Nekromanti SW = fantasy??

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
har någon tänkt på likheterna mellan "första", ie fjärd, Star Wars filmen och olika fantasy böcker typ första Belgarion boken och första boken i WoT.

typ så här:
Sagan Om Belgarion(kort fattat):
belgation bor på en gård i nåt avlägset litet om råde i Sendarien(hrm var det rätt?. han uppfyller sina drömar genom att slava för tant pol samt busa med andra barn/ungdomar på gården. En dag kommer Varg(var det så? hrm) en gammal sagoberättare på besökoch tar med Belgarion på en lång och sällsam resa där han dödar gudar :gremsmile: tillsammans med massa trevligt folk som bara vill väl.

Wheel of time(en kortis)
Rand lever som en, hrm, bonde med sin far i en avlägsen by i ett avlägset land(märks likheterna?). En dag kommer en mystisk dam(!?) och hennes livakt. kort därefter anfalls de och resten av byn. detta gör att de blir tvungna att åka på en sällsamm resa.
(jag tror det var så här :))

Star Wars: (en kortis till)
Luke lever som en bonde(!) med sin farbror/morbror/släkting en dag skall lilla Luke ut och köpa droider vilket gör att han hittar två stycken som verkar, typ, trevliga :)
dessa droider, ie. artoo, för sedan honom till en gammal man som heter Obi-Wan som tar med sig Luke på en resa.


nån som lägger märke till några likheter??
inte jag i alla fall :gremfrown: eller hrm ja jo


---------
-Netfeed-
---------
I scream, All scream, for Ice-cream
---------
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
jo, star wars är en klassisk hjältesaga med en massa klyschor och arketyper. sw är ju förövrigt inspirerad av en gammal film av akira kurosawa. prinssessan nånting...

att hans fosterföräldrar dör är ju också ett klassiskt grepp. nu har han inget som binder honom kvar. inget att förlora osv. stålmannens föräldrar är döda samma för spindelmannen, batman och tintins föräldrar har vi inte ens hört talats om.

dessa grepp är inte särskillda för just fantasy, utan går att finna i de flesta andra genrer.

serieforum på
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Som Mikael konstaterade, så är det ett gammalt grepp som inte är unikt för fantasy. Inom litteraturen kallas sådana böcker för utvecklingsromaner. Den engelska termen är "coming of age stories". Det var en artikel i Dagens Nyheter häromdagen (6/7) om motsvarande berättelser inom "FLN"-genren (flärd-lidelse-njutning, även kallat "tantsnusk"). Vad Belagariaden, WoT, m fl anbelangar, så skrev jag en artikel i Olorin (ett Tolkienfanzine) för några år sedan, där jag drog paralleller mellan ett flertal fantasyromaner. Observera att precis som i sagorna, så är det fråga om en enkel bondpojk som ska genomgå svårigheter för att uppnå storhet. Hans oskuld, enkla moral och bondförnuft ska hjälpa honom att undvika de frestelser som hptar att störta honom i fördärvet. Världens äldsta formel, men ständigt återvunnen.

http://www.algonet.se/~enda
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
# D&D == SW ?

(detta är något av en tangent från orginalämnet men...)

Jag såg nyligen D&D-filmen och slogs av dess likheter med Star Wars: Episode 1 The Phantom Menace (urk, lång titel).

Båda handlar om en äventyrargrupp, båda har en adlig söt flicka, en klumpig men välmenande hjälte och en "komisk" side-kick med en irriterande röst. Båda har en rätt meningslös story som dock ger upphov till enorma datoranimerade strider (Drakar i D&D, droider och rymdskepp i SWe1tPM). Båda har en ond magiker som huvudskurk som skickar sin översminkade hejduk efter hjältarna. Det finns t.o.m en strid med lysande svärd i båda filmernas avslutning!

Jaja... på hela taget var D&D en mindre besvikelse än SWe1tPM...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
>jo, star wars är en klassisk hjältesaga med en massa klyschor och arketyper. sw är ju förövrigt inspirerad av en gammal film av akira kurosawa. prinssessan nånting...

Nämda film heter "Kakushi toride no san akunin ", på engelska "Hidden Fortress" (vet ej den svenska titeln) och mer info hittas på: http://us.imdb.com/Title?0051808

/Anders
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Den svenska titeln är "Den vilda flykten" (troligen den titel den fick när den visades för över 40 år sedan). Filmen har nyligen släppts på video av Sandrew/Metronome, tillsammans med några andra av de klassiska titlarna (De sju samurajerna, Yojimbo/Livvakten, Sanjuro). Fördelar: svensk text och normalt köpvideopriis (ingen svindyr import!).

http://www.algonet.se/~enda
 

Glacius

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
131
Location
Stockholm
Re: Ang. Batman [ot]

