Svärdets sång eller...?

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Är lite sugen på att införskaffa ett spel i fantasysetting och står lite i valet och kvalet mellan Svärdets sång eller Symbaroum.
En bubblare är Hjältarnas tid.
Förklara för mig vilket jag ska välja och varför.

Ps. Jag har noll intresse av att skaffa DoD5
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag är ett stort fan av Symbaroum, för det är så otroligt välgjort, snyggt, och inspirerande. Däremot har jag upplevt det som nästan ospelbart av egentligen samma anledningar. Jag köper böckerna, men mer som läsning än för att spela. Delvis för att resar, svartalfer, etc., inte tilltalar mig så mycket för det känns som ett Drakar och demoner med grimdarklager. Men också för att det på något sätt är lite svårtillgängligt. Mycket att förklara, mycket att sätta sig in i. Men ja ... det är otroligt välgjort, snyggt, och inspirerande. Om du har mer tålamod än jag (vilket de flesta har) så kan det vara spelet du drömt om!

Också ett stort fan av Svärdets sång. Välproducerat, coolt, och otroligt lättillgängligt. Både för att reglerna är snabba att lära sig och för att hela spelet är byggt på ett snyggt modulärt sätt som gör att det inte finns några läsningsmåsten bortom grunderna. Du kan komma igång med ett minimum av förberedelser. Struntade länge i spelet för att de nostalgidrypande bilderna gav mig intrycket att spelet mest försökte bygga på gammalt och inte göra något nytt men faktum är att bilderna passar otroligt bra i det nya som Svärdets sång gör. Har dock en förhoppning om att få spela det istället för att spelleda det, men jag är otroligt nöjd med mitt inköp. Kanske är det precis vad du söker!
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,809
Hjältarnas tid är bra om du vill ha ett lätt och väldigt old school system. Rekommenderar starkt att köpa till hjältarnas väg dock :)
Har kört en kampanj i detta i över ett år, å vi har kul!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Symbaroum är det jag röstar på. Det är det spelet jag har haft enskilt roligast i de senaste åren. Världen är spännande, äventyren intressanta och stridssystemet gör att både spelare och slps känns genuint farliga.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
dancodan;n342039 said:
Får man rösta på Eon4?
Man får rösta på vad man vill*, men ge gärna en motivering. Kan dock säga att jag spelat EON (säkerligen 1 för det var på 90-talet) och som jag minns det så var det väl något regeltungt för min del.

* Det här innebär inte att man får rösta på DoD5
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Här är en till röst på Symbaroum. Välutvecklad, djup och intressant spelvärld som känns levande, med mängder av utrymme för intriger, skattletande och faktiskt även moraliska överväganden (Undrar om det egentligen inte är vi som är skurkarna i den här berättelsen). Regelsystemet är väldigt mycket "ur vägen" men SL och gruppen måste vara beredd på att det krävs en hel del rulings. Det är mycket som inte direkt täcks av reglerna. Vill man som SL förmedla hela det djup som man får när man läser allt material, till sina spelare, har man en grannlaga uppgift framför sig. Det finns så många detaljer och så många lager. Men även en grundare dykning kan vara tillfredsställande.

Svärdets sång har jag bara läst, aldrig spelat. Det är väldigt lättillgängligt och SL får god hjälp av tabeller och annat för att skapa utmaningar för spelarna. Någon tung prepp behövs inte. Personligen är jag inte så förtjust i regelsystemet; det är för många saker som skaver. Spelvärlden växer fram modulärt, inga två grupper har exakt samma spelvärld. Det är rätt häftigt! Det lämnar också plats för mycket egen kreativitet, om man hellre skapar eget än preppar andras material.

Hjältarnas tid är väldigt charmigt och hyfsat lättillgängligt. Det är egentligen inga svåra regler (BRP-motorn fast förbättrad) men det står väldigt mycket på rollformuläret. Någon sammanhållen spelvärld finns inte men vissa delar är bättre beskrivna än andra, till exempel Sorgeveden av Anders Blixt. Striderna kan bli lite väl långdragna. Annars flyter det på bra.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
BiobunkerVII;n342042 said:
Man får rösta på vad man vill*, men ge gärna en motivering. Kan dock säga att jag spelat EON (säkerligen 1 för det var på 90-talet) och som jag minns det så var det väl något regeltungt för min del.

