DoD Sweden Rolls på Medeltidsveckan - nu kan ni lyssna!

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Lyssnade igår för första gången någonsin på en rollspelspodd, och det var då denna om nya DoD, jag får säga att de gjorde en bra insats men äventyret var inte utformat för att uppvisa särskilt mycket av spelsystemet. Jag förstår också att med närmare en miljon spelare som testat DoD kan man inte heller designa ett spel som faller alla i smaken, man får försöka göra sitt bästa för att skapa en bra modern upplaga av DoD. Jag har dock några invändningar:

* jag förstår inte det briljanta i att om man hjälper någon annan får denne fördel och får därmed slå två tärningar och välja det bästa resultatet, det verkar lite märkligt att man tex kan hjälpa till med Finna Dolda Ting (den mest använda färdigheten i äventyret).

* jag förstår jinte nyttan/glädjen av att använda initiativkort för att bestämma turordning under stridsrundan.

* att man inte tar in Pendragon slag i systemet känns som ett missat tillfälle att modernisera spelet.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
* Två som letar efter dolda ting i ett rum, letar väl bättre än en.

* Använder man kort så garanterar man att två personer inte får samma init, något som kan inträffa om man använder tärningsslag som bas för init (eller värre, GE).

* edit: Jag har inte vare sig läst eller spelat Pendragon så jag vet inte vad ett Pendragon slag är, så därför kommenterar jag inte det.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
* jag förstår jinte nyttan/glädjen av att använda initiativkort för att bestämma turordning under stridsrundan.
Jag håller med om detta. Jag har egentligen inget emot initiativkort rent funktionsmässigt. Men någonting i mig tycker att det blir lite "orent" att ha med ytterligare en pryl till spelbordet. Och så ogillar jag att blanda ett litet antal kort (som 10 stycken). Hade hellre sett att man slog T20 isåfall för att minska risken för att två får samma initiativ. Och får man samma initiativ så ska det ske samtidigt, båda utför sina handlingar och ingen blockerar den andra. Dvs slår de ihjäl varandra så slår de ihjäl varandra.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
660
Location
Nibiru
Halloj,

Enligt reglerna är inte tanken att man kan hjälpa till med slag för Finna dolda ting.

Vi har funnit att spelkort för initiativ funkar väldigt bra, men gillar man inte det kan man ju slå tärning i stället.

Det finns en variant av Pendragon-slag i spelet, för motståndsslag som används i vissa fall.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Är inte tio kort lågt? Fem spelare är ju inget konstigt, och att vara utnumrerade är ju inte heller något konstigt. Eller gör man något annat, som att lägga ihop fienderna i grupper?
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
Jag gissar att det är "slå under din färdighet men så högt som möjligt, den som slår högst och lyckas med sitt slag vinner".
Under eller lika med. Att slå samma som sitt FV är crit. Ibland får man en fördel av att lyckas med sitt slag (under FV) även om man inte vinner, som att motståndaren träffar men man får upp sin sköld och får 6 ABS från den.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Låter som att initiativkortleken och Pendragonslag är kompisar med varandra. Alla rullar ett Smi-Kast eller vad nu Initiativ baseras på Upptäcka Fara... whatever... Den som slår under sitt värde men högst börjar. Alla som failar hamnar i en losers bracket. På lika kanske värdet avgör. Om det också är samma... ja då exploderar nog världen... *Skakar på axlarna*
 
Last edited:

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Det här kan gälla just för Sweden Rolls. Jag har märkt när de t ex spelar svärdets sång, så följer de inte riktigt spelets instruktioner om att inte slå för att leta, och dessutom slår de väldigt ofta för att leta eller spana.
Jag kan förstå varför. I alla YZE-spel har vi i vår spelgrupp fått husregla hur slagen går till — ingen 6a men en 5:a ger lyckat med devil's bargain. Vi gillar att använda tärningarna för att styra i nya riktningar medan Tomas Härenstampå Fria Ligan tycks se tärningsslag som något som ska undvikas så länge det går.
 
Top