Nekromanti Tänkte fråga lite om rollspel

Geon

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
42
Location
Göteborg, Västra Götaland
Vet inte så myckem om rollspel så ja tänkte fråga om de e nånn som har nått tips för en nybörjare vad ja ska köpa... De e asså första rollspelet...
Bye
// Geon The Dwarf :gremooo:
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Mitt tips är "Drakar och Demoner" som du kan få reda mer om här på rollspel.nu.

Men ett annat tips är också Zhoria som är gratis och går att ladda ner på följande hemsida: www.pmzg.nu

Jag tror också att nya Mutant kan vara något (http://www.mutant.nu). Men det har inte släpps ennu, släpps när som helst.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Första november släpps M:UA eller Mutant - Undergångens Arvtagare
Jo, Drakar och demoner, version 2 eller möjligtvis version 6 om man nu vill ha nya äventyr och annat. Annars är ju Stjärnornas krig - Rollspelet något som också är ganska nybörjarvänligt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
DoD !!

Köp Drakar & Demoner !!
Det är ett av de bästa & enklaste rollspel som finns !!!!!!
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Star Wars

Är star wars värkligen bra?
Jag kan inte tänka mig att spela i det universumet... känner på mig att det skulle bli alldeles för influenserat av filmerna...

Finns det någon bra sida där man kan kolla upp lite mer om Star Wars RPG't?
Finns det på svenska?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det är bra !!

Tro mig !!
Det är hur bra som hellst !! Har spelat det ett tag nu.. & jag har defenitivt inte tröttnat på det !
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Star Wars

Japp
Riktigt kul, med slemmiga skurkar och tvättäkta hjältar, ackomanjerat av John Williamsmusik och ja - en aaanning influerat av filmerna :gremgrin:. Men man kan ju om man inte vill spela mellan film 3 och film 4. Eller närsom mellan filmerna, eller före filmerna eller... Ja
Va fasicken som helst - det är action mycket mer än detaljer och regeltjafs...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mina bästisar !!

Oki !!
Min favoriter är inom DoD är alla UTOM Chronopia. Senaste upplagan kan jagh inte direkt utala mig om, men det kommer !
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
DoD, den svarta boxen, eller CoC...

Vilken version? finns ju trots allt 6 st..

Jag tror nog att versionen med den svarta boxen är den enklaste... Det är en bra början och inte för mycket att hållra reda på från början. Annars tror jag nog att Call of Cathulu (jag vet jag stavar det fel) är ett upperligt rpg för nybörjare... Men spelvärlden kan vara lite svår att förstå sig på kanske...

/Honken
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Eftersom du också bor här i Göteborg så skulle vi faktiskt kunna hjälpa dig, tror jag. Vi driver nämligen ett spelantikvariat på Internet, men verksamheten sköts härifrån Hisingen. Vi har alla möjliga rollspel, därbland ett antal som kanske kan vara lämpliga för nybörjare. Dessutom har du ju möjlighet att kolla på sakerna först.

Nu kan rollspel vara lite dyrt, men vi kan säkert ge dig ett bra introduktionspris, liksom tärningar på köpet, hjälp med att kopiera upp rollformulär och så vidare. Annars är begagnat (vi har även så gott som oanvända saker till nedsatt pris) billigare än nytt om du vill spara in en slant. Sedan skulle vi faktiskt rent av kunna ge dig ditt första rollspel gratis (det är inte första gången vi gör det, i så fall), men det beror givetvis på vad du är intresserad av.

Hör hur som helst av dig (legend@hobbyspel.com) om du är intresserad. Vi är övertygade om att vi kan hjälpa dig komma igång, nämligen. (Vi spelar själva rollspel och har alltså det mesta.)

Lycka till oavsett
/Pauli & Daniella, Legend Hobbyspel i Göteborg
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Nya mutant...

Håller med. Speciellt nu när nya versionen kommer.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Star Wars

Star Wars har släppts av två olika företag. Först av WEG, och jag antar att det är den versionen folk talar om nu, eftersom den är grymt nybörjarvänlig (därmed inte sagt att det skulle vara dåligt, nej nej, det är t.om. riktigt bra!). Den översattes också till svenska av Äventyrsspel, och finns på diverse begagnatställen för rätt dyra pengar.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Eon, faktiskt.

Jag tror faktiskt att Eon kan fungera alldeles utmärkt som spel för nybörjare. Det kanske ter sig lite väl stort och komplext vid första anblicken, men om man väljer att undvika de frivilliga reglerna så tror jag att det kan fungera riktigt bra. En stor fördel med att välja Eon är att det finns gott om välskrivna äventyr att hämta på nätet, ett välbesökt forum där man kan få svar på eventuella frågor som dyker upp samt att det är ett relativt nytt spel på svenska och därför lätt att få tag i. Många andra spel är kanske i grunden lättare, men om man inte får tag i det eller har möjlighet att skaffa fler tillbehör när man blir lite varmare i kläderna, så känns det kanske lite snopet. Eon finns just nu lätt tillgängligt och har flera utmärkta tillbehör.
 
Top