Ta uppehåll eller köra på?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
I vår Symbaroum-kampanj har en spelare nu flaggat för att han har svårt att hinna med att boka speldagar. Och han har nog missat de senaste sex-sju eller så men då har vi andra spelat i alla fall och tänkt att han är med nästa gång.

Så då uppstår frågan - ska vi göra en längre paus och vänta in honom eller tuffa på (och kanske till och med hitta en ersättare)? Vad är bäst/roligast? Att fortsätta har så klart fördelar men att tappa en del av det kollektiva minnet är inte så roligt. Och vi andra behöver ju inte sluta träffas utan kan ta upp ett annat spel. Det kan betonas att här finns inga sociala frågor i övrigt. Personen ifråga har tidigare alltid varit en pålitlig medlem och är omtyckt i gruppen. Han säger också att det är helt upp till oss och att han är lugn med vad vi än beslutar.

Hur hade ni gjort?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Frågan är väl om personen vet om sin livssituation kommer fortsätta se ut så länge eller om det bara är temporärt?

Är det temporärt kanske man kan lira något annat under tiden, ex en sidohistoria som speglar en annan del av er kampanj. Eller ett helt annat rollspel och koncept som palletbrytare.Är det mer permanent så kan man ju tacka för denna tid och kanske ha en satsig avslutning för personens rollperson?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag hade hittat en ersättare och kört på utan hen . The needs of the many outweighs the needs of the few som Spock sa.

Alternativt om ni känner att ni vill vänta in hen så hade jag påbörjat någon parallell kampanj/äventyr som man kan köra med övriga fram tills hen är redo att vara med igen.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Frågan är väl om personen vet om sin livssituation kommer fortsätta se ut så länge eller om det bara är temporärt?

Är det temporärt kanske man kan lira något annat under tiden, ex en sidohistoria som speglar en annan del av er kampanj. Eller ett helt annat rollspel och koncept som palletbrytare.Är det mer permanent så kan man ju tacka för denna tid och kanske ha en satsig avslutning för personens rollperson?
Vill dock poängtera att det viktigaste är att ni fortsätter rollspela om ni vill det, sen är ju frågan om vad och hur ni gör det en grej. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Frågan är väl om personen vet om sin livssituation kommer fortsätta se ut så länge eller om det bara är temporärt?
Utgångspunkten är så klart att det är temporärt, men I alla fall ett halvår skulle jag gissa. Hyfsat tillfälligt i min bok när man ses ca 1 gång/månad.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Utgångspunkten är så klart att det är temporärt, men I alla fall ett halvår skulle jag gissa. Hyfsat tillfälligt i min bok när man ses ca 1 gång/månad.
Då låter det som ett bra tillfälle för en längre sidokampanj. Kanske med pre-made karaktärer som de stött på tidigare som NPC:er i originalkampanjen eller något dylikt som kopplar an till huvudstoryn? :D
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag skulle köra på med reducerad styrka. Alternativt pausa kampanjen och spela något annat ett tag. Framtiden är för oförutsägbar för att vänta.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Vår spelgrupp hade kört på, om det inte gällde @Lemur . Om han hade pausat, hade nog hela gruppen gjort det. Men om de hade varit någon av oss andra, hade i alla fall jag tyckt att tiden var för dyrbar. Vi försöker ju beta av Lemurs bucket list det här livet och då gäller det att hålla tempo!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Vi har haft ett bortfall på två spelare under en längre tid (alltså ett halvår eller mer) och det vi har gjort är att spelat vidare men vart tydliga med att de är välkommna tillbaka så snart tid/lust återvänder.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tänker att den centrala frågan är hur viktigt det är för dig/er att bli klar och får ett bra avslut på kampanjen. För mig är det viktigt, och därför har jag en stor grupp i min nuvarande kampanj; vi spelar om minst fyra av sex spelare kan spela.

Risken med att ta en paus som så lång som upp till ett halvår för en enskild spelares skull är att det på den tidsrymden hinner hända saker i andra spelares liv (ständigt detta liv som kommer ivägen för viktigare saker; tydligen måste folk bli sjuka, flytta, fortplanta sig och vad det nu är de håller på med) som leder till ett nytt uppehåll och så vidare, så att det hela rinner ut i sanden.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Om det är känt temporärt kan det fungera att parkera rollpersonen någonstans så länge, och plocka upp denne igen senare när alla är på igen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag hade kört på och låtit den rollpersonen temporärt avvika från berättelsen för att sedan återkomma längre fram när det nu blir aktuellt. Främst tänker jag att långa kampanjer riskerar att falla av alla möjliga skäl och för varje gång man väntar in någon (om den personen nu kommer tillbaka) så finns det risk att andra faller ifrån.

Dessutom tycker jag det finns något intressant i att någon återvänder som spelare/rollperson och att det som spelaren har missat i berättelsen även är missat för rollpersonen. Det skulle kunna bli ganska spännande hur de övrigas subjektiva beskrivning av vad som skett landar hos den återvändande spelare/rollpersonen. Speciellt om den återvändande spelaren har en tydliga relation till SLP´s, fraktioner, föremål eller företeelser som har varit väsentliga i den spelade berättelsen. (t.ex. om den återvändande rollpersonen har starka band till en fraktion/person som spelarna under frånvaron råkat bli fiender med).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Hur hade ni gjort?
Givet hur svårt det är att plocka upp kampanjer som pausats så skulle jag göra på ända in i kaklet. Det handlar ju om sex spelomgångar cirka, så ni kan säkert hitta en bra anledning till att rollpersonen är borta en stund utan att det känns jättekonstigt när hen kommer tillbaks. Eller så händer jättemycket och så missar spelaren en del kul, men risken finns ju annars att alla missar något roligt för att kampanjen sen inte kommer igång igen.

Så kör på, tycker jag!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag gillar idén med en sidokampanj som ger djupare insikt i settingen och en chans att förstå någon annan fraktions vinkel. Men det är nog inte enkelt att få till på ett bra sätt.

Kampanjen är så lång att det nog inte är någon katastrof att en enskild spelare missar några pass. Så jag hade kört på (eller försökt få till sidometakortkampanjen).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
så ni kan säkert hitta en bra anledning till att rollpersonen är borta en stund
Ja, nu har ju faktiskt bekvämt nog RPn dött under ett av de pass när spelaren inte var med. Så det är i ga svårigheter.

Jag tänker att den centrala frågan är hur viktigt det är för dig/er att bli klar och får ett bra avslut på kampanjen.
Det är ju Törnetronen och kampanjen har hållit på sedan 2016. Och vi har tagit paus förr (för att vänta in kommande delar). Så ett halvårs uppehåll gör mig inget i sig. Det är mer en avvägning av att vill alla gärna se att spelaren är med och tar del av utvecklingen kontra risken att personens situation gör att pausen drar ut på tiden och att vi startar om utan honom ändå (och därmed pausat i "onödan").
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Om det är en färdig kampanj så beror mitt svar nog lite på ifall det finns risk att den avslutas under tiden personen är borta. Finns den risken skulle jag nog vilja spela något annat under tiden. Framför allt om det, som du skriver, är en pålitlig spelare som faktiskt kommer att komma tillbaka.
 
Top