Svensk rollspelshistoria efter Äventyrsspel - vad hände?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
En helt ogrundad teori: Köpare i ett litet land som Sverige var tvungna att vända sig till engelskspråkiga produkter, eftersom vi inte fick fram tillräckligt många och varierade spel (böcker, musik osv). Vi hade vaniljfantasy på svenska, men för sci-fi, skräck och andra typer av fantasy var det länge engelska som gällde.
Mycket intressant tanke. Vi har ju en helt annan tradition att ta till oss engelskan, genom textad film/tv istället för dubbad, så det kan ju ha bidragit till att vi har en mer diversifierad flora av rollspel.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,484
Location
Stockholm
Det är ju något som lyfts fram rätt ofta, men jag personligen har inget som helst minne av att ha levt ett liv i tristess.
Det är säkert extremt individuellt hur tråkigt man hade. Men det går inte att komma runt att det fanns få om några konkurrenter i samma nisch som rollspelen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Kan det finnas en aspekt av SVEROK och föreningsliv här? Att vi inte är rädda för att göra saker gratis, typ? Har inte tänkt på det tidigare.
Det här är något jag ofta tycker krockar med den "gör inte saker för exposure"-diskurs som tagits upp mer internationellt, med hållningen att gratisarbete alltid innebär exploatering. I vilken mån så är fallet är såklart en väldigt komplicerad fråga, särskilt när man tar hänsyn till saker i stil med hur mycket ens "överordnade" tjänar, hur stor kreativ frihet man har och liknande, men jag kan tänka mig att det är något som potentiellt kan påverka yngre skribenters vilja att ge sig in på rollspelsskrivande. Detta kan nog också kombineras med ett allmänt svagare föreningsliv idag, samt en tilltagande ekonomisering av mellanmänskliga relationer. Sverige har ju på flera vis blivit ett mer "vanligt" land.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
Mycket intressant tanke. Vi har ju en helt annan tradition att ta till oss engelskan, genom textad film/tv istället för dubbad, så det kan ju ha bidragit till att vi har en mer diversifierad flora av rollspel.
Det har nog påverkat smala bokgenrer också. Jag haltade mig genom pappas sci-fiböcker långt innan min engelska var tillräckligt bra, i ren desperation över bristen på coola berättelser på svenska.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Jag är inte så övertygad om att det finns något som egentligen kan klassas som "vaniljfantasy", men jag är väldigt säker på att det finns väldigt lite av den varan skrivet på svenska.
Inte skrivet, men översatt – så vitt jag minns från min barndom fanns det gott om översatta böcker av Robert Jordan, David Eddings, med flera.
 

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
90
Det är säkert extremt individuellt hur tråkigt man hade. Men det går inte att komma runt att det fanns få om några konkurrenter i samma nisch som rollspelen.
Sant. Men bortom det anekdotiska blir jag uppriktigt nyfiken, skilde sig det svenska underhållsutbudet markant från förslagsvis våra grannländer?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Sant. Men bortom det anekdotiska blir jag uppriktigt nyfiken, skilde sig det svenska underhållsutbudet markant från förslagsvis våra grannländer?
Jag skulle säga att åtminstone i Norge så låg man EFTER Sverige i underhållningsutbudet ...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
När det gäller svensköversatt fantasy och SF så får man ju inte underskatta Science Fiction-bokhandeln. På samma sätt kan man nog inte överskatta Traditions roll i att få ut ett blandat rollspelssortiment.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Inte skrivet, men översatt – så vitt jag minns från min barndom fanns det gott om översatta böcker av Robert Jordan, David Eddings, med flera.
Det beror ju på när man hade sin barndom. Under min barndom hade de ännu inte översatts till svenska - och i en del fall ännu inte ens skrivits på engelska.

Det stämmer att det under åtminstone en period översattes en hel del fantasy till svenska, men det började väl inte förrän i slutet av 90-talet eller så när rollspel redan var väletablerat här i landet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Har inte de flesta svenska orter haft någon form av bibliotek?
Typ 1967 introducerade min far mig för det lokala folkbiblioteket (vilket inte låg inom gångavstånd). Där hittade jag Gabriel Lindes och Sture Lönnerstrands svenska SF-böcker (Rymdskeppens gåta, Rymdhunden, etc), samt diverse utländska verk i svensk översättning: Egen rymddräkt finnes, Rymdkadetten, Pionjär på Ganymedes, Hornblowers äventyr under Napoleonkrigen, Djungelboken, Kim, samt Arthur Conan Doyles berättelser om Sherlock Holmes och professor Challenger.

Några år senare öppnades ett folkbibliotek inom gångavstånd och jag blev stamgäst där.
 
