System för Sword & Planet / Planetary Romance

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Är sugen på att SL:a något lagom dramatiskt och swashbuckling i Sword & Planet / Planetary Romance-stuk.

Om jag fick välja mitt drömsystem skulle det se ut lite såhär:

Plus:
Episkt
Kraftfulla RP
Svårt att dö i strid
Level-progression e.d.
Öppet för skapande av nya världar, möjligt att lätt skippa att ha med jorden

Minus:
Vetenskaplighet - låt hellre bli att förklara än att skapa ett system
Miljarder med färdigheter. Helt ok med 20 ish, men inte 40+...
Inkompetenta RP som dör om nån tittar snett på dem
Fullständigt fantasy: det ska finnas rymdraketer och strålpistoler. Det ska vara Blixt Gordon, inte segelskepp i rymden

Vilket system är bäst till det här? System med färgstarka och feta grejer kan evt uppväga en del Minus.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Ett hak av Barbarians of Lemuria är nog riktigt bra för det här. Större delen av spelets yrken kan lätt återanvändas till de flesta planetärromans kulturerna och för 1900-tals jorden. Vid sidan av spelar kulturerna/raserna* som behöver man nog bara göra nya några till yrken o bestämma skada för eldvapen.

Har:
Kraftfulla RP
Svårt att dö i strid
Öppet för skapande av nya världar, möjligt att lätt skippa att ha med jorden

o e typ av "Level-progression"

* här kanske man som SL kan göra det lättare för sig o be spelarna komma på sina koncept först så man bara behöver komma på reglerna för just de bakgrunderna (ex. om de vill göra i praktiken John Carter m följeslagare behöver man ju bara komma på regler för "amerikan", "röd marsian" o "grön marsian", om man nu inte vill gå mer specifikt o ha typ "sydstatare" o "heliumer")

Barbarians of Lemuria ska också redan ha ett inte-Wh40k hak så man kan återanvända raserna o monisterna från det haket
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Ett hak av Barbarians of Lemuria är nog riktigt bra för det här. Större delen av spelets yrken kan lätt återanvändas till de flesta planetärromans kulturerna och för 1900-tals jorden. Vid sidan av spelar kulturerna/raserna* som behöver man nog bara göra nya några till yrken o bestämma skada för eldvapen.

Har:
Kraftfulla RP
Svårt att dö i strid
Öppet för skapande av nya världar, möjligt att lätt skippa att ha med jorden

o e typ av "Level-progression"

* här kanske man som SL kan göra det lättare för sig o be spelarna komma på sina koncept först så man bara behöver komma på reglerna för just de bakgrunderna (ex. om de vill göra i praktiken John Carter m följeslagare behöver man ju bara komma på regler för "amerikan", "röd marsian" o "grön marsian", om man nu inte vill gå mer specifikt o ha typ "sydstatare" o "heliumer")

Barbarians of Lemuria ska också redan ha ett inte-Wh40k hak så man kan återanvända raserna o monisterna från det haket
Barbarians of Lemuria har jag varit sugen på ett slag! Nu när jag tittar närmare blir jag ännu mer sugen. Enda problemet är att en av mina påtänkta spelare är stort Conan-fan, så det blir nog inte lätt att övertyga honom om att spela Sword & Planet isf RAW.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Barbarians of Lemuria har jag varit sugen på ett slag! Nu när jag tittar närmare blir jag ännu mer sugen. Enda problemet är att en av mina påtänkta spelare är stort Conan-fan, så det blir nog inte lätt att övertyga honom om att spela Sword & Planet isf RAW.
"Du är Conan, fast från be bistra venusianska bergstrakterna, där regn alltid är kalt och snö faller på vintern."
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Barbarians of Lemuria har jag varit sugen på ett slag! Nu när jag tittar närmare blir jag ännu mer sugen. Enda problemet är att en av mina påtänkta spelare är stort Conan-fan, så det blir nog inte lätt att övertyga honom om att spela Sword & Planet isf RAW.
Låt honom läsa Black Amazon of Mars så kanske han kommer på bättre tankar. Leigh Brackett var Queen of Sword and Planet.

Through all the long cold hours of the Norland night the Martian had not moved nor spoken. At dusk of the day before Eric John Stark had brought him into the ruined tower and laid him down, wrapped in blankets, on the snow. He had built a fire of dead brush, and since then the two men had waited, alone in the vast wasteland that girdles the polar cap of Mars.
Now, just before dawn, Camar the Martian spoke.
"Stark."
"Yes?"
"I am dying."
"Yes."
"I will not reach Kushat."
"No."
Camar nodded. He was silent again.
The wind howled down from the northern ice, and the broken walls rose up against it, brooding, gigantic, roofless now but so huge and sprawling that they seemed less like walls than cliffs of ebon stone. Stark would not have gone near them but for Camar. They were wrong, somehow, with a taint of forgotten evil still about them.




 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Låt honom läsa Black Amazon of Mars så kanske han kommer på bättre tankar. Leigh Brackett var Queen of Sword and Planet.

Through all the long cold hours of the Norland night the Martian had not moved nor spoken. At dusk of the day before Eric John Stark had brought him into the ruined tower and laid him down, wrapped in blankets, on the snow. He had built a fire of dead brush, and since then the two men had waited, alone in the vast wasteland that girdles the polar cap of Mars.
Now, just before dawn, Camar the Martian spoke.
"Stark."
"Yes?"
"I am dying."
"Yes."
"I will not reach Kushat."
"No."
Camar nodded. He was silent again.
The wind howled down from the northern ice, and the broken walls rose up against it, brooding, gigantic, roofless now but so huge and sprawling that they seemed less like walls than cliffs of ebon stone. Stark would not have gone near them but for Camar. They were wrong, somehow, with a taint of forgotten evil still about them.




Jo jag har läst en bunte av Leigh Bracketts böcker på senaste och det är nog lite av inspirationen nu när jag tänker efter! Black Amazon of Mars har ju en finfin finale oxå!
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Hur är regelsystemet? Jag har aldrig lirat Modiphius 2d20-system.
Det finns väldigt många starka åsikter om 2d20 åt olika håll. Vissa skyr det som pesten och andra säger att det är det bästa sedan tärningen uppfanns.

Själv är jag ingen jättefan av 2d20 och rätt neutral, men med det sagt måste jag säga att just de små förändringarna som är i John Carter gör det till den bästa versionen av 2d20.

Gillar du inte meta-valutor i spel så är definitivt 2d20 inte något för dig. Det brukar vara meta-valutans centrala roll som retar upp många kritiker.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Efter att ha pratat fram o tillbaka med en av de tilltänkta spelarna kom vi båda på att vi gillade 5e och saknade det (givet att vi båda undviker power gaming, bara kör PHB utan splat, och inte bortom lvl 7). Så då inställer sig frågan, hur gifter sig spelljammer med Planetary Romance? För det känns mer naturligt att starta från Spelljammer än från vanilla 5e, eller?
 
Top