Nekromanti Svärd på ryggen

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,199
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Svärd på rygg är packning. Inte menad att dras. Men en lös rem, lite som när man bär gevär, borde gå att få till en snygg svungadrasvärdtrickelirörelse med. Snabb? Ingen aning.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,199
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ni tänker på en sådan där med en slits på ena sidan. Jo det bör ju funka. Men, mer en reflektion över varför man vill ha den på ryggen. Så man slipper ha den till hands givetvis.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Vad jag förstår är den främsta anledningen att folk har svärd på ryggen i film och tv att det är ett härkel att filma riktiga svärdsskidor - de hamnar hur som helst i scenerna, slår emot saker, och är ett elände för skripta/continuity att hålla ordning på. Kombinerat med att fantasy i film absolut älskar långsvärd på ett rätt ohistoriskt vis.

I verkligheten fanns de inte (på viset fantasyn föreställer sig) och skulle ha varit krångliga om de gjorde det. Stora tvåhandssvärd hade inte skidor över huvud taget utan bars i handen eller transporterades på kärra (notera hur i bilden en del skidor bärs bakom dig, men då över baken och tämligen horisontellt).

1678925432762.jpeg
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Det är ju lite som att gå runt med anti-tank-vapen. På ryggen. Det är alltså egentligen inte så mycket hur man bär det utan att man bär det som är problemet :)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,287
Location
Göteborg, Lindome
Det är ju lite som att gå runt med anti-tank-vapen. På ryggen. Det är alltså egentligen inte så mycket hur man bär det utan att man bär det som är problemet :)
Det är lite tungt att bära på en Carl-Gustaf, men det är vad jag förväntas göra i Hemvärnet. Förutom min AK4 och allt annat bös.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Det största problemet är att vissa vill ha historiskt korrekt och andra vill ha cool skit. Och så bjäbbar man om det.
Jag vill ha cool historiskt korrekt skit. Som studenter som duellerar med (2H)långsvärd.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag vill generellt att mina rollspel ska funka som filmer. Dvs man behöver inte stanna upp och stränga pilbågen, regn är inget problem, man tuppa av i ett par timmar utan att det automatiskt betyder hjärnskador, bildörrar stoppar gevärskulor, en pilbågsskytt kan ta ner nån i full plåtrustning, ett djupt sår är bara farligt tills striden är över men så snart det är förbundet är man på fötter igen... och tvåhandssvärd kan dras från ryggen utan problem.

Vad som är historiskt korrekt är bara en riktlinje för det estitiska, men aldrig bindande.
 
Top