D&D SV-5E i en iskall nord

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Jag håller på att förbereda min första riktiga 5E-kampanj. Jag tänker mig ett landskap liknande en bit uppåt Ångermanälven. En gränstrakt där kyningen Gunveig i Sundhamn nere vid kusten har bekostat ett fäste, en utpost, ett försök till "civilisation" längre uppåt älven (för att ta kontroll över både järnmalm och skog) och tillsatt en jarl att styra upp, men att det lett till kontroverser med både trollfolk, älvfolk och andra sagoväsen, men också med tidigare mänskliga inbyggare som bor i trakterna runt älven.

The Keep on the Borderlands helt enkelt, fast vid Nämforsen, med svenska 5E regler, och med lite färre kaosgrottor, mindre guld, men desto mer silver och vindlande granskogar. Och mer politik. Dunderklumpen och Äppelkriget.

Rådare och naturväsen och schamanism och folktro, snarare än magiska studier a la Babylon eller präster som liknar katolska korsriddare med spikklubbor.

Mer hederskultur, klaner, byhövdingar och löftesekonomi, ära och hjältedåd, än guldpengar och dyrbara skatter.

Jag funderar runt figurklasserna. Både rackare (rouge), präst (cleric) och trollkonstnär (wizard) känns som främmande element i den här miljön, liksom munkar och paladiner. Vilket kan vara kul, men behöver då hanteras som just ickenormisar och främlingar

Är det inte mer passande att bygga kampanjen runt druider, barbarer, utbygdsjägare och svartkonstnärer (sorcerer)? Är det någon sorts sword-n-sorcery minus öknen plus fjällen minus ormarna plus varg och björn jag är på jakt efter? Hundspann istället för häst och vagn.

Vad tänker ni som är mer vana vid spelsystemet? Hur gör man? Går det?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Jag tänker att klasserna i 5e är väldigt flexibla tack vare systemet med underklasser; och att typ alla klasser (utom kanske munken) kan funka, men att du ska banna vissa underklasser plus kolla på Xanathars och Tashas. (En Cleric med Thunder domain, blir ju tex en Thor-gode; och en Revenge Paladin borde också gå att få in i settingen, för att ta två exempel ur grundboken). (Barden är ju en skald).

En sak som du kanske vet men som är värd att trycka på är att 5e skiljer sig från sen ADD och 3e, såtillvida att man inte måste ha med en krigare, en magiker, en klerk och en skurk (eller vederlikar till dessa fyra roller), utan att grupper kan se ut mer eller mindre hur som helst. Ingen helare behövs, t ex.
 
Last edited:

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
454
Location
Uppsala
Älskar idéen! Låter som en riktigt kul setting!

Håller helt med om att klasserna är mer flexibla än vad som syns vid första anblick just med subklasserna. Sen tror jag tror absolut att präster, rackare (älskar namnet som översättning på Rouge) och andra kan fungera.
Om inte Wizard känns passande kanske Sorcerer passar bättre? Det är ok att vissa klasser är mer ovanliga än andra och att banna vissa klasser om man inte känner att det passar settingen
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Jag har kört lätt reskinnad 5e som Planetary Romance och kan säga att det går utmärkt att bara kalla saker nåt annat och köra. Alver = stjärnfolk, halvorcher = fyrarmade marsianer, cleric = vetenskapare, osv.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Settingen låter supercool! Hur kommer det sig att ni tänker köra 5E?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
En sak som är värd att understryka är att 5e på de låga nivåerna är rätt low-fantasy, men gradvis övergår till barock högfantastik med superhjältar. From nivå sju spelar man Guardians of the Galaxy. Efter den nivån tar systemet över settingen, och man spelar då i genren DnD-fantasy. Är du inte okej ned detta, sluta kampanjen på nivå sex.

(De sex första nivåerna är ändå de bästa).
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
En sak som är värd att understryka är att 5e på de låga nivåerna är rätt low-fantasy, men gradvis övergår till barock högfantastik med superhjältar. From nivå sju spelar man Guardians of the Galaxy. Efter den nivån tar systemet över settingen, och man spelar då i genren DnD-fantasy. Är du inte okej ned detta, sluta kampanjen på nivå sex.

(De sex första nivåerna är ändå de bästa).
Jag undrar om inte äventyrare vid det laget har lämnat Tassemark flygande på drakar för att utforska det vilda stäpplandet till öster. Kanske betvinga de gudar och furstar som bor och verkar där?
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Månvandrarna är vad man nere på kontinenten skulle kallat en “sekt från den gamla tron”. Reseskildraren Scriborius kallade dem för “bergets druider i norr” i sitt verk “Norröna resor”.

Månvandrarna vet att gudarna inte har mycket kraft här uppe. Fader Sol håller sig borta mest halva året och Säd har därför inte så mycket makt.

