Symbaroum på svenska

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Hej!

Jag verkar inte ha hängt med, är den svenska versionen av Symbaroum dödat?
Kan inte se något på Fria ligans hemsida.

Fortfarande sugen på att göra ett instick och köra några av äventyren med annan spelmotor.
C
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Den svenska versionen är tack och lov inte död, även om det handlat rätt mycket om engelska produkter på sistone. Den svenska sidan finns här. Mattias Johnsson Haake skriver på den sjätte och sista delen av Törnetronen-krönikan. Vad jag har hört är planen att släppa den mot slutet av det här året.

Om det blir några ytterligare produkter på svenska efter det känns mera tveksamt. :(
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Nä, deras butik är inte optimal. Bara det att man inte kan beställa svenska och engelska varor samtidigt :confused:...
Halloj! För att hitta svenska hemsidan och butiken är det bara att klicka på flaggan i överkanten.
Skälet till att det inte går att lägga svenska och engelska produkter i samma order är att de svenska skickas från Falun och de engelska från England. :)
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Bibliotek är fantastiska!
Praktiskt att kunna låna hem regelboken och SL/spelarbok innan man pungar ut 2.5 kkr

Välskriven värld, får känslan av att den är rätt dyster.

Får lite vibbar av att den organiserade religionen är ond, civilisation och utveckling ont. Hoppas det inte är så klyschigt och enkelspårigt i kampanjen :unsure:

/C
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Det är inte alls lika svart eller vitt i kampanjen....allt är gråskalor.

Jag vet inte allt om "lore" bakom, men det finns en del hemligheter.

Skall pröva och skriva lite spoilers i denna med spoilertag...

Ta mitt med en nypa salt, är spelare men med lärd (mästare) vilket gjort att jag fått en och annan utskrift av SL....vilket gör att jag "tror" jag har koll på en del...

Biologi
Det finns tydliga tecken på att människorna inte kommer från denna världen
Frågan är om alver och troll gör det. (de har en säregen biologi med larv-puppa-fjäril fas som inte resten av biologin har)

Krafter som nog inte är gudar
Det verkar som om det finns skapelsekrafter i världen. Att växa och leva och skapa fungerar utan att skapa korruption.
Men om man försöker kontrollera världen till egen kortsiktig vinning så går det illa. (Det var nog det som människorna gjorde i sin gamla värld)
Korruption skapas av att man försöker mästra och kontrollera.
En civilisation som lever i harmoni med världen fungerar en som våldför sig......not.

Men det är en variant av Civilization vs Nature, Order vs Chaos...

Gudar
Frågan är om gudarna egentligen finns. Det kan nog vara så att människor har skapat en tro för att förklara krafterna.
Men däremot finns det "spirits" , dvs gudalika ting i världen...men de är knutna till händelser.

Organisationer
Definitivt inte svart och vitt.
Dock verkar författaren gilla "divide and sunder". I stort sett alla organisationer kommer att falla isär under resans gång....

(Det är därför det är bra om SL skummar fram till Yndaros eller Mörkrets moder och man har en bra session zero så att gruppen passar ihop och inte slits itu av det som händer i världen. )

Enkelspårighet
Alla författare har sina svagheter. Det kampanjen tycks lida av (min SL svär över dessa dumheter) är att finns framsteg är placerade bakom ett lyckat "finna dolda ting".
Tar man dock bort dem så är den enda svagheten borta.
(Den andra är att gruppen måste passa in i världen....de kan inte bara "dagverkare" utan mål och plan...)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Nej kampanjen är inte alls svartvit utan de flesta grupperingar har en gråskala. Däremot kommer rp som tar ställning få fiender, de ena eller de andra. Och det är då kampanjen också funkar bäst, med rp engagerade i det hela.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
@THZ @Bifur
Tack så mycket för återkoppling!

Jag har lite svårt för tolkningen av naturen som "god" Det är ett förmänskligande av den, den är varken eller.
Och jag gillar verkligen konceptet av att en organisation/fraktion inte är helt enhetlig.

Nu har jag läst grundboken, ska titta lite i spelarens/spelledarens bok och läsa igenom Karvosti för att få en känsla för hur äventyren/händelserna ser ut. Så, är jag nöjd efter det så blir det en beställning på stora paketet :)

Har kommit en bit på väg hur jag kan hantera Symbaroumiska (nytt ord?) företeelser i Mythras spelmotor. Kanske återkommer senare med lite exempel.

Som förutsättning har jag tänkt mig att alla spelarna är Ambrier som vill få en nystart i det förlovade landet. De har lämnat allt bakom sig och inget att återvända till.

Då får de upptäcka världen tillsammans med mig.

/C
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Som förutsättning har jag tänkt mig att alla spelarna är Ambrier som vill få en nystart i det förlovade landet. De har lämnat allt bakom sig och inget att återvända till.
Ja, det är ju ansatsen i introt. Kan vara värt att titta på beskrivningen av inträdesproceduren i Prios pass i Glömda gudars klagan i så fall. Även en titt i Härjat Hemland om du har den för en bättre bild av vad de kommer ifrån.

