Nekromanti Svenskt öl

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Poseur said:
Okej det var dock den dyraste ölen jag hittade på systemet ifrån sverige.

Men tack för ditt tycke. Ska nog övertala grabbarna om en ölprovning någon gång innan sommarn tar slut.
Egentligen skulle jag rekommendera en ölprovning på någon lokal som håller i det. Nu vet jag inte var närmaste bra ställe finns för dig, men Akkurat i stockholm och De Klomp i Linköping skulle jag rekommendera.

Annars finns ju alltid Stockholm Beer & Whisky Festival i september: http://www.stockholmbeer.se/
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Nynäshamns ångbryggeri"

Jag drack faktiskt deras Landsort Lager så sent som igår, när jag var på Landsort, och den var helt otroligt god. Men den påminde mig starkt om ett annat öl jag druckit. Någon som har några förslag? Finns Zeunert i samma stil?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Det har pratats om det i samband med att den nya flaskmodellen ska komma"

Utveckla eller länka.


Storuggla, okunnig
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Eksem said:
"Nynäshamns ångbryggeri"

Jag drack faktiskt deras Landsort Lager så sent som igår, när jag var på Landsort, och den var helt otroligt god. Men den påminde mig starkt om ett annat öl jag druckit. Någon som har några förslag? Finns Zeunert i samma stil?
Landsorts lager är ju "bara" en lager med bra med beska. Kolla Slottslagern från Slottskällans, God lager från Nils oscar eller antagligen vilken mikrobryggd svensk lager som helst. :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Eh, jag säger såklart inte att ni INTE ska ha en egen, bara att det brukar vara mer lärorikt när man har något som berättar och förklarar också :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ser den inte lite... plastig ut? Jag hoppas att det bara är en photoshopeffekt.


Storuggla, glas ska det va
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Storuggla said:
Ser den inte lite... plastig ut? Jag hoppas att det bara är en photoshopeffekt.


Storuggla, glas ska det va
Det kommer absolut vara glas. Porter i plastflaska skulle ju ingen köpa :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det kan vara Nils Oscar jag tänker på, den minns jag att jag druckit. Jag är ingen öl-konnässör direkt, jag dricker helst Carlsberg Hof :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om Johan K, själv får välja, så funkar Mariestads väldigt bra. Den ölen är helt klart godkänd. Det är en god & smakrik lager.
I övrigt så har jag en förkärlek för stouter.. Just nu så är favoriterna Giuennes & St. Peters Cream stout. Testa dessa, de är på så många sätt goda!!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Kort svar: det Svenska ölet jag tycker bäst om är Nils Oscar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tja, det finns ju många goda specialsorter numera, men de orkar jag inte ta upp här, för mig duger det gott med några burkar Norrlands eller Pripps Blå. Och de står sig faktiskt bra internationellt, om vi snackar om "vanliga ölsorter". Men visst är öl godast på kran i vissa krogar i Tjeckien eller Tyskland. Men där är bor jag ju inte.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
chrull said:
Nynäshamns ångbryggeri - det mesta är bra men missa INTE Mysingens Midvinterbrygd under årets mörkare period.
Läste slarvigt först och tänkte att du uppmanade till att man skulle hoppa över Midvinterbrygd, men puh. Så var inte fallet. Helt underbar öl för vinterhalvåret. Men är även väldigt förtjust i deras Landsort lager.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Två av mina favoriter är utan tvekan Jämtlands Bryggeriers senaste tillskott (fortfarande, tror jag, tills Ölmässan börjar).

Oatmeal Bitter och Jämtlands IPA. Två helt underbara ölsorter, som tyvärr bara finns på lager i ett systembolag i Sverige, Lillänge i Östersund. Och jag åkte just därifrån. =( Måste beställa in ett par nya backar snart tror jag.

Om nån vet om nån pub som har dessa inne så säg till.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag dricker nästan allt öl, men Mariestad tycker jag är speciellt bra i alla klasser.

Bjuder på ett ölskämt också, nu när tillfälle ges:
Direktörerna för Carlsberg, Heineken, Budweiser och Guinness tog en runda golf tillsammans. När de gått alla hålen avslutade de det hela genom att gå upp till klubbhuset, slå sig ned i baren och dricka lite tillsammans.
Direktören från Carlsberg beställde naturligtvis en Carlsberg, varpå han sa:
- Carlsberg, probably the best beer in the world!
Direktören från Heineken beställde en Heineken och sa:
- Heineken, ölen som VERKLIGEN är den bästa!
Direktören från Budweiser beställde då självklart en Budweiser och sa:
- Budweiser, the beer of America!
Guinnessdirektören nickade och sa:
- En cola, tack.
De andra tittade förvånade på honom och undrade varför han inte tog sig en Guinness.
- Nej, svarade Guinessdirektören. Det känns ju så förargligt att sitta här och dricka öl om ingen annan gör det.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Och helst dricker jag den i 40 cl plastglas på en uteservering där det spelas rockmusik. Och röker samtidigt.

---

Med det sagt så är jag mycket mer förtjust i lager än något annat. Just nu dricker jag på förekommen anledning Nils Oscar God Lager. Den är en god lager. Jag gillar uppenbarligen lager med lite mer beska. Av någon bakvänd anledning för att jag tycker det är så sött och gott.

---

Min drink of choice är normalt annars bubbelvin. Där är jag oändligt mycket bättre på nyanser och kvalitet. Dock inte i närheten av Chrull och hans öl, dock.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Eksem said:
Och helst dricker jag den i 40 cl plastglas på en uteservering där det spelas rockmusik. Och röker samtidigt.

---

Med det sagt så är jag mycket mer förtjust i lager än något annat. Just nu dricker jag på förekommen anledning Nils Oscar God Lager. Den är en god lager. Jag gillar uppenbarligen lager med lite mer beska. Av någon bakvänd anledning för att jag tycker det är så sött och gott.

---

Min drink of choice är normalt annars bubbelvin. Där är jag oändligt mycket bättre på nyanser och kvalitet. Dock inte i närheten av Chrull och hans öl, dock.
Du får den bara i plastglas för att du går till den lilla baren :gremtongue:
 
Top