Ta uppehåll eller köra på?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Pausade kampanjer är döda kampanjer. Man lägger ner kampanjen helt eller så fortsätter man.
Så kategorisk behöver man inte vara. Jag har vid några tillfällen pausat kampanjer och återupptagit dom senare. Det har handlat om tillfällen då jag som SL behövt ett uppehåll för att hitta inspiration och tid att förbereda, eller då yttre omständigheter ställt till det för oss. Kan pausen undvikas så är det dock bättre. En pausad kampanj riskerar absolut att dö, och det utan en riktig avslutning vilket är tråkigt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Min erfarenhet är att man kan pausa en kampanj i upp till ett par månader, och sedan fortsätta utan problem.

Vad man inte kan göra är att trycka på paus, starta upp en annan kampanj, och tänka "när den här är klar går vi tillbaks till den gamla." För det kommer inte att hända.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Min erfarenhet är att man kan pausa en kampanj i upp till ett par månader, och sedan fortsätta utan problem.
Min RQ-kampanj överlevde coviden - vi startade upp den igen i september, efter 18 månader.

Vad man inte kan göra är att trycka på paus, starta upp en annan kampanj, och tänka "när den här är klar går vi tillbaks till den gamla." För det kommer inte att hända.
Absolut sant.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Min erfarenhet är att man kan pausa en kampanj i upp till ett par månader, och sedan fortsätta utan problem.

Vad man inte kan göra är att trycka på paus, starta upp en annan kampanj, och tänka "när den här är klar går vi tillbaks till den gamla." För det kommer inte att hända.
Det har vi som nämnts redan gjort. Ett års paus, så jag tror nog vi kan göra det igen. Betyder ju inte att det är värt det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Vad man inte kan göra är att trycka på paus, starta upp en annan kampanj, och tänka "när den här är klar går vi tillbaks till den gamla." För det kommer inte att hända.
I min ordinarie spelgrupp gjorde vi faktisk just det och det funkade men det var nog mer tur än skicklighet.
 

Mork

Veteran
Joined
4 Jul 2015
Messages
154
Min RQ-kampanj överlevde coviden - vi startade upp den igen i september, efter 18 månader.
Lustigt, min kampanj fick en rejäl skjuts framåt - tack vare coviden! Vi fick helt enkelt in vanan att spela via zoom. Utan den hade jag inte kunnat ägna tiotalet korta spelmöten på färden upp till Symbar. Inte heller hade vi hunnit lika långt, vi spelade oss igenom två äventyrspaket, avslutade Slocknad stjänra och har nu snart avslutat Mörkrets moder. Men självklart har vi haft länge spelmöten också, där vi suttit fysiskt vid bordet på traditionellt vis.
 
Top