Nekromanti Svenska rollspel??

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Hejsan!

Jag vill ha tips på svenska rollspel som inte är drakar och demoner, Mutant: år noll, Eon IV, Svavelvinter eller coriolis.

Det hår är i princip de spelen jag hittar och verkar någorlunda bra. Men det finns säkert fler bara att jag inte hittar dem ???? Tipsa på!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Fantasy! OSG är bra även om jag personligen tycker att det kan behövas lite husregler för att få till tempo och balans. Sci-Fi! bygger på samma smidiga spelsystem och verkar ha en trevlig spelvärld om du gillar lätt retro science fiction. Om du vill spela cyberpunkt tycker jag att du ska ta en titt på Teknochock. Jag har inte spelat det själv men det verkar lätthanterligt och intressant. Dunder & Drakar kan också vara värt att kolla upp om du vill ha en svensk bearbetning/översättning av Dungeons & Dragons. Det var dock inte min kopp te. Slutligen lär Saga vara bra, eller åtminstone ha en bra och väl utvecklad medeltidsaktig spelvärld. Där har jag dock bara bläddrat i boken.

Alla uppräknade spel ska så vitt jag vet gå att få tag i och det rör sig, med undantag för Saga, inte om några dyra böcker.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,617
Location
Rissne
Tja... Jag har ju gett ut några stycken, och de finns ju som gratis-PDF om man vill kolla innan man köper de fysiska utgåvorna. Rotsystem är det som är mest "levande" just nu, retrocyberpunk kombinerat med grön postapokalyps. Hittills har det kommit två moduler och några Fenixartiklar; det lär komma mer framöver.

Gillar man fantasy så är Symbaroum väldigt, väldigt snyggt. Spelvärlden verkar rätt cool också. Jag brukar inte gilla fantasy, men Symbaroums illustrationer gör mig spelsugen...

Annars är ju Robert Jonssons Leviathan ett gediget världsbygge som också har en kontinuerlig utgivning, och vill man ha nutida skräck finns ju Bortom.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Ja just det ja rotsystem finns ju ???? men vart kan man hitta den där gratis pdf filen ??
Leviathan verkar också lovande men finns det i pdf??

EDIT: Hittade rotsystem pdf.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
zonk;n186045 said:
Diggar man retro-cyberpunk så är Mutant 2089 grymt nice. http://www.svenskarollspel.nu/wikia/Mutant_2089
Mmm, det är bra grejjer. När det begav sig så spelade vi det rätt mycket, och när jag har återvänt till det senare har det känts riktigt bra också. Med den stadiga ström av rollspelsnekromati vi ser idag förvånar det mig att ingen har tagit de gamla böckerna+Bergting+varsam regelrestoration till Kickstarter.

Att saker bara tilltalar övervintrade rollspelare från glansdagarna är ju uppenbart inget hinder, de är tydligen en kapitalstark grupp. :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
Tycker framförallt Mutant 2089 fick cyberpunkstilen helt rätt! Sen är det en annan femma att cyberzonen borde varit inbakad i grundreglerna, det känns som en jäkligt essentiell del av settingen.

Sen tror jag det finns fler yngre retrofans än man kan tro!
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det där Järn har väl fått en del bra betyg har jag hört.

;)

Edit: Spelet om Morwhayle är väl kanske för simpelt? Men tycker ändå det är värt att nämnas
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag har precis läst in mig på More than human - Svenskt superhjälte rollspel
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,617
Location
Rissne
zonk;n186053 said:
Tycker framförallt Mutant 2089 fick cyberpunkstilen helt rätt!
Svarta Mutant var helt klart en stor inspirationskälla till Rotsystem, kan jag säga. Bra skit, även om jag inte är 100% överens med regelsystemet (men det är jag ju inte ens med mina egna spel...)
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
En Garde! är nutida och har en del utgivna moduler. 1700-tal, pirater, värjor mm. Det jag har läst av världsbeskrivningen håller också som en väldigt bra historielektion
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,138
krank;n186063 said:
Svarta Mutant var helt klart en stor inspirationskälla till Rotsystem, kan jag säga. Bra skit, även om jag inte är 100% överens med regelsystemet (men det är jag ju inte ens med mina egna spel...)
Enkel, straightforward BRP - tyckte det funkade helt ok! Möjligen hade jag halverat KP så att man slapp slå så många skadetärningar för alla vapen. Sen hade jag kanske filat ner Undvika lite, så man slipper folk som inte går att träffa alls, det blir tråkigt ruskigt fort. På det hela taget enkelt och kompetent alltså! Men sen vet jag ju att många typ får utslag av BRP, även om jag inte helt begripit varför.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Jag ansluter mig till hyllningskören för svarta Mutant. Har i och för sig inte spelat det på evigheter men jag minns det som mycket bra. Det fanns en del matnyttigt till det i Sinkadus också, bl.a. en grym tabell för underliga utseenden. Kan också passa på att hylla rollforfumbles ytterst trevliga sammanställning över svenska rollspel.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Tassar och morrhår, Ensamma Vargen, Götterdämmerung, Trudvang, KULT, Chock, Skuggornas mästare, Pirater! Magneter & mirakel, Noir, Förbannad, Western IV förstås, MÅ0, Genlab Alpha, Maskinarium...


Det finns verkligen mängder med svenska rollspel att götta ned sig i. ????
Flera av spelen brukar dyka upp på Tradera då och då och bör gå att komma över relativt billigt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Yay Nya Mutant! Mitt första egna rollspel. Den enda lådan som jag ångrar att jag gjort mig av med. Nu var det hundra år sedan jag bläddrade i böckerna, men visst är spelet (regler och setting) både lättbegripligt, lagom detaljerat och sjukt inbjudande? Visst är tabellhäftet asbra?
 
Top