Nekromanti Tärningar minsann

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Jag har börjat knepa och knåpa ihop ett regelsystem från grunden och det intressantaste jag har kommit på hittills är att använda olika sorters tärningar till färdighetsslag, skada och träffområde så man kan slå alla samtidigt.
Färdigheter slås med 1t10, skada med 1t6 och träffområde med 1t20. En annan fördel som det för med sig är att spelarna snabbt lär sig träfftabellerna utantill. Ja det är allt jag tänekr berätta än så länge.

Anledningen till att jag skrev det här är att jag av ren nyfikenhet tänkte fråga om det är andra som använt sig av den här metoden i sina regler?
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Deadlands....

Har olika tärningar på färdigheter... Kommer inte ihåg riktigt men man har kanske T6 på färdigheterna man är dålig på och T12 på de man är riktigt bra på...

Men det verkar inte vara likadant som du har tänkt iallafall...
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Tärningar minsann och lite Re: Deadlands

Olika tärningar till Färdighet, Skada och Träffområde...?

Tja, massor av spel i och för sig, men de gjorde de inte BRA allihop. Ser fram emot att se vad du har i åtanke.

Appropå Deadlands: Olika TÄRNINGSTYPER beroende på hur bra Grundegenskap man hade (T4 till T12) och olika ANTAL tärningar beroende på hur duktig man var på själva färdigheten (1 till 5, vanligtvis). Se där ett system som FROSSADE i tärningar!
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Tärningar minsann och lite Re: Deadlands

har för mig att Earthdawn hade ett liknande färdighetssystem... har visserligen inte spelat ED, men jag gjorde en rollperson en gång till det.. :\
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Re: Tärningar minsann och lite Re: Deadlands

Om någon månad har jag nog gjort tillräckligt för att skriva om det här. Nu är det knappt speltestat, men jag tror att det kommer blir bra.

Det är inte direkt så som Deadlandssystem. I det jag skriver är det:
1t10+FV för färdighetsslag
1t6+vapnets skada+skadenonus för skada
1t20 för träfftabell

Systemet är inte lika uppenbart som det låter, jag har medvetet gjort en halv beskrivning eftersom jag inte är redo att berätta mer just nu.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Verkar schysst, men...

...tänk på följande: (har du säkert redan gjort)

Balansen mellan Tärning och Värde i slagen. Vad skall vara mest avgörande? (OBS! Retorisk fråga!) Om du använder 1T10+FV för färdighetsslagen så kanske FV inte skall gå mellan 1 och 50, utan snarare 1 och 10.

Exempel på detta:
CJ Carella's WitchCraft använder 1t10 plus färdighetsvärden mellan 1 och 5 (funkar ganska bra). MEN tärningen är Obegränsad och du kan alltså slå 15, 20 eller mer i vissa fall. Här spelar inte FV 1 eller 5 så stor roll i jämförelse med tärningen.

I DP9's Tribe 8 använder man normalt endast 1T6 för alla slagen. Man lägger till FV i en skill samt bonus från en grundegenskap, men dessa blir inte högre än kanske +3 i normala fall eller +6 som max. Här spelar FV allstå en större roll än tärningsslaget.
 

Watchman

Warrior
Joined
11 Dec 2000
Messages
213
Location
Uppsala
Re: Verkar schysst, men...

Det är mellan 1 och 10 som färdighetsvärden är tänkt att ligga på i normala fall och jag kör inte med obegränsade tärningarn även fast jag övervägde detta ett tag. I systemet jag har lyckats göra så har varenda poäng högre FV gort en märkbar skillnad när jag testspelat reglerna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Re: och lite Re: Deadlands [OT]

"Se där ett system som FROSSADE i tärningar!"
Inte längre, då det (helt?) gått över till d20-systemet..

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker det är roligt att det kommer ett dataspel i DL-världen (2:a kvartalet, 2003) men antar, av det han läst, att det inte kommer vara särskilt kul (=nyskapande, nästan iaf)
 
Top