Svärdets Sång - talanger "för billiga"?

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
När jag SLade Mutant år noll kom spelarna fort fram till att det var vettigare att köpa på sig förmågor snarare än att höja färdigheter - för förmågorna var så mycket billigare.

När jag kikar på Svärdets Sång undrar jag om det lider av samma problem - dyrt att höja färdigheter, men ett otal talanger (särskilt för strid) som är desto billigare.

Ni som SLat SväS - hur har det blivit i spel? Har folk köpt på sig ett otal talanger isf att höja FVn? Funtar på om jag ska tre- eller femdubbla kostnaden för talanger som gäller strid, lite delvis så man slipper så fördömt många specialattacker o specialregler.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Talanger och färdigheter kostar lika mycket i Mutant?

Vi har aldrig haft något problem med det i vår grupp, men om det känns klyddigt med alla specialregler skulle ett förslag kanske kunna vara att spelarna själva får hålla reda på vilka specialregler som gäller. Regeln om den ihågkomna regeln.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Ja. Det är för billigt. Så gör spelet svårt helt enkelt. Ge utmaningar :) vi har kört igenom en kampanj på 105 sessioner om 4 timmar var + 47 sessioner i kampanj 2, utan husregler. Så lite utmaning för spelarna är tricket.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
All right, super - då tredubblar jag kostnaden för (allmänna) strids-talanger! Tycker färdigheter ska va A och O, med talanger som krydda.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
All right, super - då tredubblar jag kostnaden för (allmänna) strids-talanger! Tycker färdigheter ska va A och O, med talanger som krydda.
Den enda du behöver nerfa är tursam. Ingen annan. Spelet fungerar asbra utan att ändra kostnaden på allt.

Det handlar ändå bara om action Economy.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Ja. Det är för billigt. Så gör spelet svårt helt enkelt. Ge utmaningar :) vi har kört igenom en kampanj på 105 sessioner om 4 timmar var + 47 sessioner i kampanj 2, utan husregler. Så lite utmaning för spelarna är tricket.
Fast mitt problem är inte att de blir för bra - det kommer jag inte ha några problem med. Mitt problem är att de köper talanger istället för färdigheter, för att det är för dyrt med färdigheter i jämförelse. Jag såg det hända i Mutant år Noll och det blev plottrigt och rörigt, och funkade inte bra.

Men tack för input!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Den enda du behöver nerfa är tursam. Ingen annan. Spelet fungerar asbra utan att ändra kostnaden på allt.

Det handlar ändå bara om action Economy.
Men det är ju just det: i SS kan du väldigt billigt köpa på dig talanger som boostar antalet effektiva handlingar du har.

Min stilla tanke är att bara flippa kostnaden så färdigheter blir 3 poäng per nivå och talanger 5 poäng per nivå. Har inte testat det, får erkännas.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,337
Som spelare i en SS-kampanj kan jag inte annat än att hålla med. Det känns sjukt ovärt att höja färdigheter eftersom det ofta finns en billigare talang som ger bättre fördelar.


Min stilla tanke är att bara flippa kostnaden så färdigheter blir 3 poäng per nivå och talanger 5 poäng per nivå.
Låter väldigt rimligt tycker jag.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
En viktig aspekt med talanger är att du måste träna 1/4 dygn samt lyckas med ett slag mot Int för att lära dig en ny talang. Och det är inte ett färdighetsslag, så det kan inte pressas.
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Det finns en husning som är hygglig, likställer kostnaden på talang och färdighet.

FV/nivå 1: kostar 5 erf
2:5
3:10
4:15
...
(alltså nivå 1 kostar 5, därefter kostnad n×5 för nästa nivå, n=nivå jag står på)

Talanger är billiga original, dessutom "betalar sig" nivå I tokigt bra. Likställa kostnaden mellan FV och talang ändrar incitament, särskilt för vissa talanger som ger bonus i specialfall medan färdigheten ger bonus i det generella fallet.

