Nekromanti Sverige o Nordisk mytologi i utländsk kultur

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
WotC har just släppt en ny playtest till kommande One DnD, som bl.a. innehåller den nya Warlocken, som jag ville ta mig en titt på.
Eftersom WotC inte låter en ladda ner playtest utan att logga in (vilket jag inte tänker göra), kollade jag om det fanns någon bra YT-video istället.
Jag hittade en liten kanal, Pack Tactics, som jag aldrig hört talas om tidiagre.
Här är deras video om Warlocks; spola fram till 0 minuter 28 sekunder, och lyssna på vad han säger efter "Welcome to Pack Tactics".


Jag gjorde lite stickprov på några av hans andra videor och jag hittar ingen mer där han talar svenska.

P.S. Nya Warlocen verkar inte så intressant, så det är inte värt att titta på hela videon.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Jag försöker samla på mig filmer/böcker/spel/o.s.v. där antingen Sverige eller nordisk mytologi förekommer.

Det får inte vara något som uppenbart handlar om Sverige eller Nordisk mytologi, utan det ska vara mer som en (lite obskyr) referens.

Ex:
Filmerna Thor och Avengers räknas bort, för kopplingen till nordisk mytologi är för uppenbar.

Ex:
- I filmen The Mask med Jim Carrey är masken ursprungligen Lokes.
- I TV-serien Agents of S.H.I.E.L.D. är ett avsnitt inspelat i Sverige och en scen är filmad i Stockholms tunnelbana.
- I filmen Minority Report med Tom Cruise sjunger Peter Stormare små grodorna.
- I boken Harry Potter and the Goblet of Fire finns en drake: Swedish Short-Snout.
- I animen Absolute Duo heter en av huvudpersonerna Juliet Sigtuna. I animen kommer hon från byn Gimlé i Landet Skandinavia.

Det får gärna vara referenser i rollspel också.

Vad är era bästa tips?
I serien Oz pratar karaktären Augustus Hill om vikingarna:
"The Vikings, their brutality aside, had their moments of brilliance. At one point, they were such great shipbuilders, that Leif Ericson and his crew sailed all the way to America. Some people say that he probably went as down south as the New York harbor. Here's where the brilliance comes in- they took a look and went back"
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
"Den här exempelpersonen i Cortex Prime, vad var han för art sa du? Hm? OK, OK. Och vad för sorts ädling var han? Aha. Så pass."

Screenshot_20230504_192415_Dropbox.jpg

"Svenska" kanske är att ta i.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Jag ser just andra avsnittet av den nya animen Mahō Shōjo Majikaru Desutoroiyāzu (kort och gott Magical Destroyers på engelska).

En anime om otakus (japanska nördar) som blivit rebeller / guerillasoldater i en värld där staten kriminaliserat allt som är nördigt.
Det är bara andra avsnittet så jag har ännu inte bestämt om den är sevärd, men den är väldigt spejsig/psykedelisk, lite åt FLCL-hållet.

Här verkar nördarnas hemliga bas bli attackerad av giftgas.

View attachment 12480

När de undersöker orsaken närmare visar det sig att en av huvudpersonerna fått tag på en exotisk maträtt som hon provar:

View attachment 12481

:D

(animen finns på Crunchyroll)
Surströmming dyker också upp i mangan Food Wars o animeversionen av den:
Kiririn på Twitter: ”Swedish surströmming made an appearance in #shokugeki_anime this is already anime of the season https://t.co/PYUZDkUeTo” / Twitter
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
"Den här exempelpersonen i Cortex Prime, vad var han för art sa du? Hm? OK, OK. Och vad för sorts ädling var han? Aha. Så pass."

View attachment 12608

"Svenska" kanske är att ta i.
Insåg att jag läste fel, trodde de hade skrivit ådalakatter, men nu ser jag att det är "ådlakatter", antar att någon missade att det är skillnad på "å" och "ä". Tror jag ska ändra om min reaktion till skratt.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
I DART:s väldigt fria tolkning av Dagon (mer av Världarnas Krig men med De Dunkla istället för marsianer), trailer nedan, så är återkommande Sverige en av länderna som omnämns varande under attack från under ytan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Top