Nekromanti Tärningsmekanik (som om ni inte hört den förr)

  • Thread starter Thread starter CGH
  • Start date Start date
Tja, den är ju ny i alla fall... [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 
Har omstrukturerat den ;-)

Håller just nu på att skriva på mitt bidrag, och delar av denna idé på spelmekanik blir inplacerad i bidraget (om jag får till alla delarna), och får rum på det avdelade utrymmet.

// Radagast
 
Det kan man fråga sig

"Vad tycker folk i allmänhet är mest intuitivt: En skala som är centrerad kring 0 eller en skala som är centrerad kring ett positivt värde?"

Jag tror inte att det spelar så stor roll; huvudsaken är att systemet är begripligt. Så det ligger nog mer i hur läslig förklaringen är än vilka siffror som faktiskt används.
 
Re: Det kan man fråga sig

Jag tror inte att det spelar så stor roll...

Ja, det kanske inte är det alldra viktigaste. Men 0 är intuitivt att ha som medel i skalan. Och varför inte utnyttja det?

Annars kan 0 ochså ha en viktig funktion som skalans absoluta botten som Gurghe säger.

Men de är nog ganska små de här psykologiska/pedagogiska effekterna, men ifall det kan utnyttjas finns det ju ingen anledning att inte göra det.
 
Jo, om du först slår ett slag för den positiva tärningen, sedan ett slag för den negativa (med samma tärning).

I och för sig, men det blir för omständligt tror jag. Särskilt i ett dogmaspel!
 
Re: Allmän fråga om skalor

En skala som är centrerad kring 0 eller en skala som är centrerad kring ett positivt värde?

En skala som är centrerad runt 0 är mer intuitiv, enligt mig.

men intuitivt ser man ofta 0 som det lägsta tänkbara värdet.

Ja. Det är en annan egenskap hos 0. Någon utav dessa egenskaper skulle ju vara bra att använda i reglerna.

Oavsett hur skalan ser ut måste man lära sig den på nytt när man börjar spela ett nytt spel.

Ja, sant. Och som Insignia ochså säger. Det är ganska små saker i det hela stora. Ifall jag förstod henne rätt.
 
tolvâringar?

hmm, du kanske borde tänka pâ vad din mâlgrupp är. jag började spela rollspel när jag var 8 âr och tror inte jag hade fattat vad 3-6 var lika med... tolvâringar kanske, och femtonâringar absolut.

i allmänhet ogillar jag all form av huvudräkning medan jag spelar, men tvâ ensiffriga tal kan jag ha överseende med. (värre är det med tabellfetischistspelen där man helst ska ha en knätopp surrandes medan man spelar.)
 
Re: tolvâringar?

jag började spela rollspel när jag var 8 âr och tror inte jag hade fattat vad 3-6 var lika med... tolvâringar kanske, och femtonâringar absolut.
Oj, det var tidigt!

Min huvudmålgrupp är nog jag själv och min spelgrupp, med en ålder på 20+ ungefär. Resten utav målgruppen är nog "alla andra svenska rollspelare som kan tänka sig spela ett gratis hemmabygge till spel". Hur många dessa är vet jag inte. Kanske kommer ingen ens att testa spelet.

Men oavsätt av det skall jag försöka hålla det så enkelt som möjligt. Är man trött och har andra saker i spelet att tänka på så kan ganska enkla beräkningar blir irriterande svåra att räkna ut.
 
Re: tolvâringar?

"jag började spela rollspel när jag var 8 âr och tror inte jag hade fattat vad 3-6 var lika med..."
Allvarligt talat.. Man räknade ju med multiplikationstabellen med tal mellan 1-10 när man gick i 2:an.. Jag tror du underskattar barns förmåga att tänka rätt rejält.. De är i regel mycker smartare än vad man tror..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ska göra ett datorprogram för barn med åldersgruppen mellan 10-12

<CENTER>[color:"green"]"Likt dödens hantlangare smyger de omkring på gator, gränder och hustak."</CENTER>
 
Re: tolvâringar?

Jag tror du underskattar barns förmåga att tänka rätt rejält.. De är i regel mycker smartare än vad man tror..

"Children are smarter than adults. And almost always twice as annoying." -Laws of anime.

Kanske kan stämma då.
 
Re: tolvâringar?

Oj, det var tidigt!
Hehe, jag började när jag fortfarande gick på dagis. Var jävligt jobbigt när folk var tvungna att läsa högt... Bra med äldre rollspelande syskon, framförallt när det går bra att låna (läs: sno) böcker av dom också!

En liten fråga, är färdighetsvärderna också centrerade runt null? Skulle som spelare kännas enormt deprimerande att vara bra i något och ändå vara en nolla! (Även om min snälla SL ofta påpekar att vi är inkompetenta nollor. Fast vi vet att han tycker om oss, egentligen. Nånstans.. Djupt inom honom... Eller kanske inte?)

Annars vore det ett intressant system att testa.
 
Re: tolvâringar?

En liten fråga, är färdighetsvärderna också centrerade runt null?

Allt kommer någ att kretsa kring noll.

Skulle som spelare kännas enormt deprimerande att vara bra i något och ändå vara en nolla!
Skämtar du bara eller.. :gremlaugh:? annars går det nog att vänja sig vid att noll är medel.
 
Back
Top