Lite mer generella kommentarer..
Jag håller med om att korten borde vara generella.. Och om dom är det så kan du väl använda en vanlig kortlek med dom olika sviterna för dom olika typerna av kort? Det är mer lättillgängligt, och iallafall jag tycker att det är mer stämningsfullt också..
Jag vet inte hur Drama fungerar, men man skulle ju kunna samla på sig det i form av guldpengamarkörer - Det diggade jag!

Gärna så att Drama i allmänhet höjs för alla inblandade ju vildare striden går, men alla har ändå Drama oberoende från varandra.. Å andra sidan.. Spelarna har kanske inte så svårt att hålla ordning på sin Drama om dom har markörer, men det blir lite lurigare för SL.. Kanske en allmänn Drama för striden, där spelarna kan få extrapoäng, och motståndarsidan delar på Drama.. På så sätt kan spelledaren välja att låta piratbossen använda alla dramapoäng, så att han blir riktigt grym, medans hans thugs blir just.. thugs.
Drama skulle sedan kunna användas för alla snygga manövrar och så.. Ifall du vill använda en vanlig kortlek så skulle man kunna göra så att man lägger Drama på alla kortens valörer för att få fram hur "vilda" dom är, så ju vildare striden blir, desto vildare manövrar.
Ungefär så här:
Alltså att man fick ett kort som kunde vara riskfyllt att spela. Ska jag ta chansen? Ja, jag gör det, säger spelaren, och sedan utför han en dödsföraktande handling och fäktar bort alla fienders värjor i ett enda svep. ah-HA!
Citat: Rising.
Eller, om man vill uppnå det att striderna blir vildare och vildare, så kan man göra så att kort med valörer under Drama är farliga, dom med valörer över är inte riktigt det, på något sätt, så man börjar med att knuffas lite, och allt eftersom blir striden ett virrvarr av stenhårda vansinnesattacker!
Så med en vanlig kortlek så skulle sviterna avgöra typ av handling (man kanske kan använda en svit till något annat med lite minus) och valörerna vildsintheten.. Sedan skulle rollpersonens värden kunna avgöra kontroll - Hur många kort man får ha på hand, som du sa, eller hur väl man kan kontrollera korten.. Med höga värden så kanske du kan vara cool och uträtta vilda kort lugnt ändå, eller så kanske du kan pressa dig ytterligare.. Mmm..
Jag tror det var något mer, får återkomma..
Riktigt trevlig tråd annars, jag känner mig engagerad, Dimfrost slänger in lite zeppelinare, och 2097 kommer tillbaka efter ett år.. (Okej, det här var tydligen andra inlägget, men..)