Nekromanti Tärningsmekanik (som om ni inte hört den förr)

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Jag har funderat fram och tillbaka på en tärningsmekanik...

...nej, stanna lite till! Jag kanske kommer med något nytt! :gremtongue:

Grunden är såhär:
Alla slag slås med 2 sexsidiga tärningar. Det ovanliga är att den ena tärningen är possitiv och den andra är negativ. Tärningsslaget är "1T6-1T6" i normalt rollspelstärningsspråk alltså.

Detta slag får det intressanta utfallet på +5 till -5. Dessutom finns 0 som resultat med. Jag gillar att medelslaget blir 0. Även att slaget bildar en klockkurva är trevligt, samt att 5 blir talet för max och min.

En annan fördel är att skalan på slaget passar bra med låga egenskaper med ett medelvärde på noll. Jag kan genom att hålla alla skalor i spelet centrerade runt noll även ha ett slutresultat centrerat runt noll. Det tycker jag är tilltalande, eftersom det är enkelt att tänka sig att dåliga slag slutar på negativa värden och bra slag på possitiva värden.

Jag undrar främst ifall nån tror man kan vänja sig med det ganksa ovanliga "en tärning minus en annan"-grundslaget.

För skilja på de olika tärningarna bör de i varje fall vara i varsin pedagogisk färg (till exempel en svart och en vit, eller en blå och en röd).

Slaget är även tänkt att vara obegränsat. Att slå två ettor på slaget innebär att slaget slås om men med ett -5 på slaget. Två sexor innebär att slaget slås om med +5. Någon som har någon kommentar på denna typ utav obegränsade slag? Det finns med i World of Synnibar tror jag i varje fall :gremgrin:

Tärningsmekaniken i sig ska mest vara praktisk, centrerad runt noll, ha en klockkurva och vara obegränsad. Jag behöver inte ta in några "färgningar"-från spelvärlden i den. Så att gå in på spelvärlden tycker jag inte jag behöver göra för att förklara mekaniken.

Tyvärr funkar inte den här mekaniken i Dogmautmaningen eftersom den innehåller två tärningar. Annars hade jag testat den där.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Re: Tärningsmekanik (som vi har hört förr)

Tja.. Dessutom så skulle man kunna ha något som kallas för Fate Points och som gör att när man offrar en sådan så får man slå två positiva tärningar..

och dessutom så.... eeeeh... Vänta nu.. Det här är nästan exakt såhär Feng Shuis tärningssystem ser ut.. Sorry, killen.. Du var inte först.. :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som vet hur det känns
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Synd

Det här är exakt såhär Feng Shuis tärningssystem ser ut..
Jag som trodde jag var så smart! Det är svårt att beskriva mina känslor av frustration.

Jag har aldrig spelat Feng-Shui aldrig läst det och inte hört så mycket om det.

Det bevisar bara hur intrasslade, korsberoende, dubbelskapade, mm mm alla rollspelsregler är. Det är VÄLDIGT svårt att skapa något nytt här.

Får se hur jag löser det här.

Ja, det är väl det här forumet är till för. :gremcrazy:

Tack för hjälpen förresten! :gremsmile: Du var ju bara den som meddelade nyheten.

Edit: Tonade ner inlägget lite från dess ursprungliga form.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Re: Synd

Äh, känn dig inte så nerslagen. Det finns ingen mening med att skapa något nytt bara för nyhetens skull. Däremot måste jag säga att jag inte gillar den här typen av mekanik särskilt mycket: det är helt enkelt inte särskilt smidigt med en subtraktion så fort man slår en tärning. Skalor centrerade runt 0 kan vara trevligt som omväxling, men jag tycker inte det är värt det.

Dessutom kan du ju göra det som dogma. Det går ju att först slå den positiva tärningen och sedan den negativa, om man bara har en tärning. Det blir lite klumpigare, men det funkar. Och de flesta har nog tillgång till två tärningar, även när det är dogma som gäller. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Alla slag slås med 2 sexsidiga tärningar. Det ovanliga är att den ena tärningen är possitiv och den andra är negativ. Tärningsslaget är "1T6-1T6" i normalt rollspelstärningsspråk alltså."

Som redan påpekats så har Feng Shui ett exakt sådant regelsystem.

För att göra det ännu roligare så har Babylon Project ett snarlikt system utan subtraktionen, som ger exakt samma utfall. Du har två tärningar, en röd och en grön. Den röda utses som negativ, den andra som positiv. Slå båda samtidigt, och välj den tärning som slår lägst. Om det är den negativa (röda) som är lägst så blir resultatet -[utfallet], och om det är den positiva som är lägst så blir resultatet +[utfallet]. Om tärningarna är lika så är ingen lägst och resultatet blir noll.

Exempel: slår jag röd 3 och grön 5 så är röd lägst. Resultatet blir -2. Slår jag röd 4 och grön 2 så är grön lägst. Resultatet blir +2. Slår jag röd 4 och grön 4 så är ingen lägst. Resultatet blir 0.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Synd

Alltså, du verkar ju rätt såld på systemet. Dock tänker jag säga tvärsemot vad Dimfrost säger.

Klart du ska sno systemet! Visst är det en uppenbar "ripp" av Feng Shui, men vafan, du får ett system som du gillar. Bygg vidare på det du, och låt dig inte avskräckas för att det redan är gjort.
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Skalor centrerade runt 0

Skalor centrerade runt 0 kan vara trevligt som omväxling, men jag tycker inte det är värt det.
Har du (eller nån annan) nått annat tips på hur man skapar dem?

Egentligen är ju 1t6-1t6 samma sak som 2t6-7 ifall jag inte är helt tappad bakom styret som man säger.

