Nekromanti Svärdspel i Hadarlon

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Jag har hört om att det ska finnas ett scenario någonstans ute i etern som handlar om svärdspelen i Hadarlon. Efter att ha läst boken om svärdspelet skulle jag gärna vilja dra igång ett sådant äventyr med mina polare. Har någon nån aning om var man kan få tag på scenariot? Är det någon som har spelat det och isåfall var det något att ha?

Tack på förhand!
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Jag har inte spelat just något scenario från nätet. Men svärdsspelen är helt klart en rolig upplevelse. Om pengarna inte flödar som i boken dvs.
Karta för 1000 silver? *ryser*
Det är mycket som händer under svärdsspelen. Själva lekarna är det mindre intressanta enligt mig. Blandningen av kulturer och all politik som bedrivs är betydligt roligare.
Fast då är det jag som är Die Überschweinfarmer /images/icons/wink.gif

Men du kan testa att söka med google. Den hittar allt och lite till. Har själv inte läst eller hört om det.
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Karta för 1000 silver? *ryser*


Ja, en karta över Ebhron i Asharien borde väl inte vara så värst billig.

Själva lekarna är det mindre intressanta enligt mig.


Håller med men mina polares karaktärer är så j***a kaxiga och tror att dom kan klara av vad som hellst med våld så jag tänkte att jag skulle visa dom hur bra vissa kan vara i Mundana när det gäller svärdsteknik. Det kanske kan få dem att agera med lite mindre aggresivt under kommande äventyr.
Gubbarnas framtid skulle bli bättre om jag gav dom lite "rock against ass"! Haha

Blandningen av kulturer och all politik som bedrivs är betydligt roligare.


En av mina grabbars karaktärer är nattdräpare ifrån Mûhad, med väldigt bra kontakter inom det Soldiska hovet, kanske skulle låta honom agera som livvakt i skuggorna åt skymningsväktaren. Eller det kanske pajar en hel del för det kommande inbördeskriget om skymningsväktaren helt plötsligt inte dör.
Jag är lite nyfiken på om det är någon som har drivit igenom scenariot hur det funkar och hur de har gjort med den situation som skapas i Soldarn på grund av händelserna under svärdspelen.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
"Ja, en karta över Ebhron i Asharien borde väl inte vara så värst billig."

Tusen dagslöner? Fast då är ju hela pengasystmet helt knas som Krille har uttryckt det. Men tusen dagslöner kan översättas till 500 000 kr. Räknat med att en person tjänar det per dag. Inte så mycket precis att hänga i granen. Men 500 000 är mycket. Sen så är väl inte kartans autentitet försäkrad precis. Billigare att ta en resa till Ebhron och ta en guide där eller bo där ett tag.

"mina polares karaktärer är så j***a kaxiga och tror att dom kan klara av vad som hellst med våld så jag tänkte att jag skulle visa dom hur bra vissa kan vara i Mundana när det gäller svärdsteknik."

Har de mött en Vrakh? De tar ett bra tag att få ned. Om det ens går alls. Sen om de löser allt med våld så är de våldsverkare och alltså inte omtyckta av samhället. Mest troligt skulle de bli efterlysta om de högg ner en person.
För att få bort den aggressiviteten kan man använda något som kallas för "Power Kill". Sök bara efter det så hittar du en fin sak Krille hittat. Mycket klokt att ha det. Då lär man sig att agera bättre.

"Jag är lite nyfiken på om det är någon som har drivit igenom scenariot hur det funkar och hur de har gjort med den situation som skapas i Soldarn på grund av händelserna under svärdspelen."

Jag har spelat igenom scenariot. Då följde vi mest bokens handling och pengarna flödade också tyvärr. Och inte heller gick det bra för oss.
Men till det som händer under svärddspelen i korthet (väldigt kort):
Soldarns företrädare börjar munhuggas med Jargiens företrädare. Jargierna hotar Soldierna och vissa oegentligheter börjar ske. Jargierna antas ligga bakom det hela men bevis saknas. Eller så blir en av de tävlande faktiskt avslöjade. Men ingen "rättvisa" skipas.
Hursomhelst så blir det inte alls bättre.

Kommer inte alls ihåg så bra vad som hände måste jag erkänna.
Skymningsväktaren har för oss varit död redan innan svärdsspelen om jag inte minns fel. Vi hade iaf noll koll på den saken. Och då började grytan verkligen koka.
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Har de mött en Vrakh?

Känns då onödigt att kasta in monster för att gubbarna skall lära sig. Jag försöker att vara sparsam med monster i äventyren, de enda monster dom har träffat på är grott troll och gripar men inte ens det stoppade dem.

Sen om de löser allt med våld så är de våldsverkare och alltså inte omtyckta av samhället. Mest troligt skulle de bli efterlysta om de högg ner en person.

jo, och det ät dom också i hela södra Soldarn. Senaste gången var de bara misstänkta att ha införskaffat sig gift inför ett mord på en baron som skulle genomföras och blev satta i en liten fängelse cell. När de hade suttit där i ett par dagar utan mat tog fångvaktarna ut dem en efter en och lärde dem en läxa eller två i hopp om att de skulle erkänna sina planer. Två av grabbarna fick krossade strupar och ett antal tänder utslagna (som de tänker ersätta med guldproteser, det är ju så snyggt) men de vägrade att erkänna och efter ett par lyckade övertala slag av "Nattdräparen" och en annan adling ifrån Consaber så släpptes gruppen med orden "en dödsdom ligger över era huvuden och om ni visar er i baroniet 24 timmar efter just nu så kommer ni att jagas ner och hängas på galgbacken". ...Men de vägrar att lära sig!

