Nu har jag endast läst den skönlitterära versionen av Svavelvinter och hämtar i stort all min kunskap därifrån, men jag kan väl komma med ett par kommentarer...
Som sagt vore det bra att veta hur nära du tänker följa originalstoryn och vad det är du vill kopiera ur sviten; ska du försöka återskapa det hela så exakt som möjligt i Eon, eller vill du så att säga ha det som kraftig inspirationskälla för en liknande kampanj i Mundana?
vinuiter, ett primitiv folkslag som har vissa drag med Veddo
Jag vill inte låta gnällig, men ska du skapa en primitivt folk i kylig omgivning bör du undvika stavelsekombinatoner som "inuit", om inte dina spelare är väldigt toleranta mot uppenbara namnripoffs från verkligheten.
Enklare vore väl att använda de ganska välbeskrivna Veddo rakt av, och bara låta dem ha anpassat sig till en livsstil som bygger mer på närvaron till havet? (fiskebaserat, kanske fasta bosättningar, alla småändringar du kan vilja få in m.m. - de kan ju ha varit isolerade från resten av veddo ett bra tag).
cirefalier som börjat utvinna svavel i träsken
Här kommer jag att tänka på ytterligare en sak rörande frågan hur mycket originalsvavelvinter det ska vara; förklaras svavelbehovet med att man upptäckt krutet, eller används det fortfarande bara vin, alkemi, och skumma kurer?
Shagulitsekten tänkte jag behålla eller byta ut mot, en av det cirefaliska Sällskapet, övertagen martari sekt som sökt sig till det karga klimatet.
Vill du ligga närmare originalet skulle jag om jag minns boken rätt tipsa om att införa biomantiker i Mundana - människor som använder sig av biotropi och alkemi för att modifiera levande varelser (à la de komplexare delarna av nekromantin, fast på levande varelser). Dessutom går det ganska bra ihop med demonologi, som ju ganska bra borde motsvara det interdimensionella utforskandet shaguliterna ägnar sig åt, om jag minns rätt. Sällskapet har väl tillgång till mystiska, magiska, alkemiska och ockulta kunskaper nog för att ett ömsesidigt utbyte skulle vara fruktbart, eller så kan det helt enkelt vara en "forskargren" av Sällskapet som av naturliga orsaker uppskattar lite enskildhet - de kan ju alltid maskera som ett gäng följare av en ovanlig cirefalisk filosofi eller en asketisk Cirza-orden.
Vad gäller druiderna finns ju druid som yrke i Mundana, så det är bara att bestämma var de kommer ifrån - både kamorianerna och veddo bor ju nära och är bra alternativ, även om kamorianerna kanske är bättre för magibiten. Tauperna finns ju som sagt alltid att tänka på också, men man vet ju så lite om dem än så länge... en viktig fraktion borde de klart vara, i alla fall.
Och minns jag Blatifagus rätt från boken har han klart fler drag av lumiandrake än en mortuach (och kommer i vilket fall att vara livsfarlig för allt och alla, så han kan lika gärna vara mer benägen att prata än att äta upp folk).
Låter som en jättehäftig idé eftersom jag verkligen började gilla koncepten kring hela sviten efter att ha läst boken, så se till att berätta hur du gör och hur det går senare!