Nekromanti Svenska rollspel

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Känns som om det skrivs och produceras sjukt mycket spännande spel (grundböcker och moduler/ äventyr) i Sverige just nu. Jag kan knappt hålla ordning på dem, och försöker bestämma mig för vilket av dem jag ska försöka hinna spela.

Leviathan och År noll är beställda. Kranks grejer är ju alltid spännande. Jag är dessutom väldigt nyfiken på det där fantasy-spelet som Järnringen 2.0 kokar ihop.

Vad är du sugen på?
Och varför?
(nä, jag ber dig inte göra reklam för dina egna produkter)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag är nog mest nyfiken på Spelet om Morwhayle från Fria ligan. Det verkar bli en genomtänkt produkt, som dessutom lär vara bra för att spela med nybörjare.

Järnringens nya spel är också intressante, men vet för lite om det för att känna mig peppad ännu.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Det jag är mest sugen på är Coriolis, mest då kampanjen snarare än de nya reglerna. Vi har väntat länge nog på Ikonernas Nåd. Och om nu Fria Ligan känner sig absolut nödgade att släppa nytt system först så får de väl göra det...

Annars är jag sugen på Leviathan (för jag gillar Terror from the Deep). Men där har jag ju redan läst det mesta jag tycker ska bli intressant, och sannolikheten att jag spelleder det utan ett par färdiga äventyr är ganska låg.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,907
Location
Nordnordost
Den Yttersta Domen

Den Yttersta Domen har varit på väg alldeles för länge, det var ett tag sedan jag hörde någon prognos på när det faktiskt släpps, men i flera år har det varit den svenska rollspelsprodukt som jag ser fram mest emot.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nässe said:
Vad är du sugen på?
Och varför?
(nä, jag ber dig inte göra reklam för dina egna produkter)
Äsch. Då är det nog Spelet om Morwhayle som jag är mest sugen på. Förutom att jag gillade böckerna om Morwhayle och The Portent och Domovoi så är det en miljö som blandar östeuropeiska och nordiska influenser och har coola rollpersoner.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag är nyfiken på Marco Behrmanns nya spel och på nya Järnringen och deras spel. Jag är dessutom Mutant-diggare och har alltid varit, så jag hoppas på M0 också.

Hälsar

Christian
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Jag är väldigt spänd på Spelet om Morwhayle, men jag beställde faktiskt Fantasy! och Monster & Varelser idag, så jag har förhoppningsvis något bra att läsa nästa vecka!

Det jag har hört och läst om Fantasy! är väldigt positivt och jag letar ständigt efter det där smidiga och enkla trad-systemet för fantasy. Jag har inte riktigt hittat det än och istället använt diverse egna system och hack. Kanske är Fantasy! vad jag letar efter, vem vet... :gremsmile:
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Leviathan ser jag fram emot och nya produkter till Fantasy :gremsmile:

Annars har jag lite dålig koll på rollspelssverige just nu
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tänker ignorera påbudet att inte göra självreklam, då ingen hittils nämnt vare sig Eon IV eller Neotech X, som jag tror kommer ta rollspelssverige med storm, båda för att de är ganska radikala uppdateringar av sina förlagor.

Men utöver NX ser jag själv mest fram emot Den yttersta domen och nya Western. Det är de enda spel som riktigt lyckats fånga mitt intresse; Den yttersta domen för att det är totalt jävla awesome, och Western för att det har sin egen ohotade nisch och gör ett jävligt bra jobb i den.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,026
Location
Ereb Altor
Det jag tycker är lite extra kul är att det är förhållandevis många "riktiga" rollspel på gång, som M0, Eon IV, Morwhayle och Western.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Måns said:
Det jag tycker är lite extra kul är att det är förhållandevis många "riktiga" rollspel på gång, som M0, Eon IV, Morwhayle och Western.
Riktiga?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,278
Location
Örebro
krank said:
Annars är jag sugen på Leviathan (för jag gillar Terror from the Deep). Men där har jag ju redan läst det mesta jag tycker ska bli intressant, och sannolikheten att jag spelleder det utan ett par färdiga äventyr är ganska låg.
Du har tur då, för i grundreglerna följer Tau 223 med. Det är en introduktionskampanj med fem äventyr som är skapade för att visa upp hur en kampanj fungerar regelmässigt med att utveckla och utkämpa problem som basen har.

