JohanL
Champion

De är kanske inte mänskliga utan en gåva från demonguden som kungen dyrkar?
Och i så fall har vi en förklaring igen! Det finns absolut utrymme för fantastiska orsaker här, men inte för inga orsaker.
De är kanske inte mänskliga utan en gåva från demonguden som kungen dyrkar?
Självklart, det är väl normalt?Är det någon annan som går runt och fundera på sånt här?
Absolut! Jag har inga problem alls med övernaturliga förklaringar i en övernaturlig settingDe är kanske inte mänskliga utan en gåva från demonguden som kungen dyrkar?
Det behöver ju dock inte finnas en förklaring förrän någon frågar. Och då kan man hitta på en.Absolut! Jag har inga problem alls med övernaturliga förklaringar i en övernaturlig settingMen poängen är att det finns en förklaring till riddarnas närvaro.
Så gillar säkert en del att spela och det är ok! Själv ogillar jag det skarpt.Det behöver ju dock inte finnas en förklaring förrän någon frågar. Och då kan man hitta på en.
Det behöver ju dock inte finnas en förklaring förrän någon frågar. Och då kan man hitta på en.
På ett plan så finns det inte före det omnämns, och efter har det alltid funnits.
Jag skulle vilja ta ett exempel ifrån våran Exalted-kampanj: Vi rörde oss österut och var långt ute vildmarken sedan veckor då vi kom fram till ett samhälle av barbarer som en Lunar exalted hade samlat kring sig. De bodde i en stad (odefinierat om det var en tältstad eller timrade hus) och vår SL – som är känd för att gärna vrida upp allt till max – berättade att "det är miljoooner med barbarer som han har samlat kring sig". Självklart kunde jag inte låta bli att börja fundera på "hur ser matförsörjningen ut?" – fast skall jag vara ärlig var min första tanke ägnat åt renhållning och avlopp!Absolut! Jag har inga problem alls med övernaturliga förklaringar i en övernaturlig settingMen poängen är att det finns en förklaring till riddarnas närvaro.
Jag försöker aktivt jobba mig tillbaka till det förra. Det är ju mycket roligare med ett grottkomplex med coola monster än ett grottkomplex där allt svalt ihjäl för flera hundra år sedanNär jag var liten kunde jag acceptera ett grottkomplex fullt med spindlar och orcher och mantikoror bakom en låst dörr som varit magiskt förseglad i hundratals år men sedan läste jag en Sinkadusartikel eller två där matförsörjningsfrågan togs upp. Jag såg ljuset och var sedan skadad för livet.
Jag försöker aktivt jobba mig tillbaka till det förra. Det är ju mycket roligare med ett grottkomplex med coola monster än ett grottkomplex där allt svalt ihjäl för flera hundra år sedan![]()
Jag försöker aktivt jobba mig tillbaka till det förra. Det är ju mycket roligare med ett grottkomplex med coola monster än ett grottkomplex där allt svalt ihjäl för flera hundra år sedan![]()
Och här kan ju säkert en del av åsiktsskillnaderna förklaras. Som sagt, jag vill gärna ha det trovärdigt och logiskt om vi spelar i vår egen värld eller kör någon hård sf. Men är det fantasy så är genren för mig gärna närbesläktad med mytologi och sagor, och där är logiskt världsbygge inte en grej. Andra tänker Tolkien som ju har världsbygge som första prioritet. Därav får man olika ingångar.Nog å sant och du berör (tycker jag) en viktig sak: det finns en viktig dimension till: vad försöker spelet förmedla för typ av världsbygge? När jag spelade Troubleshooters (samma SL som Exalted ovan) var det lite bisarrt men helt acceptabelt att den onda organisationen hade hundratals meter under stora delar av Europa byggt ett tunnelbanenätverk som förband hemliga underjordiska mångmiljonstäder (ser ni temat?) för det är sådant som onda konspirationer gör i den genren. Hade jag mött det i Shadowrun eller Neotech Edge hade jag tyckt att det hade våldfört sig på både min andre, tredje och även fjärde tilltro för att inte tala om varje tillstymmelse till upphävande av tvivel! Genren spelar roll för var jag drar gränsen för vad som fungerar eller inte. I en genre kan en pyttenation föda tiotusen riddare, i en annan kan de inte det. Den dimensionen anser jag berörs eller tas för given i diskussionen men tas inte med som ett kriterium.
Och här kan ju säkert en del av åsiktsskillnaderna förklaras. Som sagt, jag vill gärna ha det trovärdigt och logiskt om vi spelar i vår egen värld eller kör någon hård sf. Men är det fantasy så är genren för mig gärna närbesläktad med mytologi och sagor, och där är logiskt världsbygge inte en grej. Andra tänker Tolkien som ju har världsbygge som första prioritet. Därav får man olika ingångar.
Visst. Jag tänker mest att när Daidalos bygger vingar av vax och fjädrar så är det liksom att missförstå poängen att börja fundera på hur en människa kan flyga med dem, eller vad det säger om världens meteorologi att det blir varmare ju högre upp man kommer, istället för kallare, och börja dra logiska konsekvenser av det.Hmm, Tolkien var ju extrem, men i princip alla författare (av något annat än hardcore realism) sysslar med världsbygge.
Samtidigt är det en av de stora fallgroparna, speciellt för SciFi- och Fantasyförfattare eftersom det är så lätt att göra för mycket av det. Samma sak gäller nog för rollspelsmakare, om man ägnar sig för mycket för världsbyggandet så får man aldrig tid för själva berättelsen.
Är det någon annan som går runt och fundera på sånt här?