Svavelvinter RPG - hiss eller diss

Samma här. Jag hade föredragit lösningen som fanns i den gamla kampanjen där utomstående spelare tar rollen som antagonist-makter. Eller där SL "blorbar" deras agerande.

Där blev jag visserligen lite för helhjärtad en gång, och lyckades mer eller mindre avsluta en kampanj med ett välplanerat bakhåll.
 
Hade jag spelat kampanjen idag hade jag nog kört den i Kopparhavets hjältar. Det känns som om det ligger på rätt nivå för det som jag vill ha. Svavelvinter har många bra och häftiga saker, men jag är inte helt nöjd med helheten.
 
Hade jag spelat kampanjen idag hade jag nog kört den i Kopparhavets hjältar. Det känns som om det ligger på rätt nivå för det som jag vill ha. Svavelvinter har många bra och häftiga saker, men jag är inte helt nöjd med helheten.
Jag måste fråga, har du spelat Svavelvinter rollspelet rollspelet utan att försöka spela den gamla kampanjen?
För jag är helt med dig att om man vill spela den gamla kampanjen är nog Svavelvinter fel system. Men om man kommer över det och spelar spelet för vad det är så är det en helt annan upplevelse.
 
Jag måste fråga, har du spelat Svavelvinter rollspelet rollspelet utan att försöka spela den gamla kampanjen?
För jag är helt med dig att om man vill spela den gamla kampanjen är nog Svavelvinter fel system. Men om man kommer över det och spelar spelet för vad det är så är det en helt annan upplevelse.

Ja, jag har spelat det i andra sammanhang. Som sagt, jag är ingen stor fan av att byta perspektiv mellan rollperson och skuggmakt, plus att jag aldrig är särskilt förtjust i ödespluppsystem. Så inte riktigt för mig.
 
Vi spelade en kort, men väldigt uppskattad, kampanj med svavelvinterreglerna. Vi körde med en helt annan värld (lite 1920-tals aktivt peaky blinders möter carnival row skrift)

Hur som helst. När vi fick grepp o reglerna fungerade det väldigt bra, öde, SKUGGSPEL, ordrar till spelare.

Men man måste vara inställda på att det inte är klassiskt äventyrande. Det är intriger och drama. Många scener där alla inte är närvarande. Hemligheter mellan karaktärer men inte spelare. Hela den grejen.

Så på det hela är spelet en väldigt bra drama-och-intrig-skruvmejsel, så försök inte driva in klassisk-äventyrar-fantsy-spik med det, även om settningen och vissa specialförmågor kan lura en att tro att det är en hammare
 
Hemligheter mellan karaktärer men inte spelare.

Lite OT nu, men det här är en sån idé som jag ogillar men som är väldigt vanlig i diskussionen kring rollspel med olika varianter av "intraparty conflict". Hur duktiga vi än är på att spela på saker så tycker jag effekten av en bra "reveal" blir otroligt mycket starkare om det är något som inte jag som spelare heller känner till. Att hålla information öppen mellan spelare blir som en snäll och lite tam variant av samma sak.

Att faktiskt känna sig förrådd i ögonblicket, och få hela den råa inlevelsen, är en så mäktig grej att jag tycker alltid det känns konstigt när möjligheten/risken väljs bort. :)
 
Lite OT nu, men det här är en sån idé som jag ogillar men som är väldigt vanlig i diskussionen kring rollspel med olika varianter av "intraparty conflict". Hur duktiga vi än är på att spela på saker så tycker jag effekten av en bra "reveal" blir otroligt mycket starkare om det är något som inte jag som spelare heller känner till. Att hålla information öppen mellan spelare blir som en snäll och lite tam variant av samma sak.

Att faktiskt känna sig förrådd i ögonblicket, och få hela den råa inlevelsen, är en så mäktig grej att jag tycker alltid det känns konstigt när möjligheten/risken väljs bort. :)

Jag håller med om att några riktigt mäktiga rollspelsögonblick kommer från informationsasymetri och när spelare och karaktärer blir jämn-chokade, jag är verkligen inte emot det. Om alla är med på det, förberedd för det och har avsatt tid för det (jag upplever ofta att hemlighetsmakeri tenderar att ta extra tid) kan det vara skithäftigt.

Men jag tror inte svavelvinter är bästa systemet för det. Det känns som att det är inne och tassar på den typ av storytelling-marker där det underlättar om all vet vilken typ av "hemlig" mål alla har så man kan spela fram bra grejer utifrån det tillsammans
 
Kan bara, som andra sagt, upprepa att spelet inte är ett system för att spela kampanjen. Det är inget särskilt smidig väg. Inte heller tycker jag man ska hänga upp sig på Skuggspelet. Det är rätt tydligt ett alternativ man kan lämna åt sidan.

Men tittar man systemet i sig tycker jag inte det är svårt eller komplicerat och ursprungsfrågan till @Badmojo var ju hur det behövde förenklas. Det enda jag haft funderingar kring är hur man får till ett bra flöde av ödestärningar. Sen att man inte gillar dess ansats är en annan men det gör det inte svårt.
 
