Svärdets Sång - talanger "för billiga"?

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Hmm, tror det blir som nån föreslog innan - byt plats på kostnad för färdigheter o talanger, o så dubbelt upp för allmänna talanger som kan användas i strid. Dvs 3 för färdigheter, 5 för talanger (även alla yrkestalanger) och 10 för allmänna talanger som kan användas i strid. Tror det blir lagom, jag.

& Sen är det såklart helt ok om andra gillar att köra talang-fokuserade RP! Är bara inte min kopp te.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
En liten varning där bara är ju att Forbidden Lands till 100% förlitar sig på talanger för att kunna göra något annat än "jag hugger/knuffar/greppar/slår vapen ur hand på motståndaren i strid". De kan inte ens laga mat utan talanger, eller reparera osv. Gift och magi kommer aldrig att förekomma då magitalanger redan kostar 3x3xNivå. Bara så du vet :) Jag tror att 5 för en talang rakt över kanske är bättre då. Eller 5 för stridstalanger och 3 för andra.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
En liten varning där bara är ju att Forbidden Lands till 100% förlitar sig på talanger för att kunna göra något annat än "jag hugger/knuffar/greppar/slår vapen ur hand på motståndaren i strid". De kan inte ens laga mat utan talanger, eller reparera osv. Gift och magi kommer aldrig att förekomma då magitalanger redan kostar 3x3xNivå. Bara så du vet :)
Jo, jag har SLat det innan, spelarna ville göra om RP så nån hade Kock. Jag tror inte steget från 3 till 5 för kock kommer göra det sådär heeeelt omöjligt att nån tar det. Att magi är svårlärt känns nog rätt passande, tycker jag. Och stridstalangerna känns generellt som de borde vara rätt kostsamma att levla upp - det ger rätt bra med extra krut bitvis.

Men det är ju toppen att du själv hittat hur du gillar det, måste jag säga!
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Just det en sak som begränsar mina spelare är ju att de inte kan ta fler än som får plats på formuläret. Det är väl en husregel antar jag. Och de får inte ersätta talanger. Så det begränsar det ju en hel del faktiskt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag hade nog låtit dem ersätta i det läget - tungt nog att sålla bort något. Men vi får se om det blir så många spelmöten, jag tror inte på mer än ett dussin, kanske.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Räkneexempel - 4 djärva äventyrare på vift.
Dygn:
¼ - alla färdas
¼ - alla färdas
¼ - minst 1 slår läger, 1 sover, max 2 tränar för talang
¼ - 1 vaktar, 3 sover

Med INT 3 (42% att lyckas) så höjer man rent statistiskt 2 nivåer på 5 dagar, eller 1 nivå på 3 dagar - det senare kanske är normalfallet. Optimalt utfall så höjer 2 personer vardera 2 nivåer på 5 dagars träning.

MEN händer något dramatiskt på kvällen blir det ingen utdelning, händer något dramatiskt under natten blir det ingen utdelning. Är man dålig på att slå läger blir det gärna missöde som fuckar sömnen = ingen utdelning. Då kanske man vill hjälpas åt med att slå upp läger och då kan färre träna. Behövs det införskaffas föda kan färre träna. Är man dålig på att ex jaga behöver man hjälp, då kan ingen träna. Sannolikheten för att något skit händer på 3 dagar är hygglig, har inte statistiken men fönstret då skit kan träffa fläkten är rätt stort.

Går man hälften så fort, endast EN kvartsdag, uppskattas att sannolikheten framgång kraftigt ökar (saknar statistiken). Men vill man ta sig nånstans på kartan (ex tidspress) krävs en del tid för att lyckas med talangjakt samtidigt, marginalerna är tunna.

Summa sumarum - talanger tar sin lilla tid att få.

Husar du dessutom in "minst ett ¼ dygns vila/sömn mellan varje försök" blir det plötsligt rätt klurigt att höja talang.

