Nekromanti Tabell över ärr och bestående men?

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
När en rollperson gått ner på noll HP/KP/Tålighet men ändå överlever (klarat ett save/dödsslag eller stabiliserats) så saknar jag en permanent effekt eller påminnelse av detta. Det borde ändå vara ett rejält trauma att nå nollan och kul med en massa ärr eller egenheter som påminnelser om de gånger man lurat döden.

Är det någon som vet en lämplig tabell eller liknande som man kan använda för ärr och mindre drastiska permanenta åkommor? Helst inget som försämrar rollpersonerna dramatiskt utan mest kosmetiska och underhållande permanenta lyten. Möjligtvis med en liten risk för mer allvarliga konsekvenser.

Kvittar egentligen till vilket regelsystem, jag tänker att det borde vara enkelt att översätta eller inspireras av till valfria regler.

Någon som har några tips?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Jag ser den här tankegången som ett direkt brott emot "Mina rollpersoner är badass" regeln i heroisk fantasy (och även cyberpunk osv).

"kosmetiska och underhållande permanenta lyten" är väl okej i spel som Mutant eller Warhammer, but det är banne mig inte okej i t.ex. DnD, Dark Sun osv och ska absolut inte tärningsrullas i dramatiska spel som Vampire där om någon blir permanent disfigurerad så är det en dödssynd som resulterar i 200-åriga fejder/PTSD/"Ett plötsligt intresse av att dibba Tzimisce vampyrer".

Så nej. Det kvittar inte vilket regelsystem man använder.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Det enda jag kommer att tänka på är crit-tabellerna i WFRP 2. De är ju mestadels rätt brutala och inte precis bara kosmentiska. Crit-tabellerna från Rogue Trader etc har jag använt till cyberpunk-lir, det var underhållande (men stackars rollpersoner).

Sen har jag för mig att Goblin Punch jobbat med det där till sina hembryggda lir. Tror att han publicerat några tabeller. De verkade innehålla en hel del underhållande bestående men av olika slag. Ska se om jag kan gräva fram dem..
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Cybot;n272290 said:
Jag ser den här tankegången som ett direkt brott emot "Mina rollpersoner är badass" regeln i heroisk fantasy (och även cyberpunk osv).

"kosmetiska och underhållande permanenta lyten" är väl okej i spel som Mutant eller Warhammer, but det är banne mig inte okej i t.ex. DnD, Dark Sun osv och ska absolut inte tärningsrullas i dramatiska spel som Vampire där om någon blir permanent disfigurerad så är det en dödssynd som resulterar i 200-åriga fejder/PTSD/"Ett plötsligt intresse av att dibba Tzimisce vampyrer".

Så nej. Det kvittar inte vilket regelsystem man använder.
Har tycker jag du har helt fel :)

Det kvittar vilket regelsystem man använder, däremot är det jäkligt viktigt vilken stämning man är ute efter insagda system.

Det går alldels utmärkt att spela Warhammer så som du verkar tycka man ska spela DnD, och DnD passar faktiskt helt förbaskat bra att köra med just kosmetiska åkommor. Om man tycker det är en intressant stämning för spelgruppen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Från mitt Fading Suns hack:

Krigsskador:
När du tar en krigsskada kan du ta en av följande om du ej själv kommer på något mer passande. Tänk på att nackdelen endast gäller tills du fått läkarvård/en mekanisk protes.

One armed bandit: Du förlorar en arm och kan ej använda den till något.

Break a leg: Du förlorar ett ben och kan endast röra dig i halva din hastighet.

Not so pretty no more: Du blir skadad i ansiktet och detta gör det svårt för dig att prata och för andra att se på dig. Du tar minus 2 till alla ledarskaps test.

Cracked skull: Du tar en kraftig smäll mot huvudet som gör dig desorienterad. Du har minus 2 till Saves.

Broken heart: Ditt hjärta eller andra organ blir skadade. Du förlorar 2 Toughness.

The power of pain compels you: Endast för psykers. Du kan inte använda dina psyker förmågor.

Dead eye: Du förlorar ett öga. Du har - 2 till BS.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Western IV har. Både fysiska men/ärr och psykiska/PTS. De flesta har ingen spelteknisk baksida, eller en ytterst svag sådan. De är sorterade efter skadenivån man råkat ut för. De allra värsta innebär samtidigt att man får en Nackdel (ex. Krympling) vilken i Western är ekonomin för att generera poäng att använda till sina Fördelar. Säg att du blev av med en hand, du får nu nackdelspoäng varje gång detta ställer till reella problem för din RP. Dessa kan sedan användas för att aktivera en av RPs fördelar (ex. Förförisk, vilken gör handen mindre vital) och någon form av balans uppstår därmed...
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Cybot;n272290 said:
Jag ser den här tankegången som ett direkt brott emot "Mina rollpersoner är badass" regeln i heroisk fantasy (och även cyberpunk osv).