Jag har spelat igenom scenariot. Då följde vi mest bokens handling och pengarna flödade också tyvärr.

Tänkte försöka hålla mig ifrån inflation i Soldarn, det kommer nog bli sparsamt med prispengar.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
" ... Två av grabbarna fick krossade strupar och ett antal tänder utslagna ..."

Oj, hur lyckades dom överleva med krossade struphuvuden??
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Inte så mycket precis att hänga i granen."

För att inte tala om den stenrika trukhen som bara sådär satsar 200 silver på att Thorbakk (eller vad han nu hette - kraggbarbaren alltså) inte kan hålla spindeln i munnen. Uäh.

"Har de mött en Vrakh? De tar ett bra tag att få ned. Om det ens går alls."

Ja du, frågan är om du verkligen har rätt där. Jag har en spelare som blev överfallen (en mot en) av en vrakh när han öppnade den där dörren som det låter konstigt bakom. Han tappade sitt magiska storsvärd som han gör Ob10T6 (lite mer) i skada med, så han fick slåss mot den hand-to-hand.

Vrakhen hann få in ett skrapsår på honom, sedan låg den rykande vid hans fötter. ("blixtring" som gör Ob4T6 trauma och smärta på målet, med demoniskt aggregat, jag räknade vrakhens hud som "läderpansar" så både trauma och smärta reducerades med tio)
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Re: Svärdspel i Hadarlon (ev. regnsynd SPOILER)

Mina spelare hade oturen att möta en Vrakh nere i en övergiven gruva. Tre av fyra flydde ut ur gruvan, men den fjärde, en bazirk-trukh vid namn Groll, stannade kvar. Efter en stenhård kamp stod trukhen som segrare, trots att vrakhen bl.a. brutit sönder hans storyxa.

Samme trukh lyckades dessutom ha ihjäl båda griparna i "Regnsynd".
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Demoniska aggregat? Värst vad ni har pengar då?
Själva så klarade vi inte oss två pers mot en Vrakh.
Eller vi flydde och den knappade in på oss. Trots att vi flydde till häst. Men det hela slutade lyckligt efter ett hastigt improviserat nät kastats på besten.

Men man kan faktiskt inte undkomma med bara ett skrapsår. Den gör massor i skada samt alltid motanfall. Och flera av dem t.o.m. Men alla har ju sin spelstil.

Vissa är då nöjda med sitt specialsmidda slagsvärd som gör Ob6T6 i skada totalt med.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Svärdspel i Hadarlon (ev. regnsynd SPOILER)

Fungerar ens Trukher som RP's? Var ett tag sen jag kollade i Tiraker men jag har för mig att de är tröga och hetlevrade samt att de ser otroligt fula och farliga ut. Inte nån jag skulle anställa faktiskt (rollspelsmässigt främst). Jag skulle se honom som ett moster /images/icons/frank.gif
Då de flesta äventyr faktiskt har med anställningar att göra så... Visst kan en Trukh hugga ner det mesta. Men kan han göra det utan att skada sitt eget, övriga äventyrares eller sin arbetsgivares rykte?
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Svärdspel i Hadarlon (ev. regnsynd SPOILER)

Tja, jag har en Marnakh-trukh som fungerar alldeles utmärkt som RP. Men sen är han civiliserad. En Frakktrukh iklädd krokodilskinn och Elefantskalle kan inte vara med dock....

Jag har sett några karaktärer som kanske kan ta ner en Vrakh. Jag har en själv, men han är en SLP som jag tänlkte använda om jag måste ha ihjäl någon power-playare eller så
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Grottroll vs Vrakh

Jag vill minnas en het diskussion på kontoret mellan Marco Behrmann och Dan Johansson om vilken som var den farligaste; grottrollet eller vrakhen.

Jag fick tyst på dem genom att föreslå en lite duell. Faktum är att det blev tre dueller innan vi kände vart det vägde. Det tog ett tag att spela fajterna...

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: Grottroll vs Vrakh

Inte lika rädd för grott-trollen. Har sett vad en Vrakh går för.
Grott-trollet har fått en lite komisk stämpel på sig efter ett missförstånd av en spelare.
Han trodde det var en bergstroll och som den köpman han är så frågar han: "Jag har hört att ni är duktiga på smide". Detta svarade trollet med ett simpelt men tydligt "ROOOOOAAAAARRRR!".

Men vilken blev segrare då?
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Re: Grottroll vs Vrakh

Jag tror på grottrollen. Pågrund av deras regenerering och överlägsna muskelstyrka... Men å andra sidan är vrakhen mycket snabbare och har kraftigare pansar...

Nej, Jag tror ändå på grottrollet!!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Re: Grottroll vs Vrakh

För att ytterligare späda på spekulationerna kan jag ju säga att "min kandidat" var grottrollet.

,-)
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jag vet inte om någon längre ner på tråden har sakt det men jag tror att det du menar med scenario finns att finna i en gammal codextidning där Dan Hörning har skrivit lite om hur allt går till och vilka som kommer att närvara. Det är inget äventyr utan bara beskrivningar. Om du vill köra ett äventyr till det så rekomenderar jag dig att utgå från boken istället.
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Oj, hur lyckades dom överleva med krossade struphuvuden??

Dels så var det knappt någon blödning på krossade struphuvud skadan och jag behövde ha den ena av dem vid liv för att äventyret skulle forsätta så de fick klara sig med att inte kunna prata normalt på 3 veckor och dessutom inte kunna äta någon fast föda under tiden. Man kan säga att det var en knepig situation...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Man kan undkomma med en skrapsår - om klorna först går genom en helrustning i plåt...
 
Top