. Och då tycker jag ändå att den är superbra idag.

Själv uppskattar jag det långsamma tempot, med tydliga avgränsade scener i varje nummer av Fenix. Och svartalferna är bara för bra. Nu när alla (?) deltagarna i spelet har fått sin presentation, tror jag att Peter kommer att gå in mer på att fördjupa deras personligheter och utveckla berättelsen mer. Det svåraste är ju alltid att sparka igång en berättelse.

M.

Helmgast
Birger Barbaren-album?

Jag gillar The handbook anthology, är det inte dags för nummer två snart? Ena halvan de Rosenius-serier som var med i rävspels-Sverox återkomst (de hette Sverox fantastiska fakta och var med i nummer 20-32) och andra halvan Birger Barbaren. Man skulle ju kunna göra så att de båda börjar i varsin ände av albumet/häftet (helt enkelt, två framsidor, ingen baksida).

Jag är iallafall på, och dessutom finns ju reklam för Birger i handboksantologin. Enda argumentet mot torde ju vara att antologin sålt dåligt, men det är den för bra för. Dessutom kan man ju göra reklam i Fenix.

Rosen

Myrmidon
Re: Birger Barbaren-album?

Jag gillar The handbook anthology, är det inte dags för nummer två snart?

Min fru brukar säga det, men jag tror nog inte att det är dags riktigt än... Jag har inte kollat upp hur mycket SFF, LinCons Legender och övrigt post-antologi-material egentligen omfattar, fast skulle man köra samma format som i första HA skulle Birger så här långt (inklusive stripparna i senaste numret) ta upp 14 sidor. Det är inte mycket.

Enda argumentet mot torde ju vara att antologin sålt dåligt, men det är den för bra för.

HA säljer väl inte så mycket nuförtiden - de flesta som ville ha den har nog köpt den vid det här laget - men den har betalat sina tryckkostnader och dragit in en liten vinst, så den får nog betraktas som en framgång.

Ett annat argument är förstås att det kostar klart mer pengar om man vill trycka Birger-stripparna i färg... Å andra sidan har jag själv jobb med lön och kan bidra med kapital nu, vilket jag inte kunde när vi gjorde HA. (-:

--
Åke

Arfert

Facit

Ja, min serie "Caarevels dolk" följde samma teknik som används i franska/belgiska serier, de går ju för det mesta som fortsättningserier innan de ges ut som album. Det är därför Tintin har en cliffhanger längst ner på varje sida, och Asterix ett på varje uppslag (den gick som mittuppslag i "Journal Tin-Tin" har jag för mig)...

undar hur den borde slutat... hmmm

/ Tomas

Rosen

Myrmidon

undar hur den borde slutat... hmmm

Menar du att du inte vet det själv..? (-:

För folk som inte läst den, huvudpersonen Cirana har tillfångatagits av maskerade kultister, och hon och en annan tjej ska just till att bli offrade på därvid avsett altare. Medan den andra tjejen släpas fram viskar mannen som vaktar Cirana sitt namn i hennes öra (soldat från, typ, stadsvakten) och skär diskret av hennes rep.....
Och där bröts storyn.

--
Åke