Frågor om Symbaroum och Törnetronen

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Börjar bli sugen på att dra igång Symbaroum med spelgruppen. Jag har haft Symbaroum regelboken sedan länge men det har aldrig blivit av.
Ni som kört en del Symbaroum och som spelar Törnetronen, här är lite frågor.

Om jag har första upplagan av regelboken, bör jag isf byta upp mig till andra? Vad är skillnaden?

Finns det någon pdf med introduktion till spelvärlden som man kan ge spelarna?

Håller Symbaroums regler för karaktärsförbättring för en lång kampanj? Har spelat mycket DnD på sistone och är förstörd av level-tänket.

Hur lång speltid (eller antal sessioner) uppskattar ni att en del, som exempelvis Väktarens Vrede, tar att spela genom?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
I andra upplagan har erratan arbetats in i texten och Det förlovade landet är med i regelboken, annars inga större skillnader. Första upplagan bör fungera fint.

Det finns ingen officiell introduktion än. Kommer kanske i startboxen till hösten/vintern/tidigt 2021. Men kanske någon skrivit en egen?

Jag rekommenderar att vara lite restriktiv när det gäller XP och kanske inte helt följa rekommendationerna i Törnetronen utan lägga dig lägre. Om spelarna är mycket inne på min-max måste man som SL också min-maxa motståndet. Vi har spelat länge utan att skapa alltför kraftfulla RP så SL har inte behövt anpassa så mycket. Samma sak när jag spelledde Törnetronens första delar, då var rollpersonerna lagom om de låg på en något lägre XP-skörd än den rekommenderade. I Spelledarens handbok som släpps 2/6 finns det råd för hur man ska hantera kraftfulla rollpersoner.

Tror vi lade mellan 30-60 timmar på Väktarens vrede när jag spelledde den men det går både att dra ut på den och skippa vissa delar. Det kan bli lite många "hämta-uppdrag". Del 2 lite mer tid beroende på hur mycket av äventyrsplatserna de undersöker.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Reglerna är som gjorda för karaktärsutveckling under kampanj.
Undvik att min/maxa, det kommer sabba spelet.
Försök istället skapa intressanta karaktärer med mycket bakgrund, feeling och sånt som spelarna tycker är unikt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Kul, ska se om jag kunna peppa mer!

SPOLIERS för Törnetronen....







Den bästa intron är nog fortfarande regelbokens s. 14-37 (eller 14-69). Sen finns spelardelarna till respektive kampanjbok, i så fall med fokus på inledningarna med historia och bakgrund. Beror på hur sugna spelarna är på att läsa.

Reglerna är, tja, habila tycker jag, och lägger stor vikt vid sådant som är viktigt i spelvärlden, men det finns gott om trådar här om hur brutna de är. Ska man ge kritikerna något är det att det ibland är viktigt att se till reglernas anda istället för deras bokstav, för den kan ibland vara vag. Så visst, finns det en utpräglad power-gamer i gruppen kan det finnas skäl att ta ett snack med denne om hur spelet ska hanteras.

Rollpersoner
En bit in i kampanjen har jag kommit fram till att den garanterat funkar bäst om det finns en stabil bas av ambriska lycksökare i gruppen, säg 3 av 5 eller så. Självklart kan någon RP sticka av och det är viktigt att de har relationer (bra eller dåliga) till spelvärldens fraktioner men man bör helst undvika att ha ett flertal uttalade förkämpar för en grupp med. Skulle det vara så går det bra ändå (vi är där nu), kampanjen erbjuder flera vägar, men det blir enklare, och tror jag roligare om RPna kan förhålla sig öppnare till fler sidor. (Som alltid är det viktigaste så klart att spelarna kan gå åt det håll de vill, men om de står mellan två val så.)

XP och utveckling
Spelet erbjuder som sagt stor möjlighet till karaktärsutveckling. Jag hade dock också hållit igen på antalet xp. Den RP hos oss som samlat ihop mest har nu 205 xp inklusive startnivån jämfört med de 280 som Mörkrets moder har som antagande. Det tycker jag hittills varit en vettig nivå.

Tid
Väktarens vrede tog oss 13 normallånga pass
Häxhammaren 22 pass
Slocknad stjärna 18

Kampanjen
Det är en Järnringen-kampanj. Etablering är A och O! I den bästa av världar: identifiera viktiga SLP i de tre första delarna och fundera på hur RPna ska ges möjligheten att skapa relationer till dem. Exempel är Anadea, Elmendra, Sarvola, Lugander av Galeia, Kullinan av Furia, lite lycksökare från HH, syster Losadra o.s.v.

Det går så klart inte att få med allt men i min erfarenhet kan detta inte göras för mycket utan begränsas bara av SLs prepp. (Sen kommer spelarna alltid strunta i vissa SLP, så klart ok.)

