Tacksam för inspiration (Oktoberlandet)

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Inför förra spelpass i vår Oktoberlandskampanj skrev jag ihop en sida ur Oktoberlövet. Det blev stressat, fullt av stavfel och upprepade ord, och flera artiklar snodde jag direkt ur regelboken. Men det kändes också väldigt lyckat! Målet är att strössla brödbitar från kampanjen, påminna om vad som hänt/ händer och att bygga världen och göra den levande och solid. Jag tänker att jag ska försöka göra en sådan här tidningssida till varje pass och ha med både saker från kampanjen och helt random grejer.

Så anleningen är att jag postar är att fråga efter idéer till notiser och artiklar i Oktoberlövet. Smått som stort! vad vore kul? Jätteglad för även det lilla :) jag har lagt in pdf.en som jag postade för att visa hur det kommer se ut. Som sagt, inget konstverk, men också tänkt att inte bli jättegenomarbetet. Snabbt och smutsigt, och förhoppningsvis kul!

(Också tacksam för enklare tips på hur man kan göra det snyggare i layouten, har bara gjort en wordsida och sparat som pdf...)
 

Attachments

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
Jag gjorde en tidningsartikel när vi spelade Undergångens arvtagare. Att tänka på (för att få fram känslan av äldre tidningar) är att använda många olika typsnitt i varierande grad och kursiv och fet stil. Överdriv detta för titlar och ingress! Eftersom du använder Word/GDoc skulle jag använda mig av tvåspaltigt och dra linjer manuellt mellan avsnitten istället för de inrutade delarna du har nu.

Allt i den länkade tidningsartikeln jag gjorde ovan var planteringar för sådant som kom senare i kampanjen. Jag gillade verkligen dina små frön. Jag hade lätt kunnat göra ett äventyr baserat på dem.

Fler uppslag
  • en katt har försvunnit på gatorna och en hittelön har utfästs.
  • en samhällskritisk författare har släppt ännu ett av sina verk och ska framföra en högläsning.
  • reklam för en mirakelkur.
  • en välkänd kartmakare/utforskare ska hålla ett föredrag på universitetet.
  • dödsruna för en välkänd adelsperson.
  • en vagn välte och tre skadades
  • en båt stacks i brand i hamnen och besättningen finns ingenstans att finnas.
  • hund räddad från ras
Ett tips är att kolla på https://www.newspapers.com/ - du kan se förhandsgranskningar utan att behöva betala. Sista hälften är inspiration från Detroit Free Press 1837.
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
788
Jag har använt den här tidningsgeneratorn för handouts till CoC. Den fixar artikeltext och bild enkelt. Enda strulet är att den fyller ut resten av tidningsidan med mumbo-jumbo: https://www.homemade-gifts-made-easy.com/newspaper-generator.html

Resultaltbild:
Screenshot_20230822_131541_Samsung Notes.jpg

Sen får man kanske klippa och klistra lite för att få till flera artiklar om man inte vill betala för premium.

Angående artikelsämnen så kan det vara kul med lite kulturrecensioner, typ Röda Balettsällskapets senaste uppsättning eller dockteatern "Tsarens karameller" nya show.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,228
Älskar sådant, både som spelare och SL. Önskar att fler spelmakare gjorde sånt i officiell form till sina kampanjer (där det passar i settingen så klart).
 
Top