Nekromanti System för rollspel online

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Hej på er alla. Länge sen. :D

Jag behöver ett enkelt men effektivt och rörligt system för att rollspela online. typ max en sida information, intuitivt, etc. Tack på förhand.

Mvh /Recca
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Börja alla inlägg med att svara på en fråga.
Avsluta alla inlägg med att ställa en fråga.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Menar du textbaserat rollspel (play-by-post et al), eller bordsrollspel över nätet (ex skype, hangouts, roll20)? Vad behöver verktyget stödja?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Vänta... du menar ett regelsystem? Nu förstår jag wilpers svar helt plötsligt. Ska rota lite och se vad jag hittar bland de spel jag varit med i.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Okay den här sidan är hopplöst konstig.

Regelsystem är tanken, japp. Spelet kommer ske via discord och det finns en rollbot så man kan typ skriva !1d6 och så rullar botten en tärning.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n287833 said:
Nu förstår jag wilpers svar helt plötsligt.
Jag fattar ingenting. Ett något mer innehållsrikt svar skulle underlätta förståelsen.

/M
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Recca;n287814 said:
Hej på er alla. Länge sen. :D

Välkommen tillbaka!

Recca;n287814 said:
Jag behöver ett enkelt men effektivt och rörligt system för att rollspela online. typ max en sida information, intuitivt, etc. Tack på förhand.

Mvh /Recca
Ett väldigt enkelt (och rätt så intuitivt system imo) är Itras By. Det kräver dock att du inhandlar spelets kortlek innan du kan spela det, så är du endast intresserad av en regeltext så funkar det nog inte, tyvärr (såvida inte någon har gjort en App för det eller nåt).

EDIT: I also fucked up. Itras Bys regelsystem är mer än en sida långt.

--------------------------------

Annars rekommenderar jag den här länken, här finns säkert en massa saker som kan vara nyttigt för dig!

https://www.reddit.com/r/rpg/comment...that_you_know/
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Recca;n287837 said:
Regelsystem är tanken, japp. Spelet kommer ske via discord och det finns en rollbot så man kan typ skriva !1d6 och så rullar botten en tärning.
Okej! Voice chat, antar jag isf. Jag rekommenderar Lady Blackbird. Det är lite längre än 1 sida, förstås (typ 3 + färdiga rollpersoner), och det använder pölar av d6:or där man räknar hur många som kommer över ett tröskelvärde. Men det är intuitivt, fartfyllt och kul.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
wilper;n287824 said:
Börja alla inlägg med att svara på en fråga.
Avsluta alla inlägg med att ställa en fråga.
Det här är alltså basically systemet från Okult. Där har man rätt stor frihet att själv berätta vad man gör och vilka effekter det har, men genom att ställa frågor så öppnar man för input från andra spelare och därigenom för sånt som man själv antagligen inte skulle ha hittat på. Det är utan slump, men inte utan oväntade inslag.

Okult är skrivet för krypande skräck, så där handlar det oftare om vad man ser eller hittar eller så, snarare än om man lyckas kötta ner fem space marines till exempel. Om det är mer typiska rollspelsregler som eftersöks passar det uppenbarligen skitdåligt, men för en mer litterär och rollpersonsfokuserad stil är det rätt fett i all sin enkelhet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Lasers & Feelings är enkelt, reglerna är på en A4, och det är ett bra spel, också. Det har dessutom en massa olika hack som sätter det i olika genrer. Dock spelledarstyrt, och min känsla (utan erfarenhet) är att spelledarstyrt kan bli en flaskhals i textbaserat spel.

Annars är min helhjärtade rekommendation Vast and Starlit. Det är asbra, helt tärnings- och spelledarlöst, och reglerna ryms på ett visitkort (med väldigt liten text, så jag skrev faktiskt ut dem på ett A4 i alla fall). Det finns ett par expansioner med nya regler, där varje expansion är på ett visitkort, men när jag spelat det har jag aldrig kommit så långt att jag velat introducera expansionsreglerna, för det finns så mycket att hämta med basreglerna.
 
Top