D&D SV-5E i en iskall nord

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
Alver, dvärgar, människor och halvlingar är ju rätt givna, jag är mer tveksam till Dragonborn, [...], tiefling.
varför då?

till exempel en koloni Dragonborn som flytt sitt fjärran hemland etc.
varför ska inte det finnas Dragonborn naturligt i nord? Det ända som behöver ändras är väll att deras huvuden är inspirerade av Sankt Göran och draken statyns, Katla, eller draken från Bergmans Trollflöjten.

Kanske att Tieflings finns men att de snarare har hudtoner närmre naturen som grå, grönt, blått, mörk och ljus. (Sten, skog, vatten, natt och snö) Dvs spela mer på teman med likheter till naturen snarare än D&D s standard med "demoner" och "helvetet" som tema
Men grejen är ju att tiflingar är halvdemoner. Om du vill ha folk med naturen i sitt blod har vi ju genasier, och grejer som nymfer.

Tieflings=faun,satyr?
Nej. Faun=faun.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Alver, dvärgar, människor och halvlingar är ju rätt givna, jag är mer tveksam till Dragonborn, Gnomes, tiefling.
Gnomerna (den germanska folktrovarianten) passar in, i hustomte-versionen. Alver tänker jag nån sorts ny undergrupp: fjällalver. Lite Plupp-artade fast större.

Halvlingar tänker jag är främlingar i denna miljö. Inresta representanter för handelshus vid kusten.

Drakfödda och tiflingar vet jag för lite om. De är från en modernare D&D-lore än vad jag är van vid. Men de hör nog inte riktigt hemma i det här hörnet av världen. Jag tänker mig att det i en fjärran sydost finns ett slags Babylon/Rom/Ur, i form av en mer gammaltestamentlig högkultur. Där hör nog både tiflingar och drakfödda hemma.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Gnomerna (den germanska folktrovarianten) passar in, i hustomte-versionen. Alver tänker jag nån sorts ny undergrupp: fjällalver. Lite Plupp-artade fast större.

Halvlingar tänker jag är främlingar i denna miljö. Inresta representanter för handelshus vid kusten.

Drakfödda och tiflingar vet jag för lite om. De är från en modernare D&D-lore än vad jag är van vid.
Någon slags (halv)jättar är tematiskt passande. Du kan göra om orker och/ eller djävlingar till (halv)jättar. Jag gillar personligen Madsens tagning på jättar, dvs att de är morfologiskt varierande och (i vissa fall) magikunniga.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Någon slags (halv)jättar är tematiskt passande. Du kan göra om orker och/ eller djävlingar till (halv)jättar. Jag gillar personligen Madsens tagning på jättar, dvs att de är morfologiskt varierande och (i vissa fall) magikunniga.
På D&D-iska är det väl Ogre och Ogre Mage (jag brukar kalla dem för Rese respektive Puke, i de fall de har trolldomskunskap)?

Men i den nordiska folktron kan ett troll vara samtidigt ett troll, en drake och en dvärg, som skiftar hamn. Tänk Grendel.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
På D&D-iska är det väl Ogre och Ogre Mage (jag brukar kalla dem för Rese respektive Puke, i de fall de har trolldomskunskap)?
Det är rimligt. Men man måste ju inte tillämpa det så strikt. Hade det inte varit kul att låta någon spela jätte? (Fast med medium size).
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Det är inte så fornördiskt, då det knyter an till kristen mytologi - men det är ett bra ord.
Jag tänker att Mellanösternmytologi har sin plats även i Tassemark, men som ett främmande element och - vilket är viktigt - den saknar riktig kraft häruppe. Här är Väven vävd annorlunda, här råder delvis andra makter. Det är inte säkert att en klassiskt skolad trollkonstnär med formelbok och allt ens kan lägga några formler häruppe. Eller tvingas göra det med halv styrka. Eller att en ädel ljusriddares krafter fungerar. Eller att Djeflingarnas demoniska gener inte ger dem förmågor som fungerar så bra här.

Så varför skulle de vara här alls, annat än i undantagsfall, som gäster och främlingar (vilket i sig kan bli ett skojigt äventyr)?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
Gnomerna (den germanska folktrovarianten) passar in, i hustomte-versionen.
Fast representeras det bra av reglerna?

Alver tänker jag nån sorts ny undergrupp: fjällalver. Lite Plupp-artade fast större.

Halvlingar tänker jag är främlingar i denna miljö. Inresta representanter för handelshus vid kusten.
Alltså för min del känns hober mer passande för ett Plupp-artade folk.

Men i den nordiska folktron kan ett troll vara samtidigt ett troll, en drake och en dvärg, som skiftar hamn. Tänk Grendel.
Menar du inte Fafner?

Är Djefling en bra översättning av Tiefling?
Ja. Gillar den.

Men de hör nog inte riktigt hemma i det här hörnet av världen. Jag tänker mig att det i en fjärran sydost finns ett slags Babylon/Rom/Ur, i form av en mer gammaltestamentlig högkultur. Där hör nog både tiflingar och drakfödda hemma.
Undrar bara: varför tycker du det?

