Nekromanti Svärdspel i Hadarlon

Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Grottroll vs Vrakh

OK, då vann grotttrollet (jag vet, man ska ta bort ett T när det ser ut så där, men grott-oll låter inte snyggt alltså)
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Jag har spellet svärdsspelen med min grupp.
Det var väldigt intressant. Det man bör göra för att det ska bli roligt är att bygga upp en "stämning" innan spelen, som gör att spelarna får respekt för de riktigt skickliga svärdsmännen såsom Cian Salo, Manzir, Illric etc.
Låt dem gärna träffa på någon av dem (själv föredrar jag Illric) i ett tidigare äventyr och där märka hur skickliga de är. Kanske se Salo dåligt beväpnad besegra fyra motståndare på gladiatorarenan (det går med tekniken Utmanövring som jag är säker på att han har). Så att de verkligen förstår att dessa är väldigt bra. Ge dem gärna varsin favorit att heja på i svärdsspelen och se gärna till att de satsar pengar. Om de ska igenomleva hela turneringen (från läktaren då de åkt ut) så blir det roligare så.
Sen så bör det finnas någonting vid sidan om svärdsspelen, kanske ett äventyr i mindre skala. Bör kanske ha någon koppling till svärdsspelen. T.ex. ett riddarfölje där riddaren har problem med sin antagonist som med fula metoder försöker hålla honom utanför spelen.
Själv så lät jag inte rollpersonerna komma allt för långt (även om det skulle gått om de hade en väldig tur med tärningarna). I och för sig hade ingen mer än 17-18 i svärd. Fyra åkte ut i kvalet (två i matcher mot varandra) och två gick vidare till svärdsspelen där de åkte ut mot Dwrydd Coley och Smultron i första omgången.

Mitt tips är att du kör efter boken, det krävs dock lite eget arbete, t.ex. bör kvalet fixas till.
 
Top