Tänker jag rätt?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
En liten varning där bara är ju att Forbidden Lands till 100% förlitar sig på talanger för att kunna göra något annat än "jag hugger/knuffar/greppar/slår vapen ur hand på motståndaren i strid". De kan inte ens laga mat utan talanger, eller reparera osv.
Oj, är det här sant? Jag har inte tagit mig an att läsa spelet än, men om så är fallet kommer jag nog aldrig att försöka heller.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
En liten varning där bara är ju att Forbidden Lands till 100% förlitar sig på talanger för att kunna göra något annat än "jag hugger/knuffar/greppar/slår vapen ur hand på motståndaren i strid". De kan inte ens laga mat utan talanger, eller reparera osv.
Sanning med mod. Åtminstone kan man hantverka/reparera/bygga pryttel med färdighet, man kan reparera folk också (kan missminna mig, utan regelbok, svarar inte för matlagning)
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Oj, är det här sant? Jag har inte tagit mig an att läsa spelet än, men om så är fallet kommer jag nog aldrig att försöka heller.
Nej, jag tror att det är en överdrift - talangen KOCK krävs för att laga mat, vilket känns som att det måste husreglas bort. I övrigt håller jag inte med om att det är såhär. Jag bläddrade snabbt igenom boken och hittade inget annat jag reagerade på.

Jag hade gjort KOCKandet till något som alla kan göra, i enlighet med talangens nivå 1. Sen hade jag ersatt talangens nivå 1 med typ motsvarande från fiskare eller jaktmästare nivå 2 ("Matlagning ger dig ro. Att laga mat räknas som vila för dig (sid 151).")
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,313
Räkneexempel - 4 djärva äventyrare på vift.
Dygn:
¼ - alla färdas
¼ - alla färdas
¼ - minst 1 slår läger, 1 sover, max 2 tränar för talang
¼ - 1 vaktar, 3 sover

Med INT 3 (42% att lyckas) så höjer man rent statistiskt 2 nivåer på 5 dagar, eller 1 nivå på 3 dagar - det senare kanske är normalfallet. Optimalt utfall så höjer 2 personer vardera 2 nivåer på 5 dagars träning.

MEN händer något dramatiskt på kvällen blir det ingen utdelning, händer något dramatiskt under natten blir det ingen utdelning. Är man dålig på att slå läger blir det gärna missöde som fuckar sömnen = ingen utdelning. Då kanske man vill hjälpas åt med att slå upp läger och då kan färre träna. Behövs det införskaffas föda kan färre träna. Är man dålig på att ex jaga behöver man hjälp, då kan ingen träna. Sannolikheten för att något skit händer på 3 dagar är hygglig, har inte statistiken men fönstret då skit kan träffa fläkten är rätt stort.

Går man hälften så fort, endast EN kvartsdag, uppskattas att sannolikheten framgång kraftigt ökar (saknar statistiken). Men vill man ta sig nånstans på kartan (ex tidspress) krävs en del tid för att lyckas med talangjakt samtidigt, marginalerna är tunna.

Summa sumarum - talanger tar sin lilla tid att få.

Husar du dessutom in "minst ett ¼ dygns vila/sömn mellan varje försök" blir det plötsligt rätt klurigt att höja talang.

Tänker jag rätt?
Dina uträkningar stämmer säkert. Men det upplevs nog lite som att SL fuckar med dig, vilket ju inte heller är bra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
¼ - minst 1 slår läger, 1 sover, max 2 tränar för talang
Kör ni att den där första som sover får tillgodoräkna sig lägret, eller får de bita ihop och göra sitt styrkeslag för att se om de blir nedkylda?
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Kör ni att den där första som sover får tillgodoräkna sig lägret, eller får de bita ihop och göra sitt styrkeslag för att se om de blir nedkylda?
Bra poäng. Vi bäddar ned den som sover första passet i alla filtar/fällar under vagn/tältduk/gran. Inte toppen om det regnar och blåser för illa dock, filtar/fällar får ju inte bli blöta för då blir det sömnlöshet.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,045
Nej, jag tror att det är en överdrift - talangen KOCK krävs för att laga mat, vilket känns som att det måste husreglas bort. I övrigt håller jag inte med om att det är såhär. Jag bläddrade snabbt igenom boken och hittade inget annat jag reagerade på.