Det finns dock bra argument för att låta rp vara ambrier med god förankring i settingen, se till exempel denna tråd.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Naturen är inte "god" i Symbaroum....den bara "är" (men det var kanske det du menade?)

Som Bifur ovan säger så är det mkt viktigt att gruppen är förankrad i världen och passar ihop.
Många bra tips i länken som han gav.

Två egna tips (plus ett bonustips)
1. Ha en diskussion kring hur "följeslagare" som Skyddsängel, Bjära, Flammande tjänare osv skall hanteras. De kan vara orsaken till strul eller att allt tar längre tid. (Kan vara läge för en egen tråd där du frågar om det blir aktuellt)
2. Fundera och diskutera hur gruppen skall ha/ få Lärd . Denna förmåga gör att gruppen mycket mer uppskattar världen. Dock är 60xp en stor insats för en spelare som mest är för gruppens nytta. Finns vägar runt det....men vad fungerar för din grupp?
3. Ta en diskussion kring "fördelar och nackdelar" De är ur ett min-max hänseende inte värt så mycket men kan ge "karaktär" till spelet. (finns tips på hur man skall komma runt det (ett att ge ut fördelar som en reward, det andra att du inte slår för färdigheten om du har fördelen ...ex Arkivist gör att du hittar saker i bibliotek...inte att du får +5%
(samt att man använder Bushcraft (nya regler...det gör att man får progression i vad spelarna vågar besöka i Davokar.

Men det viktiga är att gruppen hör ihop och passar i världen
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Nu har jag hunnit läsa regelboken, halva SL och halva spelarboken samt en bit in i Thistla fäste (Törnekronan 1) och vet lite mer.
  1. Världsbeskrivningen har klass! Mustigt och detaljerat
  2. Hur fan lyckas man vara SL på det här? det är några nivåer högre än vad jag är van vid att hålla reda på, Faktioner!
  3. Kräver spelare som vill något och ger sig in i världen med hull och hår, slöspelare gör sig icke besvär.
  4. Regelsystem. Jag tror jag kan få till mitt D100 hack bra, baserat på Mythras med lite andra influenser. Spela med RAW kommer inte på frågan.
    1. Jag kan inte se att jag eller mina spelare skulle vara särskilt rädd för strider efter ett tag. Mythras och du är i numerärt underläge, urkh.
    2. Tror faktiskt att jag kan få till korruption bra, blandning av passion systemet och tenacity
  5. Jag vill ha lite av den jazztobak som användes när man la upp ekonomin i spelet.., Så, en soldat tjänar på några dagar ihop till en häst... Helrustning, javisst, köp billigt hos närmaste tjomme :cool:
I det relativt lilla jag läst så är det lager på lager med möjliga intriger, långt bort ifrån min uppfattning om vad Symbaroum är. (farlig skog, akta dig din lille rackare..)

Jag är en hyffsat van läsare från mitt jobb, men FDA har något att hämta här i omfattning :) , Förstår varför World Anvil (one note?) eller likande behövs om man inte är rainman.

Kontentan.
Fungerar det att spela på distans och få till stämningen? På distans vet jag att i alla fall två av spelarna skulle gilla den. En antecknar alltid från varje spelmöte om alla karaktärer de möter..(han sätter vi alltså på att skriva krönika i så fall) och en annan är duktig på att ta till sig miljön och ROLLspela.
Jag får stora skälvan av tanken på att vara SL, det är några steg upp från att ha kört igenom Marsklandet..

Ja, jag skulle väldigt gärna spela i miljön.
C
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Fungerar det att spela på distans och få till stämningen? På distans vet jag att i alla fall två av spelarna skulle gilla den. En antecknar alltid från varje spelmöte om alla karaktärer de möter..(han sätter vi alltså på att skriva krönika i så fall) och en annan är duktig på att ta till sig miljön och ROLLspela.
Jag får stora skälvan av tanken på att vara SL, det är några steg upp från att ha kört igenom Marsklandet..
Ja, det funkar på distans. Med reservationen att vi kört något år irl innan vi växlade över.