"kosmetiska och underhållande permanenta lyten" är väl okej i spel som Mutant eller Warhammer, but det är banne mig inte okej i t.ex. DnD, Dark Sun osv och ska absolut inte tärningsrullas i dramatiska spel som Vampire där om någon blir permanent disfigurerad så är det en dödssynd som resulterar i 200-åriga fejder/PTSD/"Ett plötsligt intresse av att dibba Tzimisce vampyrer".

Så nej. Det kvittar inte vilket regelsystem man använder.

Jag menade mest att det kvittar vilka system era tips kommer ifrån eftersom jag tänkte anpassa dem till mina behov i vilket fall som helst.

Sen ser jag iof sig inget problem med att ha en tabell där resultaten varierar från en lustigt knäckt näsa utan regeltekniska effekter till en permanent knäskada som ger minus på klättring till ett hat/vendetta mot alla varelser av samma ras/klan/familj/stad/whatever.

Hur seriöst eller dramatiskt effekterna tolkas kan tryggt lämnas till SL och spelare tycker jag.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Vill bara inflika att de i Western IV är bra, som sagts.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Inkognito;n272306 said:
Western IV har. Både fysiska men/ärr och psykiska/PTS. De flesta har ingen spelteknisk baksida, eller en ytterst svag sådan. De är sorterade efter skadenivån man råkat ut för. De allra värsta innebär samtidigt att man får en Nackdel (ex. Krympling) vilken i Western är ekonomin för att generera poäng att använda till sina Fördelar. Säg att du blev av med en hand, du får nu nackdelspoäng varje gång detta ställer till reella problem för din RP. Dessa kan sedan användas för att aktivera en av RPs fördelar (ex. Förförisk, vilken gör handen mindre vital) och någon form av balans uppstår därmed...

Det här låter väldigt lovande. Och jag har dessutom Western! :) Ska gräva fram böckerna och titta närmare på dem när jag kommer hem.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
God45;n272295 said:
Från mitt Fading Suns hack:

Krigsskador:
När du tar en krigsskada kan du ta en av följande om du ej själv kommer på något mer passande. Tänk på att nackdelen endast gäller tills du fått läkarvård/en mekanisk protes.

One armed bandit: Du förlorar en arm och kan ej använda den till något.

Break a leg: Du förlorar ett ben och kan endast röra dig i halva din hastighet.

Not so pretty no more: Du blir skadad i ansiktet och detta gör det svårt för dig att prata och för andra att se på dig. Du tar minus 2 till alla ledarskaps test.

Cracked skull: Du tar en kraftig smäll mot huvudet som gör dig desorienterad. Du har minus 2 till Saves.

Broken heart: Ditt hjärta eller andra organ blir skadade. Du förlorar 2 Toughness.

The power of pain compels you: Endast för psykers. Du kan inte använda dina psyker förmågor.

Dead eye: Du förlorar ett öga. Du har - 2 till BS.

Jag är inte ute efter att göra rollpersonerna till krymplingar, vilket hade blivit resultatet när vi kör kampanjspel. Möjligtvis att man kan ha sådana här grövre effekter som de värsta resultaten med låg chans att inträffa.

Finns det möjlighet till att läka effekterna eller använda proteser så är de förstås betydligt mer hanterbara.
Hmm, att tvingas använda primitiva proteser för att undgå de negativa effekterna är faktiskt en ganska bra idé.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Om det enbart är kosmetiskt så är det väl lämpligt att bara dra till med något som motsvarar skadan? Du kan även ge spelaren en liten poängbelöning av något slag om denne efter en allvarlig skada lägger till ett fräckt ärr i sin personbeskrivning.

Den här typen av effekter passar definitivt bättre i vissa spel än andra. Vi använde kritiska skador från DMG i DnD5. det gick snabbt åt helvete för gruppen. Vår fighter halverade sin förflyttning och magikern fick disadvantage på alla ranged attacker (även spells) redan på level ett.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Paal;n272326 said:
Jag är inte ute efter att göra rollpersonerna till krymplingar, vilket hade blivit resultatet när vi kör kampanjspel. Möjligtvis att man kan ha sådana här grövre effekter som de värsta resultaten med låg chans att inträffa.