Jag hade gjort KOCKandet till något som alla kan göra, i enlighet med talangens nivå 1. Sen hade jag ersatt talangens nivå 1 med typ motsvarande från fiskare eller jaktmästare nivå 2 ("Matlagning ger dig ro. Att laga mat räknas som vila för dig (sid 151).")
Men KOCKandet innebär ju bara att du kan fixa maten så att den kan sparas (bli till resurstärning). Alla kan ju äta enheter av GRÖNSAKER, KÖTT och FISK inom ett dygn, utan att vara KOCKar. Det tycker jag är rimligt.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Kör ni att den där första som sover får tillgodoräkna sig lägret, eller får de bita ihop och göra sitt styrkeslag för att se om de blir nedkylda?
Vi har husreglat till det så att alla sover/turas om att hålla vakt om natten, det gör det lite snällare, alla får alltså en chans att vila, hantverka, jag o.s.v på kvällen. Men det kändes så ointutivt, märkligt och genrebrytande att inte dela upp vaktpassen om natten
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
...det kändes så ointutivt, märkligt och genrebrytande att inte dela upp vaktpassen om natten
Word. Nu är SvS inte simulation, men just att knoppa när de andra donar och sedan ta nattskiftet känns märkligt. Det är en bra känsla med pass, exempelvis det som händer i vaktbytet när man viskar till varandra i överlämningen, en gren knäcks och Di Onde anfaller (obs, inte lumparromantik). Och sen får man ju alltid gnabbas om vargtimman :9

Men, finns svartalfer i följet så är nattpasset bokat XD
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Men KOCKandet innebär ju bara att du kan fixa maten så att den kan sparas (bli till resurstärning). Alla kan ju äta enheter av GRÖNSAKER, KÖTT och FISK inom ett dygn, utan att vara KOCKar. Det tycker jag är rimligt.
Så går det om man bara letar fel... 😳
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Ja, talanger är alldeles för billiga i förhållande till färdigheter.

Ett par andra saker att titta på om du ändå ska husregla:

Tursam: Är tokigt bra, och känns helt nödvändig för alla som någonsin slåss.

Kombinationen Bödel 3 + Yxkämpe 2 är rätt fånig.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,045
Vi pratade kort om det här efter gårdagens spelmöte. En av spelarna kom med kommentaren att det är roligare och coolare att skaffa talanger än färdigheter. Jag håller med honom. De ger mer karaktär till utvecklingen och är roligare att använda i spel. Sedan är jag glad över att allt som handlar om balans och vad som är billigt och dyrt går mig helt förbi.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Vi pratade kort om det här efter gårdagens spelmöte. En av spelarna kom med kommentaren att det är roligare och coolare att skaffa talanger än färdigheter. Jag håller med honom. De ger mer karaktär till utvecklingen och är roligare att använda i spel. Sedan är jag glad över att allt som handlar om balans och vad som är billigt och dyrt går mig helt förbi.
Och vi pratade innan spelmötet och sa samma sak, de borde ju ha switchat kostnaden, men där slutade diskussionen i princip. Som tur är har jag inga powerplayers i min grupp. Plus att de tenderar att ta riktigt dumma risker när deras karaktärer börjar bli starka. Det var nära på TPK igår t.ex.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Talangerna är ju roliga så det är ju inget stort bekymmer det enda bekymret är ju att det blir lite grötigt när man har flera specialförmågor som börjar ligga lite om lott så att säga. Speciellt när jag har några spelare som inte är jättefokuserade på regler utan mer väljer coola grejer och sen glömmer bort hur grejer funkar och frågar mig :)

Alltså det är ju DnD grötigt med muljarders olika förmågor som kanske, kanske inte samverkar och som dras från olika pölar, men fortfarande blir det lite svåröversiktligt. Så får man dem lite långsammare hinner man som vänja sig vid dem en i stöten
 
Top