Svavelvinter RPG - hiss eller diss

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
OT Litegrann. Men jag skulle vilja se en nyversion av Svavelvinter utifrån en enklare YZ-motor.
Vad är det du tänker skulle förenklas? Mest för att jag tycker systemet är rätt simpelt redan, även om det finns små subsystem här och där men mekaniken är densamma i dem. Möjligen skulle man kunna ta bort ÖT? De är ju lite roddiga såklart.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Vad är det du tänker skulle förenklas? Mest för att jag tycker systemet är rätt simpelt redan, även om det finns små subsystem här och där men mekaniken är densamma i dem. Möjligen skulle man kunna ta bort ÖT? De är ju lite roddiga såklart.
Jag tänker att det kanske handlar om skillnaden där Svavelvinter RPG är främst anpassad utifrån romanerna (rädda världen, men också intriger, naturens själ, öde), samtidigt som den gamla original-rollspelskampanjen har ett annat fokus (också rädda världen, men mycket urifrån ett banka på ondingar och ta deras skatter). Jag skulle våga mig på gissningen att dessa skillnader var såpass stora att de fällde remaken av Femte Konfluxen som skissades på till Svavelvinter RPG.

Ett MYZ för Svavelvinter finns ju egentligen till stor del redan i Svärdets Sång tänker jag.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Intressant jag skulle vilja göra tvärt om, och ta några av deras setting och använda svavelvintermotorn.
Jag finner den, med sitt skuggspel mycket intressantare än yz-motorn
Jag tycker tyvärr inte den funkar för mig. Mitt problem är att långsiktigt engagemang i en kampanj för mig är kopplat till engagemang i min rollperson. Regelmotorn är också just tydligt gjord för längre kampanjer, är rent utav döpt efter en sådan, men skuggmaktssystemet avkräver en att regelbundet lämna engagemanget för rollpersonen och istället agera som en abstraherad skuggmakt vars intressen inte alls sammanfaller med rollpersonen. Det är en klyvning av intressen som gör det svårare att helt och fullt engagera sig i endera entitetens välgång.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Jag tycker tyvärr inte den funkar för mig. Mitt problem är att långsiktigt engagemang i en kampanj för mig är kopplat till engagemang i min rollperson. Regelmotorn är också just tydligt gjord för längre kampanjer, är rent utav döpt efter en sådan, men skuggmaktssystemet avkräver en att regelbundet lämna engagemanget för rollpersonen och istället agera som en abstraherad skuggmakt vars intressen inte alls sammanfaller med rollpersonen. Det är en klyvning av intressen som gör det svårare att helt och fullt engagera sig i endera entitetens välgång.
Intressant, jag hade inte haft några problem att spela två olika karaktärer i en kampanj utan skulle kunna engagera mig i borda. När jag spelar skuggspelet känner jag att jag bara spelar en annan karaktär.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Intressant, jag hade inte haft några problem att spela två olika karaktärer i en kampanj utan skulle kunna engagera mig i borda. När jag spelar skuggspelet känner jag att jag bara spelar en annan karaktär.
Om de har motsatta målsättningar spolierar det min inlevelse. Jag kan inte spendera ett spelmöte med att motarbeta min andra rollperson – jag kan inte ställa om så snabbt. Och play to lose är verkligen inget som funkar i den gamla Femte konfluxen-kampanjen – då dör man bara rätt av.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Om de har motsatta målsättningar spolierar det min inlevelse. Jag kan inte spendera ett spelmöte med att motarbeta min andra rollperson – jag kan inte ställa om så snabbt. Och play to lose är verkligen inget som funkar i den gamla Femte konfluxen-kampanjen – då dör man bara rätt av.
Vet inte hur insatt du är i regelmekaniken, men din skuggmakt är inte kopplad mot din rollperson utan mot någon av de andra rollpersonerna. Tycket det finns en god dynamik i detta och har spelat både kampanj och oneshots där det fungerat utan några som helst problem.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Vet inte hur insatt du är i regelmekaniken, men din skuggmakt är inte kopplad mot din rollperson utan mot någon av de andra rollpersonerna. Tycket det finns en god dynamik i detta och har spelat både kampanj och oneshots där det fungerat utan några som helst problem.