Med likställda kostnader blir "utdelningen" för FV bättre. Talang I är bra pang för pengen, II är ofta meh, III är uber men det tar ju en himskans tid att komma dit för det hinner komma många prioriteringar ivägen för 20 erf. FV 1 är ok men 2 är inte meh så för 10 erf levererar det konstant i det generella fallet. En taskig GV på 2 och ett FV på 2 ger 75% framgång vid pressat slag (om jag inte missminner mig)

Original och husningen skiljer procentuellt inte så mkt i kostnad from nivå II (3+6 vs 5+5) men just nivå 1 dämpar köplusten avseende talanger avsevärt, det är ju trots allt ett 66%-igt prispåslag. Sen kostar FV 2 i original 5+10, medan det husat kostar 5+5 = 33% rabatt = profit.

LL:ar inte så minns inte exakta erf-kriterierna, men det går ju att ordna. Annars bör det inte bli några butterfly effects att tweaka lite i originalen själv. Dessutom kan man ju få sina spelare att göra sådant som inte är stridsorienterat om erfkriterierna inte är stridsorienterade. Sedär, mer incitament för FV.
(Obs, det enda kriterium man inte får stryka är "ordnat värdig begravning åt annan RP" X)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,337
En viktig aspekt med talanger är att du måste träna 1/4 dygn samt lyckas med ett slag mot Int för att lära dig en ny talang. Och det är inte ett färdighetsslag, så det kan inte pressas.
Ja, men det har inte varit något större hinder för mig. Det är bara att försöka varje gång man slår läger.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Ja, men det har inte varit något större hinder för mig. Det är bara att försöka varje gång man slår läger.
Låt säga att det är fyra spelare. En slår läger. En måste sova. En håller vakt. En tränar... så en spelare kan dona talang en gång per lägerslagande. Låt säga att SL bestämmer att det kommer ett gäng arga idioter - träning avbryts, ingen lärd talang.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Låt säga att det är fyra spelare. En slår läger. En måste sova. En håller vakt. En tränar... så en spelare kan dona talang en gång per lägerslagande. Låt säga att SL bestämmer att det kommer ett gäng arga idioter - träning avbryts, ingen lärd talang.
Att något "funkar" om SL aktivt bestämmer sig för att fucka med spelarna - är inte något starkt argument. ;)
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Att något "funkar" om SL aktivt bestämmer sig för att fucka med spelarna - är inte något starkt argument. ;)
Alltså, ett slumpat möte kan det lika gärna vara. Jag försöker bara säga att det är billigt, men det behöver inte husregler för att fixa. Nej SL ska inte jävlas med spelarna det är inte det jag säger heller. Jag säger att det inte är så lätt som man kan tro att levla talanger.

Oddsen att lyckas är typ 42% med INT 3. Att du dessutom måste spendera ett kvartsdygn för att lära sig en ny talang, gör det lite drygare dessutom. Misslyckas du, så måste du ju spendera ett kvartsdygn till på att lära dig den. Har partyt mycket down time så är det ju bara att köra på, men det är av min erfarenhet inte så ofta det är mycket down time. Det beror väl på hur man spelar så klart.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Jag säger att det inte är så lätt som man kan tro att levla talanger.
Har du testat den här teorin i spel?

För jag har kört en lång kampanj, och spelarna valde konsekvent att öka talanger först, även om det tog dem några försök.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Har du testat den här teorin i spel?

För jag har kört en lång kampanj, och spelarna valde konsekvent att öka talanger först, även om det tog dem några försök.
Första kampanjen vi körde var 108 sessioner eller nått sånt. En dag i veckan, 4 timmar per session. Kampanj 2 som vi kör nu, 44 sessioner eller nått sånt, en gång i veckan, 4 timmar per session, så jag drar inte det här ur röven. Vi har inga husregler förutom för att tydliggöra drunkna, och hade husregler för att dö av eld innan Trilemma Adventures Servants of Memory kom med en kritiskt skadetabell för eld. Spelarna har gått igenom minst 10 karaktärer var i dessa två kampanjer. Spelarna levlar talanger först, men det är OK. De fixar typ noll grejer som kräver färdigheter - och då dör det. Klättra och inte falla? Syyyyynd att du bara har talanger för strid..

TL;DR: Ja otroligt många ja.
 
Top