solvebring
Superhero
Precis som Han tipsar jag om Björn Hellqvists Svärdssida... Den har varit mig till mycket hjälp och är väldigt innehållsrik!
Det är exakt det här jag är ute efter. Jag behöver rensa i vapenlistorna för att få lite konsekvens i urvalet av vapen. Eftersom jag inte är någon vapen- och regelfetischist så vill jag skapa mig några arketypiska, generaliserade, svärdstyper och behöver för det lära mig om deras inbördes relationer och utveckling. Rent regeltekniskt så kommer det inte att märkas att ett X-svärd är helt fel att använda mot en Y-rustning, men det är viktigt för mig att veta att en RP/SLP från en region där Y-rustningar är populära knappast bär ett X-svärd.Vad urvalet av fantasyvapen som världsskapare beträffar, är det viktigast att hålla koll på generella utvecklingstendenser i svärdskulturen och skaffa sig en förståelse för vilka förutsättningar som formade vilken sorts vapen. Har man det, är det en smal sak att utveckla vapendesigner som känns trovärdiga i kontexten av kulturen/spelvärlden man skapat. Men sedan finns det ju alltid utrymme för slump.