Last edited:

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
För att definiera vad det var som hände kan det vara intressant att titta på vad som kunde ha hänt om "det" inte hade hänt – var hade vi stått idag om Järnringen, eller Fria Ligan för den delen, inte hade fått Mutant-licensen? Finns det verkligen en reproducerbar kausalitet i rollspelsundret? Det är förvånansvärt ofta saker lyckas eller misslyckas på rent slump (vi om några borde veta det!). Den dagen Järnringen presenterade sin idé, vad hade hänt om någon inblandad hade en dålig dag och var lite sur och tvär?
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Ett sidospår men relevant. När du var med i ZTV och spelledde rollspel visst var det i ett nostalgiprogram? Som typ även hade med Commodore 64 och Okej-tidningar (det var nog inte exakt så men liknande) i sina avsnitt. Rollspel sågs med andra ord som något folk höll på med på 80talet och inte en levande hobby.

Sen tror jag med tiden att den generationen 80/90-talsspelare växte upp började studera, gå på klubb och hångla. Sen blev det jobb och familjeliv. Och lite pengar över... och wow. Drakborgen och Mutant, fan vad kul det var. Och Magnus ska tydligen spela fortfarande, får man haka på nån gång Magnus? Va har de släppt ett nytt Mutant? Man hade ju aldrig råd med de där böckerna då men jag fick just skatteåterbäring och nu jävlar ska jag unna mig! Jag försöker säga att hemvändarna tillförde nygamla spelare och inte oviktigt - köpstarka kunder.

Edit: lite stavfel
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
För att definiera vad det var som hände kan det vara intressant att titta på vad som kunde ha hänt om "det" inte hade hänt – var hade vi stått idag om Järnringen, eller Fria Ligan för den delen, inte hade fått Mutant-licensen? Finns det verkligen en reproducerbar kausalitet i rollspelsundret? Det är förvånansvärt ofta saker lyckas eller misslyckas på rent slump (vi om några borde veta det!). Den dagen Järnringen presenterade sin idé, vad hade hänt om någon inblandad hade en dålig dag och var lite sur och tvär?
Jag tror att Kickstarter-revolutionen ändå hade gjorts så vi landat där vi är idag. Men jag hade nog inte fått lägga vantarna på Ereb Altor-licensen. Min "karriär" som spelförfattare började med Järnringen och jag har svårt att se att den hade inträffat utan Mutant: UA.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Den här tråden inspirerade mig att börja läsa Finna dolda ting som jag fick i julklapp för några år sedan men som bara stått i bokhyllan sedan dess. Har avverkat första kapitlet nu. Trevlig läsning även om innehållet var välbekant. Torde bli fler överraskningar när jag kommer till kapitlen om moralpaniken (som jag aldrig märkte av när det begav sig) samt Sverok, lajv och friform som jag inte direkt haft någon kontakt med.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Den här tråden inspirerade mig att börja läsa Finna dolda ting som jag fick i julklapp för några år sedan men som bara stått i bokhyllan sedan dess. Har avverkat första kapitlet nu. Trevlig läsning även om innehållet var välbekant. Torde bli fler överraskningar när jag kommer till kapitlen om moralpaniken (som jag aldrig märkte av när det begav sig) samt Sverok, lajv och friform som jag inte direkt haft någon kontakt med.
En intressant sak med boken är att den antingen är skriven innan AP’s hade slagit igenom på allvar eller så kanske författarna inte var bevandrade inom ämnet. För på en del ställen, kanske främst i kapitlet om moralpaniken, så konstateras det att rollspel är en kulturyttring som kräver deltagande för att den ska vara meningsfull, det funkar inte att sitta bredvid och titta på. Vilket ju är typ vitsen med AP’s. Menar med detta inte på något sätt att boken är dålig, jag gillar den, men det är kul att se hur saker kan förändras så snabbt 🙂
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
En intressant sak med boken är att den antingen är skriven innan AP’s hade slagit igenom på allvar eller så kanske författarna inte var bevandrade inom ämnet. För på en del ställen, kanske främst i kapitlet om moralpaniken, så konstateras det att rollspel är en kulturyttring som kräver deltagande för att den ska vara meningsfull, det funkar inte att sitta bredvid och titta på. Vilket ju är typ vitsen med AP’s. Menar med detta inte på något sätt att boken är dålig, jag gillar den, men det är kul att se hur saker kan förändras så snabbt 🙂
Jag har också funderat lite kring precis det här med AP´s och konstaterandet att det inte är kul att lyssna in på rollspel. Jag har aldrig upplevt det som ett problem att vara med och lyssna in (första gången på GothCon lyssnade jag bara in när de andra spelade och tyckte det var jättekul.

Samtidigt har jag lyssnat en del på AP:s. Själv haft en enkel amatör AP-podd tidigare, men mer och mer tappat intresset för att både lyssna och att sända. Upplevde till sist att det blev för mycket diskussion och för lite handling.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
(Det här inlägget skulle hit)

Det finns ju en del ”hyr din spelledare” tjänster, gissar att de blomstrande under pandemin. Har några av er prövat och vad är era åsikter/upplevelse?


Dessa har det och ger givetvis nya en gratis omgång (så man lockas betala senare).


//: Det vill säga, är det en grej i Sverige?
 
Top