Nekromanti Tabell över ärr och bestående men?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Wyldstorm;n272368 said:
Min lösning på detta i low-middle fantasy är att man på sitt karaktärsblad har en klassisk fram & baksides -skiss, där man markerar sina skär, stick & bränns/annat-skador som varit relevanta.
De gånger jag testat det så har det bidragit till kul rollspelseffekter i stil med:
"Agh... Varje gång det ska regna så värker ärret i knäet.."
"Han ser... Farlig ut. Så många ärr får man fan inte utan en jäääävla massa strider.."
"AIIJ! -Mitt ansikte!! -Dö din jävel!"
Vi gjorde likadant i Westerkampanj. Det var storslaget när Whieskey Kid and the Limpin' Buch vandrade in på stadens gator för att göra upp med ondingarna, alla tre haltande på vänster ben efter att genom sin äventyr alla blivit skjutna på exakt samma ställe i vänster lår och fått exakt samma permanenta men ...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
slanfan;n272441 said:
Detta tolkar jag av tradition som att fienden kommer ha lågt värde i "undvika/parera".
Och ändå fortfarande vid liv. Måste vara något riktigt lurt med en sån fiende!
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
I Trail of Cthulhu är det en crit-effekt om du kommer upp i 8:a, spelarna brukar vilja ge dubbel skada. Vilket är lite tråkigt kanske att göra mot spelarna. Det är roligare att sakta bryta ner karaktärerna än att döda av dem eller göra dem ospelbara. Så gjorde denna tabell för att ha något att falla tillbaka på:

Skador 1d10
1: Handskada, kan inte använda handen...oklart hur läng. Slå 1d6: 1-2 =1d3 fingrar stryker med.
2: Inre skador 1extra hp vid varje träff
3: Skadade organ -1d3 hp permanent
4: Ansiktsskada: 1:Ögonskada - halv sense trouble 2: Trasigt öra: -1 på Flattery, och Ressaurence 3: Stort ärr - halv shadowing +1 intimidate 4: 2d6 Utslagna tänder +1 psykisk åkomma, såsom nattskräck.
5: Benskada halv athletics, träffas lättare
6: Kroppsskada: tappa 3 poäng general abilities permanent eller chansa och slå 1d6 poäng.
7: Näradöden upplevelse tappa 3 poäng stability eller eller chansa och slå 1d6 poäng .
8: Blodförlust, tre lyckade första hjälpen på 4+, 5+, 6+. Förlorar 1hp per minut. Får försöka 2 gånger per minut. Svårighetsgraden höjs inte.
9: Fullträff: Svimmar tills någon väcker, first aid 4+.
10: Huvudskada tappa 3 poäng investigator abilities permanent eller slå 1d6
 
Top