Nekromanti T100-spel inom fantasy och deras framtid.

Cara250

Veteran
Joined
27 Jun 2018
Messages
25
Hej rollspelare i alla väderstreck,

jag är en spelare som gillar olika system och inte minst T100-spel inom fantasy. Till den sista kategorin räknar jag T20-spel som först var T100 men det är hela tiden handlar om att slå upp t.o.m. det färdighetsvärde man har, ex. "Lyssna", 70 % > 15 på T20. Som T20-spel per definition räknar jag i första hand D&D så klart.
Har tyvärr konstaterat att det för närvarande är mycket svårt att hitta T100-spelare av fantasy i Sverige idag 2019. Jämför det med 80-, och 90-talet och Drakar och Demoners ställning i landet. Runequest stod rätt så starkt i Sverige också då. Sedan kom sociala medier och D&D:s nya satsningar och gjorde sitt. Idag står 5E mycket starkt från söder till norr. Själv spelar jag gärna 5E, men gillar T100 -spel mycket.
Skulle gärna vilja höra vad ni tycker om fantasy T100 -spelens ställning på marknaden i a. Sverige, b. resten av världen.
Min hypotes är att fantasy T100 skulle behöva ännu mer starkare och spännande spelvärldar, för annars är det just T20-spelen som har dem i första hand. Det är klart att spelmekanik spelar roll för vad man väljer att spela. Men visst är väl väldigt spännande kampanjer det som överväger i spelval? Jag tänker på ett T100 -spel som är populärt: Warhammer. Det har en mycket populär kampanjvärld.
Vore kul att få feedback på detta från en som vill att fantasy T100 ska svinga sig upp till fornstora dar ... .
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hjältarnas Tid,
Kopparhavens Hjältar,
och snart kommer en nyöversättning av RuneQuest!
 

Cara250

Veteran
Joined
27 Jun 2018
Messages
25
Måns;n328711 said:
Fria Ligan har även BRP ("T100") konvertering till deras Mutant: År Noll.
Hej Måns, tack för ditt svar. Men det var fantasy som spelgenre som jag avsåg.
 

Cara250

Veteran
Joined
27 Jun 2018
Messages
25
Försökte skicka ett leende till Måns, men det lyckades bara delvis... ;).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Det du kallar "T100-spel" kallas ofta "BRP" av andra. Det kanske kan vara till någon hjälp om du vill ge dig ut och Googla på egen hand.

Ur ett större perspektiv undrar jag om inte Basic Role Playing-spel alltid har varit småpotatis jämfört med Dungeons & Dragons om vi bortser från den fem-tio-årsperiod just i Sverige då Drakar och Demoner var herren på täppan. Och krasst sett, om vi tar av nostalgiglasögonen, var Ereb om inte direkt dåligt, så inget speciellt ur ett internationellt perspektiv.

Men ja, en kul spelvärld är ju ett lyft för vilket spel som helst. 7th Sea, Conan, Bloodlust, Warhammer Fantasy Roleplay, Call of Chtulhu, spel som i mångt och mycket har tagit sin plats i folks hjärtan genom sina spelvärldar.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Generellt känns T100 ganska otrendigt just nu tycker jag. Inte helt dött dock. Till exempel finns tidigare nämnda Hjältarnas tid samt Mythras till vilket det väl släppts en del fantasymaterial. Personligen tycker jag annars att T100 passar bäst till scifi. Den genren gifter sig så bra med den matematiska känslan i ett procentsystem.
 

Cara250

Veteran
Joined
27 Jun 2018
Messages
25
wilper;n328717 said:
Det du kallar "T100-spel" kallas ofta "BRP" av andra. Det kanske kan vara till någon hjälp om du vill ge dig ut och Googla på egen hand.

Ur ett större perspektiv undrar jag om inte Basic Role Playing-spel alltid har varit småpotatis jämfört med Dungeons & Dragons om vi bortser från den fem-tio-årsperiod just i Sverige då Drakar och Demoner var herren på täppan. Och krasst sett, om vi tar av nostalgiglasögonen, var Ereb om inte direkt dåligt, så inget speciellt ur ett internationellt perspektiv.

Men ja, en kul spelvärld är ju ett lyft för vilket spel som helst. 7th Sea, Conan, Bloodlust, Warhammer Fantasy Roleplay, Call of Chtulhu, spel som i mångt och mycket har tagit sin plats i folks hjärtan genom sina spelvärldar.
En kul spelvärld lyfter definitivt ett spel. Det har nämnts några spel som tydligen är T100, och de kanske är fullständigt fantastiska och slår på marknaden; jag har aldrig läst i manualer, etc. Men: för att generellt inte förvandlas till hyllvärmare i konkurrensen med D&D måste man principiellt skapa något som står ut. Det är inte så lätt.
 

Cara250

Veteran
Joined
27 Jun 2018
Messages
25
Till Minion: jag menar då inte de spel som du nämnde i ditt inlägg ovan; Jag vet att CoC är en succé, om än inte fantasy, Warhammer är populärt, etc.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Lyssna 70% motsvarar +9 i D&D!

Edit: glömde poängen. Men. Uh. Att jag menar att skillnaden inte är så stor? Känns som det kvittar lite?
 

Cara250

Veteran
Joined
27 Jun 2018
Messages
25
2097;n328723 said:
Lyssna 70% motsvarar +9 i D&D!

Edit: glömde poängen. Men. Uh. Att jag menar att skillnaden inte är så stor? Känns som det kvittar lite?
Hej, nej jag menar inte T20 med Dungeons and Dragons här utan de fantasyrollspel som har T20 för färdighetsslag (slå upp t.o.m. ditt skill-värde), t.ex. Drakar och Demoner Expert eller Pendragon. Drakar och Demoner började ju först med T100 och gick sedan över till T20. Mvh, Cara250.
 

Cara250

Veteran
Joined
27 Jun 2018
Messages
25
2097;n328723 said:
Lyssna 70% motsvarar +9 i D&D!

Edit: glömde poängen. Men. Uh. Att jag menar att skillnaden inte är så stor? Känns som det kvittar lite?
Hej igen, det är definitivt så att det kan kvitta beroende på vad man har för smak. Så det är subjektivt om man har T20 med levels á la D&D. Själv spelar jag som sagt gärna 5E, men gillar också hit locations, skill enhancenment istället för levels. Nog kan det ge rätt olika spelstilar beroende på om det är levels eller skills som ska upp? Jämför till exempel Runequest med D&D ... :). Mvh, Cara250.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jo precis men att slå upp till 70% på T100 motsv slå upp till 14 på T20 motsv +9 i D&D.
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
223
Location
Ronneby
Som jag ser det är BRP systemen fortfarande kvar på 80/90-talet. För att kunna få nya anhängare behövs ett D100 13th age eller D100 5e.

Att någon tar tag i systemet och moderniserar det.

Jag gillar ju egentligen inte D&D men jag kan tycka att det är ett mycket väldesignat system (för vad det är). Man har tagit D&D hittat dess essens och moderniserat.

Vad är BRPs essens?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,648
Location
Uppsala
aknaton;n328737 said:
Vad är BRPs essens?
Jag vill nog säga färdigheter. Inte för att det är unikt för BRP, men fina saker som "Finna dolda ting" och "Library use" förknippar jag med BRP.
 
Top