Re: Kollektivt svar
"Då fanns det hippiekollektiv."
Bara för att en viss grupp ungdomar syns i media är det inte säkert att de har något verkligt politiskt inflytande. Hur många kårhusockupanter och hippies är det egentligen som har gått vidare och blivit framgångsrika politiker? När jag tänker på 60-talet och hippies så ser jag framför mig en massa skäggiga ungdomar som experimenterar med droger och gör ett mesigt uppror mot en vuxenvärld som de i alla fall snart kommer att vara en del av.
För en tid sedan gick en dokumentär om kårhusockupationen i Stockholm på 60-talet. Om man blev skrämd av de unga kvinnor och män som deltog där så måste man verkligen vara en stor mes.
"Nej, men nu var det ungdomars politiska engagemang vi talade om, inte partiledare."
Jag har väl aldrig talat om partiledare?
"När du hör ett gäng gymnasister prata och en nämner att han/hon vet nån som är med i ett anarko/feminist/vegan-kollektiv, och alla börjar gapskratta och undrar vad det är för en dinosaurie, då har vi nått tillbaks till 80-talet."
Jag vet inte hur det går till i Stockholm, men jag har varken under min egen skolgång eller min praktik stött på någon elev som varit en del av ett anarko/feminist/vegan-kollektiv. Det finns en del elever på lärarutbildningen som bor tillsammans i någon slags kollektiv men det beror mer på ekonomiska och sociala faktorer än för att de delar någon politisk ståndpunkt. Det finns de som kallar sig vegetarianer och feminister, men jag har aldrig upplevt dem som mer hotfulla eller agressiva än de som kallar sig moderater. Unga tjejer är vegetarianer för att de tror att det är nyttigare och de blir smalare lika ofta som de gör det som ett medvetet ställningstagande. Feminism är nästan ett skällsord, "Visst är jag för sådan där jämställdhet liksom, men, men jag är absolut ingen feminist!". Heck, när jag gick i gymnasiet så var det givet att man sympatiserade med högern och pysslade med aktier, annars var man en galen idiot. Klassen enda uttalade vänstersympatisör var också en av de mest utstötta eleverna just på grund av detta. Jag tog studenten år 2000 men tror inte att det har förändrats på min skola i alla fall. Är uppvuxen i en kommun dominerad av Centerpartiet och gick i gymnasiet i en kommun dominerad av Moderaterna.
Det som finns idag är ett ogillande och missnöje med USA och deras agerande ibland ungdomarna. Men att man ogillar amerikansk utrikespolitik hindrar inte att den amerikanska kulturen är dominerande. Så trots allt mumlat missnöje så är det ändå där som pengarna hamnar, and money makes the world go round.
Men jag tror förstås att åsikter och beteenden skiljer sig rätt mycket mellan stad och landsbygd och olika kommuner. Jag tror att du rätt kraftigt övertolkar dagsläget. Kritiska röster kanske höjs mot globalisering, USA och EU, men när det gäller praktisk handling så tänker man ändå som en konsument och gynnar sådana samhällsinslag som man kanske tidigare protesterat mot. Högern har ett starkare grepp om folks plånböcker än vänstern skulle kunna tänkas ha över deras hjärtan.
Dessutom ska vi snacka stereotyper så ser du nog mer ut som en så kallad klassisk "vänsteraktivist" med långt hår och skägg medan jag har nästan rakad skalle och handlar mina kläder på Dressman. Och ändå misstänker jag att du nog ser mig som mer vänster än vad du är.