Ett mer handfast tips på set-up: Strunta i "Det förlovade landet" utan börja i Tistla fäste. Det är onödigt komplext och skapar bara frågor och kontinuitetsproblem att börja i Alberetor (som fortfarande är vagt beskrivet). Dra in RPna i någon kortare skattsökarfärd (exempel på äventyrsplatser finns i VV, "Äventyrsplatser" som kom med Monsterkodex, och i Mörkrets moder), kanske låna in element av "Skattletarfeber".

(Parantes: jag ångrar nu att jag aldrig gjorde något av jakten på kvarvarande mörkermästare och deras sökande efter sin försvunna mästare... det hade varit en så cool etablering inför del 3! Det skulle kunna passa in på detta stadiet. Någon häxjägare hyr in RPna i jakten på t.ex. Khenad i Skattletarfeber, så att RPna förstår tillräckligt mycket för att kunna få en aha-upplevelse när de möter Kalthar i SS. Kanske får de vara med och förhöra Kheltran i Tistla fäste. Kanske kan häxjägaren vara Baumelo från "Vilddjurets märke", även om det ändrar premissen för det äventyret.)

Hur som helst, under utfärden lånar man in element från "Det förlovade landet", konkret Järnringens jakt på de två styggelsemärkta. Förslagsvis plockas en alv in som är med i VV. Det ger en fin set-up till "Vilddjurets märke" som följer sen, med en kontakt till Vernam.

Här kan man antingen gå direkt in i VV eller ta "Döda drömmars grav" mellan. Annars funkar det senare ganska bra som set-up till HH. Efter HH hade jag lagt in "I köttet buret" och "Glömda gudars klagan" i valfri ordning, för att till sist landa in i SS.

Tidslinje
Det är ganska otydligt men VV är tänkt att utspela sig sensommaren år 21 (början av året). Sedan ska allt annat hinna hända däremellan innan SS börjar kommande vinter. Det är tight, nästan omöjligt skulle jag säga, så fundera på hur du vill justera den. I de flesta fall kvittar det men i MM görs en poäng av att RPna måste vänta till våren. Där har det en berättarteknisk betydelse eftersom det förklarar varför alla hamnar i Synbar ungefär samtidigt. Så där är bra att landa men allt innan dess kvittar så långt jag kunnat uppfatta.

Lycka till!!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Bifur Det är vad jag kallar handfasta tips!
Jag hade tänkt köra hela Kopparkronan innan VV som en introduktion till Tistla och resten av settingen. Men det är bättre att snickra ihop lite egna lösa bitar då?
Skattletarfeber och Kalthar-jakt låter som otroligt matnyttiga tips.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har bara spellett delar av Kopparkronan, men läst de utgivna Törnetronen-böckerna.

Eventuellt SPOILER även här...
En sak som jag funderat på inför VV är att jag vill hitta naturligt incitament för RP att försvara Tistla Fäste vid händelserna kring slukhålet. Min tanke var att någon av RP skulle få ärva huset av Mäster Vernam i Vilddjurets Märke och att de därmed blir investerade i Tistla Fäste som ”sin stad att försvara”.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
SPOILERVARNING
Henke precis, kör man igång med VV direkt så känns det som att spelarna kanske inte bryr sig så mycket när en del av staden plötsligt "slukas". Känns som att en del av syftet med Kopparkronan är att få spelarna att känna att Tistlar Fäste är deras hem. Din idé med att en av dem kan ärva Vernams lya låter perfekt. Då blir starten på VV riktigt dramatisk, kan jag tänka mig.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Lemur;n348316 said:
SPOILERVARNING
Henke precis, kör man igång med VV direkt så känns det som att spelarna kanske inte bryr sig så mycket när en del av staden plötsligt "slukas". Känns som att en del av syftet med Kopparkronan är att få spelarna att känna att Tistlar Fäste är deras hem. Din idé med att en av dem kan ärva Vernams lya låter perfekt. Då blir starten på VV riktigt dramatisk, kan jag tänka mig.
Ja, jag hade nog gärna velat ha med hela Kopparkronan för att etablera personer och företeelser i spelvärlden innan Törnetronen drar igång. Jag tänker att någon som sagt kan vara släkt (eller favoritelev) till Vernam och kommer med släkt eller vänner från Alberetor. På så sätt blir det ganska enkelt att forma testamentet till RP´s fördel. Man skulle även kunna tänka sig en introduktion av viktig SLP/fraktion som dyker upp på andra sidan i en arvstvist.

De som inte har en naturlig koppling till Alberetor (ev. RP som är barbarer etc) kan vara utsända från Mäster Vernam i Tistla Fäste för att möta dessa resenärer halvvägs.