* Det här innebär inte att man får rösta på DoD5
Haha jag lovar att inte rösta på DoD.
Min motivering till Eon4 är att de tänkt om regelsystemet och gjort det 526,6% bättre.
Det är snabbt, smidigt och framförallt fortfarande tillräckligt realistiskt.
Regelsystemet med exploderande T6 (obT6) är väldigt roligt. Min familj sitter och tjuter varje gång dom slår sexor och får lägga till ytterligare tärningar. En mycket uppskattad spelmekanik.

Alla gamla tokregler som krävde en mindre bibel för att hålla reda på är borta.
Kvar är ett omarbetat, robust regelsystem som är roligt att spela men framförallt såpass realistiskt att tex skador nästan alltid blir unika och målar en detaljerad skadebild som verkligen lyfter stämningen. Jag har testat de flesta system på marknaden men måste säga att vi alltid återkommer till Eon4s regelsystem. Även när vi spelar andra spel såsom sci fi och liknande. (Tweakar regler och färdigheter lite för att passa).

Eons värld har ju en enorm mängd med moduler från tidigare släpp så man har ju att läsa i några år om man vill fördjupa sig i fluffet (Går att köpa på skuggspel.se tror jag det heter om jag minns rätt.

Om jag skulle säga något negativt så skulle det vara att den beskrivna världen är såpass realistisk och knuten till vår egen historia att det ibland blir lite tråkigt. Men det spolar jag alltid bort genom att skapa egna världar själv.

Gillar man smutsig realism i ett nytt smidigt system så är Eon4 vägen att gå, enligt mig.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Håller med om att DoD 5 inte är så spännande. Ereb Altor är coolare än Chronopia.

Jag tycker att du ska köra på Symbaroum!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
pingas;n342048 said:
Håller med om att DoD 5 inte är så spännande. Ereb Altor är coolare än Chronopia.
entomophobiac said:
100% OT men jag måste inflika ett bestämt nej mot detta påstående.
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/gifimage.net\/wp-content\/uploads\/2017\/11\/fight-fight-fight-gif-3.gif"}[/IMG2]


Men lite mer seriöst. Jag är mycket förtjust i Eon 4 jag med. Världen är lika bra som förut, om inte bättre med de små förändringar och uppstramningar som tillkommit. Landsmodulen Damarien är helt fantastisk i sitt djup och det bara droppar äventyrsuppslag från nästan varenda sida. Systemet är väl omgjort och är nu betydligt smidigare och lättare att grokka än tidigare versioner. En av mina absoluta favoriter på marknaden.

Hjältarnas Tid är jag också svag för. Det är i mina ögon det perfekta nybörjarspelet, eftersom det är lätt att köra med nya, lätt att lära för gamlingar och ändå har riktigt djup för att det ska vara skoj efter femtioelva spelmöten. Jag har kört två kampanjer i det, sammanlagt runt fyrtio spelmöten, och jag har haft svinkul hela tiden. Sorgeveden, kampanjboken, kan vara det bästa Blixt skrivit sedan åttiotalet. Rekommenderas varmt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag håller med alla ovan som nämnt Symbaroum och Svärdets sång. Symbaroum för settingen och Svärdets sång för reglerna.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
BiobunkerVII, om det skulle bli så att du bestämmer dig för Symbaroum har jag en regelbok att sälja, försiktigt genomläst en gång. Sedan har boken samlat damm då varken reglerna eller spelvärlden föll mig i smaken.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Khan;n342053 said:
Hjältarnas Tid är jag också svag för. Det är i mina ögon det perfekta nybörjarspelet, eftersom det är lätt att köra med nya, lätt att lära för gamlingar och ändå har riktigt djup för att det ska vara skoj efter femtioelva spelmöten. Jag har kört två kampanjer i det, sammanlagt runt fyrtio spelmöten, och jag har haft svinkul hela tiden. Sorgeveden, kampanjboken, kan vara det bästa Blixt skrivit sedan åttiotalet. Rekommenderas varmt.
Tack för det betyget. Jag känner mig nöjd när jag bläddrar i Sorgeveden. Under skrivprocessen fick jag mycket konstruktiv feedback från Krille vilket vässade min kreativitet.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Tack för alla råd, får suga på den här fantasykaramellen, om det blir Symbaroum är jag intresserad av ett köp @luddvig, jaha man kunde inte länka en användare så enkelt.....
 
Top