Nekromanti Tänkte fråga lite om rollspel

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Oki !

Fast när man grottkrälar vill jag ha skatter och levels (alltså, nivåer i grottan) också. Annars är det inte riktigt grottkräl, utan bara en fattig kopia av ett grottkräl!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Oki !

Inte vet jag vad ni tänker på när ni säger "grottkräl" (förutom något negativt, då), men det amerikanska "dungeon-crawling" brukar beteckna en typ av spel där man skapar sina rollfigur stående på toppen av en trappa ner i djupen och han återser bara himlen i få och korta stunder när han behöver köpa mer förnödenheter. Gruppens enda motivation till att ge sig ner i djupen får att döda och plundra är att grottan existerar (och är dessutom ofta välannonserad). Dess befolkning sakar varje annat syfte för sitt liv än att vänta på att bli överfallna av äventyrare. Detta är sådant som utmärker riktig "dungeon-crawling".

Man får ju akta sig för att klassa varje äventyr i en farlig labyrint som "dungeon-crawling". Annars kan man ju beskylla "Rosens Namn" för att "bara vara ett grottkräl".

/Mikael - har grottkrälat i sina da'r
Jippi, det finns monster i nästa rum också!
 

Geon

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
42
Location
Göteborg, Västra Götaland
Re: Rollformulär!!

"Tjenis jag kan fixa några superba rollformulär till DoD6 åt dig(fast du måste skriva ut dem själv), de är mycket bättre än och snygare orginalen!!!"
Okej! Hur kan du fixa dom då?
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Oki !!!

Var väl en kraftig överdrift kanske, men ändå... Det finns ju gott om stormtroopers som bara väntar på att bli skjutna, och skatter brukar det också finnas, i en eller annan form. Och SKR är ju ett spel som är ganska enkelt att börja "In media res"....
 

Apleif

Veteran
Joined
19 Jul 2001
Messages
41
Location
Borlänge
Inte CoC.

Call of Cthulhu är nog ett av de tråkigaste spelen som finns om man inte har en riktigt bra spelledare, och jag har ännu inte sett en nybörjare som är en riktigt bra spelledare. Jag var själv usel en gång i tiden (de flesta börjar nog som bättre än "usel" idag). Det krävs träning, precis som inom alla andra områden. Drakar och Demoner v4 (det som utspelar sig i Ereb) är vad jag skulle vilja rekommendera, om du har tur och får tag på det.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Oki !

Jaja
Får väl ge mig då - trots att det väntas gott om stormtroopers som inte vill något hellre än att bli kanonmat åt hängivna rebelltrogna typer när de ränner omkring i ett stort skepp och jagar efter något viktigt....
 

Geon

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
42
Location
Göteborg, Västra Götaland
DoDfråga

Nu e de så här att ja ska köpa DoD 6 och då undrar jag om jag ska köpa:
Spelarmapp
Spelledarskärm
Snösaga
Vildhjarta
Rollformulär
Har ingen aning! Rollfurmulär kanske jag kan ladda hem förstås, men resten? Svara please
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: DoDfråga

Beror välan på hur mycket du har råd med. Fast vad jag förstår så är nog något du inte har med i listan det du borde köpa, nämligen Jorges. Formulär kan laddas ner, ja, sedan är det upp till er hur praktiskt du/ni tror att en spelledarskärm kan vara. Äventyren har jag tyvärr inte någon vidare koll på, så de bör inte jag yttra mig om, även om känslan är att de är högkvalitativa så att köpa det ena eller det andra är nog hugget som stucket - d.v.s. att de är lika bra
Tror jag iaf
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Vad är Jorges då?[NT]

Uuups
Sorry... Jorges Bestiarium
En slags monsterbok - läbbans bra sägs det.....
Har tyvärr inte införskaffat den ännu så jag kan inte bekräfta det, men nästan alla säger att den är alldeles... alldeles underbar. Eller nå't åt det hållet
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Vad är Jorges då?[NT]

Inte bara om monster, om allsköns varelser som existerar i världen, även inkluderande monster. Och DoDs egna namn på sina kärleksfullt framavlade små skapelser.... :gremgrin:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: DoDfråga

Spelarmapp och spelledarskärm har jag aldrig använt. Det är bara jobbiga krusiduller, tycker jag. Du kan skaffa dem senare om du vill, men köp dem inte direkt från början.

Rollformulär måste du däremot ha på något vis.

Som nybörjare kan det kännas skönt med ett äventyr. Jag har inte läst Vildhjärta, men hört bra saker om det så det är nog en klok investering. Vad du däremot måste ha mer än något annat, det är monsterboken "Jorges Bestiarium". Utan den kommer du nog få det svårt att sugas in i spelet ordentligt.

Det blir en del stålar på en gång. Om du tycker det blir för saftigt så skulle jag bara ta regelboken och Jorges Bestiarium från början och hitta på egna äventyr tills du får råd med Vildhjärta. En del småäventyr kan man nog ladda ner någonstans om det skulle stå helt still i huvudet på dig, men annars är det faktiskt så att det är mycket lättare att spelleda ett äventyr som man har hittat på själv. Med regelboken och Jorges har man säkert roligare än med regelboken och Vildhjärta. Det tror iaf jag.

/Rising
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Mina bästisar !!

Jo, visst! Låg spelledarskärm funkar också, men doldaslag går att slå i handen (ja, det är sant, du kupar händerna lite grann och vips! så ser inte spelarna vad du slår!) dessutom är det inte alla spel som använder tabeller... Men en låg Slskärm är väl okej

/Jonas, inte helt seriös
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Mina bästisar !!

PÅ deras hemsida sade någon i en annan del av tråden... sen finns ju rpgsheets.com, dock osäker om det finns formulär till svenska rollspel där... kolla in toplistan, ett tips....

/Jonas
 
Top