Det känns som att det är inne och tassar på den typ av storytelling-marker där det underlättar om all vet vilken typ av "hemlig" mål alla har så man kan spela fram bra grejer utifrån det tillsammans

Helt klart! Tror det mer är att "snygg story" inte är mitt mål. Men på det stora hela tycker jag jättemycket om Svavelvinter. Det är ett rollspel med väldigt mycket identitet, både i system och värld. Grymt snyggt dessutom.
 
Helt klart! Tror det mer är att "snygg story" inte är mitt mål. Men på det stora hela tycker jag jättemycket om Svavelvinter. Det är ett rollspel med väldigt mycket identitet, både i system och värld. Grymt snyggt dessutom.
Jo, jag gillar ju Svavelvinter rpg också, men skulle vilja ha ett mer trad utifrån en enkel YZ-version, för att enklare kunna spela t ex de gamla modulerna.
 
Om jag förstått det rätt så är Svavelvinter-böckerna baserade på samma plot som rollspelskampanjen, men annorlunda utfört. Skulle det gå att skriva om kampanjen så att den låg närmare böckerna och skulle det kunna spelas med Svavelvinter-motorn?
 
Om jag förstått det rätt så är Svavelvinter-böckerna baserade på samma plot som rollspelskampanjen, men annorlunda utfört. Skulle det gå att skriva om kampanjen så att den låg närmare böckerna och skulle det kunna spelas med Svavelvinter-motorn?

Alltså, det går nog. Men jag skulle säga att du verkligen jobbar mot systemet. D&D 5ed med noll modifikationer hade nog fungerar bättre (men gör inte det heller!).
 
Om jag förstått det rätt så är Svavelvinter-böckerna baserade på samma plot som rollspelskampanjen, men annorlunda utfört. Skulle det gå att skriva om kampanjen så att den låg närmare böckerna och skulle det kunna spelas med Svavelvinter-motorn?
Böckerna har samma intrig men ändrar och bygger om settingen en del, vilket sedan återspeglas i spelet. Grejen blir inte att skriva om kampanjen för att passa bokversionens intrig utan att systemet gör sig bäst för mindre linjärt spel (i relativ mening, Konfluxsviten är generellt inte jättelinjär annat än på övergripande nivå).

Det sagt tycker jag nog det skulle gå hyfsat. Systemet i grunden är ganska likt År Noll och har ganska konventionell handlingsresolution så totalt ogörligt är det inte. Men man behöver:

1. Rensa upp de gamla äventyren, inklusive Trakorien-modulen, på avvikande material (mest gamla DoD-rester som orker m.m.) Inte svårt men ganska tidskrävande.
2. Integrera RPna noggrant i settingen och dess konflikter så att de kan få vissa roller (eller delar av roller) som ges till SLP i kampanjen. (Med viss varsamhet, kampanjens mest centrala roller kan inte ges till RP, då kommer den inte hålla samman länge utan bli något annat.)
3. Modifiera systemet för att ta bort de starkaste spelardrivna inslagen och "fail forward"-mekanikerna (så att kampanjens huvudsakliga trad-stil kan behållas).
4. Justera kampanjen för att passa RPna, kanske nya startpunkter nya ingångar till deläventyr m.m. Det kommer antagligen blir viktigare ju längre det lider, del 1 kan man få till hyfsat när originaläventyrets upplägg utan stora ändringar men sen blir det svårare.

Allt det är här är dock mycket jobb och svårt att generalisera (det skulle alltså bli svårt att göra det användbart annat än för den egna gruppen).
 
Last edited:
Jag löpte på mig allt som fanns om världen och äventyr när det gick att få tag på.
En veritabel guldgruva om jag får chansen att köra konfluxsviten

Reglerna struntade jag dock blankt i. De är längre ifrån mig än vad YZ-motorn är (rätt långt bort alltså :) )
@Svarte Faraonen uttryckte det bra.
/C
 
Hade jag spelat kampanjen idag hade jag nog kört den i Kopparhavets hjältar. Det känns som om det ligger på rätt nivå för det som jag vill ha. Svavelvinter har många bra och häftiga saker, men jag är inte helt nöjd med helheten.

Dessa spel är ju besläktade, på rätt nära håll så att blanda innehåll mellan dem borde funka fint, även om själva regelmekaniken är väldigt annorlunda, och även designfilosofin. Men settingen har många beröringspunkter.

Ex. har jag själv använt Svavelvinters förträffliga profetie-generator i vår kampanj i Kopparhavets hjältar.
 
När Svavelvinter (rollspelet) skapades/speltestades så körde vi igenom Svavelvinter (äventyren) och O4Ö. Så visst går det att använda originalkampanjen ihop med spelet. Exempelrollpersonen från boken, Severa, är min karaktär från då.
 
Back
Top