Törnetronen är utmanande att SLa, det ska man inte sticka under stol med. Men du måste inte famna allt. Det är helt ok att göra urval av fraktioner och SLP att interagera med. Dessutom kommer dina spelares val göra vissa grupper ointressanta för just er version. (Du behöver fortfarande ha lite koll på dem då de kan dyka upp men du behöver oftast inte fundera på vad de gör I förhållande till RP.)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
I det relativt lilla jag läst så är det lager på lager med möjliga intriger, långt bort ifrån min uppfattning om vad Symbaroum är. (farlig skog, akta dig din lille rackare..)
Jag tycker det är väldigt synd att Symbaroum marknadsförs som "skattjakt i Davokar" när det har sin riktiga styrka i settingens många lager. Trots att jag läst alla böckerna otaliga gånger hittar jag fortfarande äventyrfrön när jag bläddrar i dem. I äventyren, i synnerhet i Törnetronen, förebådas massor av detaljer som sedan ger en känsla av "aha - det är så det hänger ihop". Det får världen att kännas väldigt levande. Men du har helt rätt i att det är en utmaning att spelleda Törnetronen, lite som att spelleda Krig och fred, eller någon annan av de ryska tegelstenarna. World Anvil eller något liknande är en god idé. Jag har skapat artiklar för det mesta i spelvärlden och lagt upp knappt 200 SLP, men tråkigt nog blir det nog inte någon fortsättning med Symbaroum någon gång snart.

Vi har spelat en del Symbaroum i Foundry VTT, och det har fungerat väldigt bra. Det enda som inte finns på svenska är innehållet i förmågorna. Där har jag lagt tid på att skriva in det informationen, så är det någon som vill ha den modulen för privat bruk är det bara att hojta. Jag synkar WA-artiklarna till Foundry VTT så att jag har dem enkelt tillgängliga under spel. Spelarna får tillgång till icke-hemlig information. Foundry VTT firar 2 år under den kommande veckan, bland annat med rabatt på licenskostnaden (som för övrigt är en engångskostnad).
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Jag är spelare och krönikör
Använder Onenote

Tala inte om för din spelare som gillar att anteckna....att just nu är vi:
(Skall precis börja mörkrets moder)

Session 60
Ca 240slp noterade
En hög med relationer (där vi som spelar gissat vad organisationerna tyckte)

Tror att min SL använder dessa för att minnas vad hans idioter till spelare hittade på för sjuttielva sessioner och 1 år sedan...


Törnetronen är värt det, men som du sade, det kräver att spelarna bryr sig både i världen och utanför. Annars kommer man tappa bort sig och världen bleknar.

/Thz
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Mycket glad över återkopplingen!

Nu har jag läst färdigt första delen i kampanjen, Väktarens vrede och skummat igenom tvåan, Häxhammaren.
Väktarens vrede är bland det bästa jag läst i äventyrsväg. Jag kunde se scenerna framför mig och mysa.
Flera fraktioner upplevs som fullt rimliga att liera sig med. Fin blandning av diplomati (tjat o övertalande) och en del riktigt episka stridscener som jag vet att min grupp skulle gå igång på.

@Rangertheman Verkligen! mycket tydligt i första kampanjdelen. Om det blir av kanske jag får skaffa WA och kanske ta den av biblioteket du byggt upp 🙏 . Vi kör med Foundry sedan förra vintern och hunnit med en ca 40-50 sessioner på

1653217904874.png
Som synes så är det inga megaäventyr/kampanjer jag har spelat/varit SL för tidigare.

@THZ mycket bra idé att som SL kunna använda sig av spelarnas anteckningar för att själv hålla koll på vad tusan som hänt!

Jag kan inte alla detaljer i strider med RAW, men med en konvertering till Mythras så blir det att vara försiktigare med motståndet, det är farligare.

Karvosti-Häxhammaren upplever jag som en svagare del. Får känslan av att skaparna omedvetet vill att spelarna ska sympatisera med en av intressegrupperna. Blir att köpa in nästa del o läsa på innan start för att få en helhetsbild.

Ska testspela med döttrarna, den äldsta gick igång på alla cylindrar över världsbygget och illustrationer/stämning. Korruption kopplade hon direkt till hur det skildras i en animerad serie, drakprinsen :) .

En fråga. Vilka SPRÅK finns det? (och skriftspråk)

C

edit: stavar som en kratta
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Karvosti-Häxhammaren upplever jag som en svagare del. Får känslan av att skaparna omedvetet vill att spelarna ska sympatisera med en av intressegrupperna. Blir att köpa in nästa del o läsa på innan start för att få en helhetsbild.
Tycker det är precis tvärtom. Lättare för spelarna att förstå fraktionerna och bättre äventyrsplatser.

Men hur som. Det viktigaste inför Häxhammaren är att etablera en relation mellan RP och Elmendra redan i Väktarens vrede. Ge dem en chans att tycka något om henne och intressera sig för hennes jakt på vägen till Symbar. (Faktiskt den enskilt största bristen i kampanjen, att det inte görs åt SL.)
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Vi träffade henne och hennes kompanjoner redan i döda drömmars grav.
Hon hjälpte oss att ta oss tillbaka till civilisationen.
Vi hade dock glömt henne tills häxhammaren men det fanns uppskrivet. Rekommenderar att hon visar upp sig i Väktarens vrede också. För oss med dåligt minne ...
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Språk.
Ambriska
Barbarspråk (lärd novis eller barbar)
Alviska (lärd gesäll)
Trolliska (lärd mästare)
Symbariska (du kan lite...lite som mästare)

Ungefär så....
 
Top