Och alla system är ju förklädda system centrerade runt noll om man bara drar av medeltalet på tärningarna från dem :gremgrin:, men det känns ju inte riktigt lika uppenbart som om 0 verkligen är medel och + är bra och - är dåligt.

Det blir nog ingen dogma av det här, men det kan hända (ganska troligt) att jag skickar in ett annat bidrag.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Re: Skalor centrerade runt 0

Jag har inte funderat över saken. Hur som helst känns det som om det är svårt att skapa någon sorts nollcentrerad skala utan att blanda in subtraktion på något sätt, och det betackar jag mig för. Egenskaper kan man ju centrera kring noll, som i Västmark eller Castle Falkenstein (om man tillåter att vrida på definitionerna en smula), men det är ju när svårighetsgraderna också ska vara det som det börjar bli knepigt.


/Dimfrost
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Re: Synd

:gremsmirk:
Klart du ska sno systemet! Visst är det en uppenbar "ripp" av Feng Shui, men vafan, du får ett system som du gillar. Bygg vidare på det du, och låt dig inte avskräckas för att det redan är gjort.
Nu känns det mindre fräsht, men det är visserligen fortfarande samma system. Det ligger mycket i det du säger. Jag har visserlien fått för mig att skapa något eget. Vi får se hur det går med det. :gremlaugh:

Kanske ska jag ta en titt på andra slumpgeneratorer?! :gremconfused: Läsa kaffesump kanske...
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
2 = -3 + Kaffesump

slår jag röd 3 och grön 5 så är röd lägst. Resultatet blir -2.
Antingen förstår jag dig inte alls. Eller så menar du att resultatet blir -3. Eller?

Jag kanske bygger en egen kortlek. Då kan man verkligen designa slumpgeneratorn själv!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Antingen förstår jag dig inte alls. Eller så menar du att resultatet blir -3. Eller?"

Eller så har jag bara ett halt tangentbort. Naturligtvis är det -3 jag menar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Re: Synd

"Edit: Tonade ner inlägget lite från dess ursprungliga form.

<font size="1">Ändrad av CGH (2004-02-08 23:26)</font>
"
Vaddå? Nu blev jag nyfiken över vad du skrivit.. :gremsmile:

Kolla i mitt inlägg igen, förresten.. Det står "nästan exakt".. Jag läste inte ditt inlägg tillräckligt tydligt och ändrade sedan i efterhand.. Du kör lite annorlunda.. Man ska slå om endast om någon av tärningarna maxar i Feng Shui.. Det innebär att antingen att en 6:a på negativ eller positiv tärning kan få resultatet att bli extremt.. Du hade ju så att man slog dubbeletta eller dubbelsexa så skulle man slå om..

Jag vet inte heller var du hade tänkt att sätta skalan.. I Feng Shui så har man mellan 8 och 15 i en färdighet.. Du verkar vilja ha mycket lägre siffror än så..?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som linkar iväg som den skadeskjutna budbärare han är :gremwink:
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
Re: Synd

Vaddå? Nu blev jag nyfiken över vad du skrivit..
Rubriken var "Incest" förut. Ett intressant sett att se det kanske. :gremcrazy: Egentligen menade jag nog "Innavel". Sen blev rubriken, "svordom" och sen bara "Synd".


Du hade ju så att man slog dubbeletta eller dubbelsexa så skulle man slå om..

Jag vet inte heller var du hade tänkt att sätta skalan.. I Feng Shui så har man mellan 8 och 15 i en färdighet.. Du verkar vilja ha mycket lägre siffror än så..?
Intressant. Jupp, lägre siffror. Eller i varje fall med en skala som även är negativ. Det kanske blir nåt sånt trorts allt.

...men, det skulle vara mycket bättre ifall man var först med något liknande. Sen vill jag ha en en millon också, och en tidsmaskin. :gremgrin:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Allmän fråga om skalor

En annan fördel är att skalan på slaget passar bra med låga egenskaper med ett medelvärde på noll. Jag kan genom att hålla alla skalor i spelet centrerade runt noll även ha ett slutresultat centrerat runt noll.
Vad tycker folk i allmänhet är mest intuitivt: En skala som är centrerad kring 0 eller en skala som är centrerad kring ett positivt värde? Jag kan se fördelar och nackdelar med båda varianterna. Nollan är en naturlig centreringspunkt för skalan, men intuitivt ser man ofta 0 som det lägsta tänkbara värdet. Det positiva värdet man väljer som medelvärde kommer alltid att bli ganska godtyckligt (det gäller visserligen alla typer av skalor). Spelar det någon roll? Oavsett hur skalan ser ut måste man lära sig den på nytt när man börjar spela ett nytt spel.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Tyvärr funkar inte den här mekaniken i Dogmautmaningen eftersom den innehåller två tärningar. Annars hade jag testat den där.
Jo, om du först slår ett slag för den positiva tärningen, sedan ett slag för den negativa (med samma tärning). Det kan bli rätt så spännande!
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Den där mekaniken finns i mitt Dogma-bidrag

Fast där använder jag T6-T6+Attribut över svårighet, för en variation på -4 till +11, eller möjligen högre om man använder intressanthetsregeln.
6-1 blir perfekt, 1-6 blir fummel.

Och så är min tagning på det hela.
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Den där mekaniken finns i mitt Dogma-bidrag

Funderade på en mekanik med en tärning (T6) där alla udda är är positiva, och alla jämna är negativa, blir detsamma är resultatet 0, dvs udda och jämt (ops!?, hur skulle det gå till) och om tärningen hamnade på högkant, blir det 7 x 2 = 14 ;-)

// Radagast - får fila lite mera på detta
 
Top