Istället är det bergets ande som ger marken och makterna liv. Och Bergets kärlek till Syster Måne.

Månvandrarna sitter i månens sken för att få tillgång till kraftorden som bevarar livet i det karga landskapet. De lägger sina händer på bergssidorna för att hämta sin styrka och lyssna på vad marken säger.

De plockar på sig stenar under vägens gång, stenar som talar till dem och som hjälper dem att uttala kraftorden. Och de ristar ibland till och med bilder i bergssidan, där han möter älven.

Spelare som vill att deras figurer är Månvandrare ska välja att spela figurklassen "druid".
https://docs.google.com/presentation/d/1tk7rQnj7dbg30dTuHPHjUI3ceJZQ0jbY-OKI6828xI8
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
– Vem tillhör du? Vem ristade dig? Gråben eller Brunbesten?

Med ett lätt drucket hånflin tittar hirdmannen på dig, nykomlingen i borgen. Är du ens ristad? Vad händer om du berättar?

Alla krigare på borgen tillhör en av de två klanerna Vargarna eller Björnarna. När Egil Jarl och Gunveig rustade borgen räckte inte deras följe av femton krigare. De bjöd in de tappraste ungdomarna från de två byarna som bodde norr respektive söder om älven. Björnarna och Vargarna. Kraftfulla unga män och kvinnor, som snart tog ledningen över borgens försvar.

Sedan den tiden ristas alla krigare med den ena eller andra klanens märke i ansiktet, på bröstkorgen och på högerhanden, och ställs under Tegne-Ulfs eller Tegne-Björns befäl.

Men vad ska man göra med vapenkunnigt folk som inte låter sig ristas? Sådana på genomresa? Kan man lita på dem?

Spelare som vill att deras figur ska vara krigare behöver bestämma sig. Är figuren en Björn eller en Varg eller en Oristad?

Är figuren uppvuxen på borgen tillhör redan figuren någon av klanerna.

Är figuren uppvuxen i byarna runt borgen tillhör figuren antingen redan Björnarna eller Vargarna, eller någon av de andra klanerna i markerna, som Bävrarna eller Orrarna eller Örnarna.

Eller så kommer figuren söderifrån, utan klan.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Stigfinnarna:

Fjället, han ger, och Fjället, han tar.
Du måste gå varsamt, om du vill vara kvar
Skogen, hon ser, av Skogen du får
Du måste lyssna, när i Skogen du går.


Så sjöng din mormor för dig när ni om vårarna vandrade upp från vinterlägret i skogen, upp på fjället och bären, fiskarna, alla fjällfåglarna och renarnas, hjortarnas och älgarnas sommarbeten.

Nu är din mormor sedan länge borta, men hennes kunskaper i att följa spår, att skaffa föda, och reda sig ett skydd i både fjäll och skog, dem har du bevarat i dig.

Som stigfinnare har du en särställning i Utmarksborg. Du vägrar bo i de trånga utrymmena, och murar känns för dig mer som ett hot än en trygghet. Men du kommer gärna på besök och låter dig trakteras av mjöd, mjölk och blåbärsvin.

Och möts med respekt. Det är du som bistår patruller på vättejakt med dina kunskaper i hur man klarar sig i den omilda terrängen.

Spelare som vill spela stigfinnare väljer figurklassen “Jägare”.

Du är här uppifrån. En jägare från kustlandskapet i sydost eller skogarna i söder har inte samma möjlighet att navigera terrängen här.

Stigfinnarna lever utanför klanernas lojaliteter utmed älven. Istället kommer de från någon av utbygdsfamiljerna, som inte har någon klanjord att försvara.

Du väljer om du trivs bäst på fjället eller i skogen.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Sedan har vi frågan om folkslag. Jag har redan en idé om vilka sagofolk som lämpar sig för spelarfigurer och vilka som inte gör det. Främst av sociala skäl: vilka släpps in i Utmarksborgen och vilka gör det inte?

Men vad tänker ni om D&D-folkslag i den här nordiska granskogs- och fjällmiljön?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
454
Location
Uppsala
Alver, dvärgar, människor och halvlingar är ju rätt givna, jag är mer tveksam till Dragonborn, Gnomes, tiefling.
Kanske att halv-orch kan fungera. De flesta folkslag kan fungera men behöver nog någon form av motivation varför det finns i den givna miljön, till exempel en koloni Dragonborn som flytt sitt fjärran hemland etc.

Kanske att Tieflings finns men att de snarare har hudtoner närmre naturen som grå, grönt, blått, mörk och ljus. (Sten, skog, vatten, natt och snö) Dvs spela mer på teman med likheter till naturen snarare än D&D s standard med "demoner" och "helvetet" som tema
Detsamma gäller om man vill ha med Aasimar. Koppla dem till närmiljön
 
Top