Om man spelar Femte konfluxen-kampanjen spelar dock det mindre roll, eftersom gruppen som helhet antas ha ungefär samma mål. Om man då försvårar för en av rollpersonerna blir det svårare för alla.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Om man spelar Femte konfluxen-kampanjen spelar dock det mindre roll, eftersom gruppen som helhet antas ha ungefär samma mål. Om man då försvårar för en av rollpersonerna blir det svårare för alla.
Exakt! Men det skapar drama vilket är själva poängen med regelverket, vilket för mig blir en feature snarare än ett fel.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Exakt! Men det skapar drama vilket är själva poängen med regelverket, vilket för mig blir en feature snarare än ett fel.
Och det är där det tappar mig, eftersom mitt långsiktiga intresse för en kampanj är rätt beroende av character advocacy. Självsabotage och play to lose håller jag helst till one-shots.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Om man spelar Femte konfluxen-kampanjen spelar dock det mindre roll, eftersom gruppen som helhet antas ha ungefär samma mål. Om man då försvårar för en av rollpersonerna blir det svårare för alla.
Det kan vara här vi skiljer oss.
Jag har aldrig spelat/läst den femte konfluxen kampanjen.
Men jag ser problemet.
När jag spelat Svavelvinter rollspelet har vi spelat det mer som ensamble spel än gruppspel där spelarna inte haft samma mål alls.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Det kan vara här vi skiljer oss.
Jag har aldrig spelat/läst den femte konfluxen kampanjen.
Men jag ser problemet.
När jag spelat Svavelvinter rollspelet har vi spelat det mer som ensamble spel än gruppspel där spelarna inte haft samma mål alls.
Ja, jag tog avstamp i vad som nämndes tidigare – att rollspelet är illa lämpat för den kampanj på vilken det baseras.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Och det är där det tappar mig, eftersom mitt långsiktiga intresse för en kampanj är rätt beroende av character advocacy. Självsabotage och play to lose håller jag helst till one-shots.
Det handlar väl om att hitta en lagomnivå där självsabotaget inte är stort nog att skapa allvarliga käppar i kampanjhjulet 😄
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,540
Location
Fallen Umber
Ja, jag tog avstamp i vad som nämndes tidigare – att rollspelet är illa lämpat för den kampanj på vilken det baseras.
Det stämmer kanske. En Svavelvinter-rollspelets take på Konfluxkampanjen hade med nödvändighet fått vara rätt annorlunda. Framför allt tror jag att det hade fungerat bättre om man spelade något i stil med romanernas händelseutveckling, där rollpersonerna är Praantz da Kaelve, Arn Dunkelbrink, Silvia Miranda och Bodunius snarare än ett sammansvetsat gäng äventyrare.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Ja, jag tog avstamp i vad som nämndes tidigare – att rollspelet är illa lämpat för den kampanj på vilken det baseras.
Kampanjen i originalutförande - ja, men kampanjen utifrån romanen - inte nödvändigtvis.
Även om jag håller Konfluxsviten och speciellt Svavelvinter högt bland det jag spelat/spellett, så är det fortfarande tydligt att den som vill förhålla sig till originalet behöver ta höjd för skattletande. Utifrån Svavelvinter RPGs aktiva val att göra skatter och mynt till diffusa begrepp med rikedomsnivåer, så blir det trist för den som vill spela med sådant fokus.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Och det är där det tappar mig, eftersom mitt långsiktiga intresse för en kampanj är rätt beroende av character advocacy. Självsabotage och play to lose håller jag helst till one-shots.
Samma här. Jag hade föredragit lösningen som fanns i den gamla kampanjen där utomstående spelare tar rollen som antagonist-makter. Eller där SL "blorbar" deras agerande.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
OT Litegrann. Men jag skulle vilja se en nyversion av Svavelvinter utifrån en enklare YZ-motor.
VA?! Men Svavelvinter systemet är sjukt bra och sjukt lätt. Systemet går att lära på en kvart men är djupt som en gammal sjö. Det skapar överraskande situationer men är sammberättande! Det är Rolls Roycen av svenska AAA rollspelssystem! Varför byta bort det för något medelmåttigt inte byggt för settingen?
 
Top