Nu har du inte sett/läst din Batman riktigt ordentligt! Batmans morza och farza blev dödade av några skumma skurkar när han var en liten kis, det är därför han nu bekämpar ondska och har sig :)

/Max
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
Re: Ang. Batman [ot]

det var bara en dåligt formulerad mening av mig. tintin skulle ha fått en egen mening. jag vet att batmans föräldrar blev mördade under ett rån. det återberättas ju jämt i serierna och filmerna.

nu har jag inte läst spindelmannen på ett tag, men var det inte längesen de återberättade hur han fick sina krafter?
en radioaktiv spindel bet honom.

serieforum på
<A HREF="http://www.angelfire.com/art/heartcomics" target="_new">http://www.angelfire.com/art/heartcomics</A>
 

Makaron_UBBT

Veteran
Joined
8 Jul 2001
Messages
38
Location
Lund
Jag såg hidden fortress för en massa år sen och när jag sen i efterhand fick höra att lucas hade blivit inspirerad av den när han skapade SW, så fattade jag inte riktigt vad det var han hade insprierats av. Visst där var en prinsessa med i filmen (men hon kändes inte så leiaaktig direkt).. och två menlösa, fega o snikna bönder (är de tänkta som förebilder till C3PO o R2D2? hmm.. nu när jag tänker efter så har jag ju alltid upplevt r2d2 som en sniken bonde i SW.. :gremsmile: ) som hela tiden råkar ut för en massa besvärligheter genom nån gudomlig försorg (ok en viss SW likhet här)... men annars tyckte jag inte att där fanns några större likheter (om nu det ovan kan kallas likheter).. fast.. det kan ju vara mitt minne som sviker lite. Angående filmen så är de snikna bondekaraktärerna typiska akira kurosawa snikna bondekaraktärer och efter ett tag blir man osannolikt trött på dem. Det här är ingen film jag skulle orka se mer än en gång, så som ett tips så tycker jag att om ni har möjlighet till det så se den först och köp den kanske sedan... eller om ni tvunget måste köpa nån samurajkurosawafilm så köp då nån av klassikerna 7 samurajer eller yoijimbo (hur det nu stavas).

Fast.. om det är samurajfilmer ni är ute efter så och inte specifikt kurosawa.. så hade jag aaabsolut kört på 'Baby cart' - filmerna (ensamvargen o barnet.. den kom serietidning ett tag). De är helt underbara!
 

Makaron_UBBT

Veteran
Joined
8 Jul 2001
Messages
38
Location
Lund
En sak att tänka på är att på ett tillräckligt stort avstånd så ser allting ut som gruskorn.. dvs allt ser lika ut. Så på en ju generellare nivå man lägger sig på i sin tolkning desto mer likheter finner man mellan de saker som man granskar.

Fast jag bestrider inte att det finns en hel del introlikheter mellan de nämnda historierna.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nytt synsätt !

Nu när du säger det så... Jag har inte direkt tänkt på det. Antagligen så är det en klart bra och säljande ide som bok & filmmakarna har kommit på.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

andreasl

Veteran
Joined
11 Jul 2001
Messages
23
Location
Houston, Texas
<I>Jag såg hidden fortress för en massa år sen och när jag sen i efterhand fick höra att lucas hade blivit inspirerad av den när han skapade SW, så fattade jag inte riktigt vad det var han hade insprierats av. Visst där var en prinsessa med i filmen (men hon kändes inte så leiaaktig direkt).. och två menlösa, fega o snikna bönder (är de tänkta som förebilder till C3PO o R2D2? hmm.. nu när jag tänker efter så har jag ju alltid upplevt r2d2 som en sniken bonde i SW.. :gremsmile: ) som hela tiden råkar ut för en massa besvärligheter genom nån gudomlig försorg (ok en viss SW likhet här)... men annars tyckte jag inte att där fanns några större likheter (om nu det ovan kan kallas likheter).. fast.. det kan ju vara mitt minne som sviker lite. Angående filmen så är de snikna bondekaraktärerna typiska akira kurosawa snikna bondekaraktärer och efter ett tag blir man osannolikt trött på dem. Det här är ingen film jag skulle orka se mer än en gång, så som ett tips så tycker jag att om ni har möjlighet till det så se den först och köp den kanske sedan... eller om ni tvunget måste köpa nån samurajkurosawafilm så köp då nån av klassikerna 7 samurajer eller yoijimbo (hur det nu stavas).</I>

Jag kan hålla med om att likheterna inte direkt är uppenbara mellan Hidden Fortress och SW. Det som är enklast att se är just likheterna mellan bönderna och R2D2/C3PO, i deras konstanta smågräl och position som utomstående observatörer. Annars hämtade Lucas mest tematiska element från filmen. Lucas är en <B>stor</B> Akira Kurosawa fan, han hjälpte till att finansera flera av Kurosawa's senare filmer.