På D&D-iska är det väl Ogre och Ogre Mage (jag brukar kalla dem för Rese respektive Puke, i de fall de har trolldomskunskap)?
DnD:s Ogre Mage är onier baserat på deras illustrationer.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Så varför skulle de vara här alls, annat än i undantagsfall, som gäster och främlingar (vilket i sig kan bli ett skojigt äventyr)?
För att den kristna kyrkan jagar dem som djur, och det är ett få områden dit kyrkans långa arm inte når.

Och de får huvudvärk och kattakålla av kyrkklockornas ljud.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Översättning från vilket språk? "Tiefling" har ju ingen engelsk betydelse. Det är ett helt påhittat ord. Så varför inte bara köra med "Tifling"?
Ordet är, tänker jag, baserad på ljudlikheter med grekiska diabolos. En påhittad diminutivform, en påhittad stavning, och du får tiefling. Med lite gängse ljudskiften i våra indoeuropeiska språk kan man skriva det som "tifling", "tiefling", "difling", "diefling", "djefling" etc.

Så, ja, det är påhittat och vi kan absolut kalla det "tifling". Men kopplingen till det diaboliska är lite elegant att få till även på svenska. Därav diefling/djefling.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
En grej jag funderar på att ta med mig till Tassemark från Edda (järnålders-OD&D i en sago-Götaälvdal) är att blodsband i nordisk mytologi och tradition verkar spela en MYCKET mindre roll än löften och förbund (inklusive förbund med övernaturliga makter).

Troll är kanske inte en sorts fysiska humanioider, utan - precis som alla sagovarelser - något Annat.

En fornnordisk motsvarighet till drakfödd eller tifling handlar inte om genetik, utan om huruvida någon har vävt en viss sorts galder över dig och din släkt.

Det blir något annorlunda än mycket av D&D-lore om man gör på det sättet. Vad tror ni?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
Ordet är, tänker jag, baserad på ljudlikheter med grekiska diabolos. En påhittad diminutivform, en påhittad stavning, och du får tiefling. Med lite gängse ljudskiften i våra indoeuropeiska språk kan man skriva det som "tifling", "tiefling", "difling", "diefling", "djefling" etc.

Så, ja, det är påhittat och vi kan absolut kalla det "tifling". Men kopplingen till det diaboliska är lite elegant att få till även på svenska. Därav diefling/djefling.
Jo, om man vill gå hårt in på en etymologisk härledning. Vad jag minns var det inte så "Tiefling" kom till, men man kan ju ta den vägen.
Fast borde man inte hamna på "djävling" eller möjligtvis "djäfling"? Varför ett "e"? "Diabolos/diabolus" blev ju "djävul" med "ä".
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Jo, om man vill gå hårt in på en etymologisk härledning. Vad jag minns var det inte så "Tiefling" kom till, men man kan ju ta den vägen.
Fast borde man inte hamna på "djävling" eller möjligtvis "djäfling"? Varför ett "e"? "Diabolos/diabolus" blev ju "djävul" med "ä".
Att använda "e" här är äldre. Ännu äldre hade varit "o" ("diofull").

("I" är i sammanhanget äldre än "J", "F" är äldre än "V" och "E" är äldre än "Ä". Om man vill arkaisera lite.)

Men bara för att jag är nyfiken: hur kom ordet "tiefling" till? Är det okopplat till "diabolos"/"devil"?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
Jag håller på att förbereda min första riktiga 5E-kampanj. Jag tänker mig ett landskap liknande en bit uppåt Ångermanälven. En gränstrakt där kyningen Gunveig i Sundhamn nere vid kusten har bekostat ett fäste, en utpost, ett försök till "civilisation" längre uppåt älven (för att ta kontroll över både järnmalm och skog) och tillsatt en jarl att styra upp, men att det lett till kontroverser med både trollfolk, älvfolk och andra sagoväsen, men också med tidigare mänskliga inbyggare som bor i trakterna runt älven.
Känns som Trudvagn böckerna till 5E skulle vara av intresse.

Dunderklumpen och Äppelkriget.
[....]
Mer hederskultur, klaner, byhövdingar och löftesekonomi, ära och hjältedåd, än guldpengar och dyrbara skatter.
De här olika genrerna känns väldigt svåra att få ihop utan att tappa grejen med endera av dem.

Så varför skulle de vara här alls, annat än i undantagsfall, som gäster och främlingar (vilket i sig kan bli ett skojigt äventyr)?
för att de har varit här lika länge som de andra raserna kanske?

För att den kristna kyrkan jagar dem som djur, och det är ett få områden dit kyrkans långa arm inte når.

Och de får huvudvärk och kattakålla av kyrkklockornas ljud.
Varför skulle den kristna kyrkan jaga dem? O varför skulle alver få huvudvärk av kyrkklockornas ljud?

En fornnordisk motsvarighet till drakfödd eller tifling handlar inte om genetik, utan om huruvida någon har vävt en viss sorts galder över dig och din släkt.

Det blir något annorlunda än mycket av D&D-lore om man gör på det sättet. Vad tror ni?
Det är en intressant idé.
 
Last edited:
Top