BiobunkerVII;n342042 said:
Man får rösta på vad man vill*, men ge gärna en motivering. Kan dock säga att jag spelat EON (säkerligen 1 för det var på 90-talet) och som jag minns det så var det väl något regeltungt för min del.
* Det här innebär inte att man får rösta på DoD5
Haha jag lovar att inte rösta på DoD.
Min motivering till Eon4 är att de tänkt om regelsystemet och gjort det 526,6% bättre.
Det är snabbt, smidigt och framförallt fortfarande tillräckligt realistiskt.
Regelsystemet med exploderande T6 (obT6) är väldigt roligt. Min familj sitter och tjuter varje gång dom slår sexor och får lägga till ytterligare tärningar. En mycket uppskattad spelmekanik.
Alla gamla tokregler som krävde en mindre bibel för att hålla reda på är borta.
Kvar är ett omarbetat, robust regelsystem som är roligt att spela men framförallt såpass realistiskt att tex skador nästan alltid blir unika och målar en detaljerad skadebild som verkligen lyfter stämningen. Jag har testat de flesta system på marknaden men måste säga att vi alltid återkommer till Eon4s regelsystem. Även när vi spelar andra spel såsom sci fi och liknande. (Tweakar regler och färdigheter lite för att passa).
Eons värld har ju en enorm mängd med moduler från tidigare släpp så man har ju att läsa i några år om man vill fördjupa sig i fluffet (Går att köpa på skuggspel.se tror jag det heter om jag minns rätt.
Om jag skulle säga något negativt så skulle det vara att den beskrivna världen är såpass realistisk och knuten till vår egen historia att det ibland blir lite tråkigt. Men det spolar jag alltid bort genom att skapa egna världar själv.
Gillar man smutsig realism i ett nytt smidigt system så är Eon4 vägen att gå, enligt mig.