För övrigt anser jag inte att bönderna är "typiska" Kurosawa bondekaraktärer. Se filmer som tex <I>No Regrets for our Youth</I> och även <I>Seven Samurai</I>, som båda faktiskt innehåller mångfacetterade bondekaraktärer. Ärligt talat så spelar bönder sällan så stor roll i Kurosawa's filmer, det är oftare underklassen i storstäderna som behandlas.

Andra Kurosawa filmer jag rekommenderar är <I>Rashomon, Red Beard, Dreams, Ran, Ikiru, The Bad Sleep Well</I> och <I>Drunken Angel</I>. Han var en av de absolut bästa regissörer som existerat, och i princip alla hans filmer är sevärda.

//Andreas, Kurosawa fan (som om det inte redan är uppenbart)
 

Makaron_UBBT

Veteran
Joined
8 Jul 2001
Messages
38
Location
Lund
Jag var lite slarvig när jag skrev snikna... för den är inte så karakteristisk.. det är mer den där stirrigheten blandad feghet och gnällighet som tillsammans med ett intryck av att karaktären bara kan tänka i nuet, som är karakteristisk. Samurajerna är oftast tillbakalutade och beräknande.. medans bönderna ofta känns sådär hetsiga allihop (när bönderna har lite större roller än bara bakgrundsrekvesita). Sen är där ju ändå personlighetsskillnader bönderna emellan.. men den där stirriga hetsigheten är gemensam. Även andra karaktärer spår av den här hetsigheten.. andra än bönderna då alltså (som t.ex den gamle gubben i RAN)

Fast.. jag måste tillägga att jag inte har sett mastodontmycket Akira filmer (8 st av hans 30 - 40.. eller vad det nu är) och därför inte kan anses vara nån expert. Sju samurajer och yoijimbo är super (hmm.. är det förresten akira som har gjort den där filmen 'vägvisaren' med den där gamle gubben som blir kompis med en rysk officer? Den är i vilket fall som oxo super).. men de andra jag sett är ganska traggiga. Det är jobbigt när det blir för mycket snack o gnäll. Mifune är dock alltid ett säkert kort.. han var en klippa.

/Herr Kvällssvammel
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: SW = fantasy?? lite ot

>(hmm.. är det förresten akira som har gjort den där filmen 'vägvisaren' med den där gamle gubben som blir kompis med en rysk officer? Den är i vilket fall som oxo super)..

Stämmer bra det. Orginaltiteln ät "Derzu Uzala" och den spelades in i dåvarande sovjet 1974.

/Anders
 

andreasl

Veteran
Joined
11 Jul 2001
Messages
23
Location
Houston, Texas
Jag kan hålla med om att karaktärerna ofta inte verkar kunna tänka långsiktigt, men jag tycker inte att de är speciellt fega. Karaktärerna är mänskliga, och (som kan ses om man tittar på hur världen ser ut idag) människor tänker tyvärr mest i nuet och gör inte så många heroiska handlingar.

Hmm, jag skulle kunna babbla om Kurosawa hur länge som helst, men han var en extraordinär filmskapare. Alla människor bör åtminstone se Sju Samurajer (3h och 27 minuters versionen, inte den stympade 2h). Dock skall man hålla sig borta från Kurosawas filmatisering av Idioten. Många av filmerna är dock svåra att få tag hyfsade kopior av, jag har lyckats få tag på 20 (av 31(eller 32, om man räknar "Uma")), men de är värda att leta efter. Få andra filmmakare har gjort 6-7 mästerverk.

Och ja, Mifune är en dogmafilm, men vad Makaron pratar om är en av Kurosawa's huvudskådespelare mellan 1948 och 1965, Toshiro Mifune. Mifune och Kurosawa har tillsammans skapat några av de bästa filmerna i filmhistorien.

För övrigt tror jag SVT visade Dersu Uzala (vägvisaren) för några månader sedan.

//Andreas
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
dogmafilm [ot]

jag har gört det utrycket ofta men vad menas med det???

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

andreasl

Veteran
Joined
11 Jul 2001
Messages
23
Location
Houston, Texas
Re: dogmafilm [ot]

Dogmafilmer är filmer som följer ett manifesto som skrevs av ett antal regissörer (bla Lars von Trier) 1995. Meningen är att filmerna ska sluta vara som en illusion och komma närmare verkligheten. Det påminner en del om den franska "New Wave" filmrörelsen på 60 talet, där man försökte distansiera publiken från filmen. Meningen var att publiken skulle tänka mer själva (och det skulle förbättra världen), istället för att bara apatiskt tro på illusionen som Hollywoodfilmerna erbjöd.

Gå till www.dogme95.dk och välj "Manifesto" och sedan "THE VOW OF CHASTITY" för att läsa de regler filmer måste följa för att få kallas Dogma filmer.

Jag vet för övrigt inte varför det kallas dogma i Sverige, men dogme överallt annars. Någon som har en förklaring?

//Andreas
 
Top