Jag var ett tag inne på att Vernams hus skulle följa med slukhålet ner i avgrunden, men det är nog lämpligare att huset klarat sig, men står i närheten. Det blir lite effektfullt om RP först kanske tror att deras hus är drabbat (det kanske finns, bortsett själva huset, viktiga prylar eller SLP´s som man lämnat kvar där och som man först tror har råkat illa ut).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Man kan ju också haka på att Vernam var allierad med alverna och att Anadea kom till Tistla Fäste för att möta honom. Om det finns någon alv i gruppen kan Anadea vara storasyskonet som inte hörts av på länge.


Jag planerade också att göra en grej av att Nattbäckas kommendant Perla försvunnit och knyta den personen som släkting till en RP.

Kanske kan man förresten inleda hela kampanjen med Glömda Gudars Klagan?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Henke;n348318 said:
Kanske kan man förresten inleda hela kampanjen med Glömda Gudars Klagan?[/FONT]
Intressant! Det får jag kolla upp! Äventyrspaket 3 såg jag.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Kan det vara en idé att köra Förlovade Landet sen Vilddjurets Märke och sen skippa Döda Drömmar och tjoffa rakt på Väktarens Vrede? Och då behålla Döda Drömmar som en eventuell side-quest?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Lemur;n348324 said:
Kan det vara en idé att köra Förlovade Landet sen Vilddjurets Märke och sen skippa Döda Drömmar och tjoffa rakt på Väktarens Vrede? Och då behålla Döda Drömmar som en eventuell side-quest?
Det tycker jag absolut. DDG är placerat ganska långt in i Davokar. Jag tyckte det var utmärkt att skicka RP till Karvosti för Ordo Magicas räkning. Där möter de upp lämplig ordensmästare som skickar dem vidare längs älven. Använd lite setting från HH, ett möte med Elmendra kanske?, och sen kan de rapportera där och sedan rakt in i HH utan att passera Tistla.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag gillar för övrigt att skapa en personlig länk till Vernam.

Mitt motargument till att börja i Alberetor är att det blir lättare att ha en session 0 runt Tistla som bas. Eventuella barbarer och icke-människor får en bättre set-up. Jag tror också framtida delar underlättas av att av att RP inte har några personliga erfarenheter av Alberetor (och gör det enklare för SL). Dessutom finns det inga bärande element i DFL som behöver resan över bergen, den kan vara var som helst. Tvärtom gör den ingen poäng av passagen in i Ambria trots att det uppenbarligen är en grej. (Om man däremot börjar med GGK blir det annorlunda, men jag skulle fortfarande rösta för att starta i Tistla.)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Finns det info om staden Jakaar någonstans? Känns som att det är en given ort att mellanlanda i på väg ut mot Davokar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Lemur;n348504 said:
Finns det info om staden Jakaar någonstans? Känns som att det är en given ort att mellanlanda i på väg ut mot Davokar.
Nej, inget officiellt annat än att den nämns på några ställen.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Lemur;n348504 said:
Finns det info om staden Jakaar någonstans? Känns som att det är en given ort att mellanlanda i på väg ut mot Davokar.
I min värld har Jakaar blivit en handelsstation/by. Mest en stor brygga/kaj och diverse verksamheter som kretsar kring just handel. Har varit en naturlig mellanlandning på väg ut och hem ifrån davokar.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Har vi någonting på Svartigelklyftans Jordtorn? Om det blir att jag kör Döda Drömmars Grav så kommer spelarna garanterat ta flodvägen, varpå de kommer åka förbi Svartigelklyftans Jordtorn...

Mitt största problem med Döda Drömmar är att det är en resa ganska långt ut i Davokar väldigt tidigt, rollpersonerna kommer att vilja veta massor om Jakaar, Karvosti etc etc. Hade varit skönt att spara det tills senare om man nu ska köra Törnetronen.

Någon som kört Döda Drömmars Grav som upplevt problem med att "spoila" Davokar för tidigt?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Lemur;n349478 said:
Har vi någonting på Svartigelklyftans Jordtorn? Om det blir att jag kör Döda Drömmars Grav så kommer spelarna garanterat ta flodvägen, varpå de kommer åka förbi Svartigelklyftans Jordtorn...
Tror det förekommer som en väg till Undervärlden (doh!) i en av romanerna men det är allt.

Lemur;n349478 said:
Någon som kört Döda Drömmars Grav som upplevt problem med att "spoila" Davokar för tidigt?
Lite, därav mitt råd att förlägga DFL till Davokar nära Tisla fäste och köra DDG som uppstart innan HH. Det är dock knappast ett problem att flytta DDG till en plats längs ex. Eanor.
 
Top