Relativt kort efteråt kommer även Skuggstaten från förra årets GothCon att släppas i en full version (till skillnad från den korta, nedklippta version som arrangerades). Det är en minikampanj i sig: tre akter som handlar om terrorns år då allt ändrades och la grunden för vad som skulle komma att bli Leviathan.

I de tre böckerna som är tänkt att släppas till Leviathan kommer det minst finnas med ett stort matigt äventyr (möjligen även en hel kampanj, det är inte exakt fastslaget).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,278
Location
Örebro
Det som jag ser fram emot mest (av det som är utannonserat) är nog Mutant: År Noll. Jag är oerhört sugen på att se vad Fria Ligan gör. Skuggornas mästare känner jag ska bli roligt att få återbesöka på grund av nostalgiskäl. Det ska bli roligt att väcka till liv lite rollspelshistoria man haft. Sedan så är det förstås kranks Rotsystem av stort intresse. Miljön verkar oerhört spännande! :gremsmile:

Bubblare får bli nya Coriolis, men precis som krank föredrar jag världen framöver reglerna. Håller helt med dig om att allt ser väldigt bra ut på svenska rollspelsmarkanden just nu! :gremsmile:

Nässe said:
Leviathan och År noll är beställda.
Trevligt och tack! :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,026
Location
Ereb Altor
Tomatalven said:
Måns said:
Det jag tycker är lite extra kul är att det är förhållandevis många "riktiga" rollspel på gång, som M0, Eon IV, Morwhayle och Western.
Riktiga?
"Riktiga" som i spel som har en rimlig chans att sälja mer än 300 ex och synas på butikshyllor lite här och där.

Peronligen lägger jag ingen värdering i det, utan spelar och skriver rollspel för min egen skull, men det känns ändå spännande med den här renässansen.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Re: Den Yttersta Domen

wilper said:
Den Yttersta Domen har varit på väg alldeles för länge, det var ett tag sedan jag hörde någon prognos på när det faktiskt släpps,
When it's done. Men det har sen GothCon gått mer framåt än vad det gjort på länge. Det är ju beroende av mitt kynne och omständigheter och jag känner mig själv nog väl för att inte våga påstå någonting.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Du har tur då, för i grundreglerna följer Tau 223 med. Det är en introduktionskampanj med fem äventyr som är skapade för att visa upp hur en kampanj fungerar regelmässigt med att utveckla och utkämpa problem som basen har.

Relativt kort efteråt kommer även Skuggstaten från förra årets GothCon att släppas i en full version (till skillnad från den korta, nedklippta version som arrangerades). Det är en minikampanj i sig: tre akter som handlar om terrorns år då allt ändrades och la grunden för vad som skulle komma att bli Leviathan.

I de tre böckerna som är tänkt att släppas till Leviathan kommer det minst finnas med ett stort matigt äventyr (möjligen även en hel kampanj, det är inte exakt fastslaget).
Låter väldigt bra, alltihop!

Fan, jag får ta mig samman jag också och börja släppa lite expansioner. Kanske blir 2015 det år då jag släpper moduler på Gothcon snarare än nya spel? =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Robert Jonsson said:
Mutant: År Noll. Jag är oerhört sugen på att se vad Fria Ligan gör.
Medhåll. Sedan har jag ju hört att flera smarta, snygga och framför allt ödmjuka typer skrivit zoner till spelet, och då måste det ju bli bra =)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,278
Location
Örebro
krank said:
Fan, jag får ta mig samman jag också och börja släppa lite expansioner. Kanske blir 2015 det år då jag släpper moduler på Gothcon snarare än nya spel? =)
Det tycker jag, så att jag kan säga att jag ser fram emot din Leviatan-bok (till >Human). :gremwink:
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
NX - ser ut att bli cyberpunk på 10-talet på samma sätt som Neuromancer var 80-talet. Jag brukar härskna på mycket cyberpunk - en genre jag älskar - men NX verkar vara helt rätt.

Järnringens nya verkar ha en intressant och genomtänkt fantasyvärld som jag nog kan finna nöje i att utforska.

Och så Revolver. Det kanske finns ute och jag har missat det, t.o.m?
 
Top