Finns det möjlighet till att läka effekterna eller använda proteser så är de förstås betydligt mer hanterbara.
Hmm, att tvingas använda primitiva proteser för att undgå de negativa effekterna är faktiskt en ganska bra idé.
När jag använt den här så har det funnits väldigt god tillgång till proteser och sjukvård, till nivån där om karaktärerna lyckats kräla sig tillbaks till sitt skepp så blir de av med minusen (men behöver proteser eller annat så som plastikkirurgi/artificiella organ). De flesta tog ett par krigsskador under kampanjen som varade nästan 20 sessioner. En spelare var helt förstörd och mer maskin än människa vid slutet. En spelare hade inga krigsskador alls (närstrids fightern som var byggd för att var mer eller mindre oförstörbar). Men eftersom den mekaniska effekten bara varade en session var det mest coolt att karaktärerna fick robotarmar med mera.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Började fundera på vad Hârnmaster har att bjuda på, simulationistiskt som det är. Läste nu men i Hârnmaster är det såklart så att själva anfallet är så detaljerat att eventuell bieffekt ("impairment" på Hârnmasterspråk) nästan är givet av själva skadan. Först är det träffyta, där man skiljer på hand, underarm, överarm, axel etctera. Därefter skiljer man på kross-, stick-, hugg- och eld/köld-skada. Sen får träffen en "skadeklass", egentligen minor, serious, grievous och mortal. Slutligen tillkommer för vissa träffkombinationer saker som stumble, fumble, knockback, amputation etcetera. Sen efter det gör man eventuellt ett shock roll som kan innebära att man "går ner". Så en skada i sig kan kan heta "serious crush in thorax region, which sends Thorwold the Bald back, stumbling to the ground, dropping his weapon". Därifrån är det rätt enkelt att "måla" skadan som ett permanent men, skulle Thorwold överleva. I det här fallet kanske brutet revben, permanent ont i bröstet vid hosta eller när han skrattar mycket?

(Ah, ibland, bara ibland, måste man älska Hârnmaster)

Inser nu att jag inte svarar på din fråga, gulp. Det skulle gå att sätta ihop en lista rätt snabbt från de tänkbara utfallen i Hârnmaster. Frågan är hur den ska vara uppdelad? Bara en lång eller samma kategorier som i Hârnmaster, alltså per anfallstyp, skadans storlek, vart den träffade?

Hmmm....det här vore en kul grej att göra ikväll.....
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Paal;n272283 said:
När en rollperson gått ner på noll HP/KP/Tålighet men ändå överlever (klarat ett save/dödsslag eller stabiliserats) så saknar jag en permanent effekt eller påminnelse av detta. Det borde ändå vara ett rejält trauma att nå nollan och kul med en massa ärr eller egenheter som påminnelser om de gånger man lurat döden.

Är det någon som vet en lämplig tabell eller liknande som man kan använda för ärr och mindre drastiska permanenta åkommor? Helst inget som försämrar rollpersonerna dramatiskt utan mest kosmetiska och underhållande permanenta lyten. Möjligtvis med en liten risk för mer allvarliga konsekvenser.

Kvittar egentligen till vilket regelsystem, jag tänker att det borde vara enkelt att översätta eller inspireras av till valfria regler.

Någon som har några tips?
Sådana tabeller finns väl i de flesta spel?
Dungeons & Dragons, RuneQuest, RoleMaster, GURPS, Savage Worlds, Drakar & Demoner, Eon, Western,... för att nämna några av de jag kom på utan att tänka efter.

För tillfället spelar jag DnD5.
Som andra redan nämnt finns det en optional rule i DMG för Lingering Injuries.
Frågan är hur man implementerar den på bästa sätt.
Min husregel:
Hamnar man på 0 hp så man måste börja slå death saves:
- 1 missat save: spelaren och DM kommer gemensamt fram till ett kosmetiskt ärr beroende på vad som skadade rollpersonen.
- 2 missade saves: slå på "Lingering Injuries"-tabellen.
- 3 missade saves: död.

Eftersom det nästan är omöjligt för en rollperson att dö i DnD5 så blir även ärr och permanenta skador väldigt ovanliga med dessa regler.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Min lösning på detta i low-middle fantasy är att man på sitt karaktärsblad har en klassisk fram & baksides -skiss, där man markerar sina skär, stick & bränns/annat-skador som varit relevanta.
De gånger jag testat det så har det bidragit till kul rollspelseffekter i stil med:
"Agh... Varje gång det ska regna så värker ärret i knäet.."
"Han ser... Farlig ut. Så många ärr får man fan inte utan en jäääävla massa strider.."
"AIIJ! -Mitt ansikte!! -Dö din jävel!"
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Wyldstorm;n272368 said:
där man markerar sina skär, stick & bränns/annat-skador som varit relevanta.
I Mutant UA hade jag som delmål att få en kritisk träff i varje kroppsdel, uppnåddes i del ett av Hindenburg. Favoriten var när en medlem i Järnringen (usla psimutanter!) nedkallade blixten i huvudet på min rollperson och svedde bort hälften av pälsen.

Wyldstorm;n272368 said:
"Han ser... Farlig ut. Så många ärr får man fan inte utan en jäääävla massa strider.."
Detta tolkar jag av tradition som att fienden kommer ha lågt värde i "undvika/parera".
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
slanfan;n272441 said:
Detta tolkar jag av tradition som att fienden kommer ha lågt värde i "undvika/parera".
Tja, det eller att han har överlevt många fältslag där stridskaoset inte alltid tillåter 1vs1-strider...
 
Top