Superhjälteserie qu'est-ce que c'est?

Nu var det länge sedan jag aktivt och i stor utsträckning tog del av historierna om Pippi Långstrump, men har tittat på tv-serien och läst lite sporadiskt för lillgrabben och ingenstans har jag hittat ”moralisk dikotomi med onda skurkar och rättrådiga hjältar”. Pippi var ju tvärtom duktig på att ifrågasätta den tidens uppfattning om moral och rättrådighet. Om vi istället tar skurkarna i The Crow så är de vad jag skulle klassa som typiska serietidnings-skurkar, fria från komplexitet men med distinkta överdrivna personligheter och kitschiga smeknamn. För mig känns de typiska för en klassisk superhjälte-story.
jag tycker absolut att dikotomin mellan Pippi och systemet är precis lika moraliskt tydlig som dikotomin mellan ”de onda och de goda” i The Crow. Att ifrågasätta systemet och inte slentrianmässigt inkludera det i ”de goda” är också det en trop även i snävare definitioner av superhjältehistorier.

Att säga att ”vad har Nordisk mytologi gemensamt med superhjältehistorier?” Kan ju absolut bli en jätteintressant diskussion! Starta en sån tråd om du vill, folk här kommer säkert haka på och diskutera det 🙂
Ja, men det är inte en intressant diskussion om de jag pratar med redan tycker att all Nordisk Mytologi redan är superhjältehistorier. Och eftersom det här är tråden om hur man definierar superhjältehistorier så förklarar jag vad jag tycker och varför i den här tråden.

Om man använder den bredare definitionen från trådstarten så ser jag inget som diskvalificerar mytologi från att vara superhjältehistorier. En återkommande trop i mytologi (dvs superhjältehistorier) är att förvandla sig till djur för att få knulla. Är det en superhjältetrop att förvandla sig till ett djur för att få knulla? Är det en superhjältehistoria om den bygger på tropen att förvandla sig till ett djur för att få knulla?

Jag tycker inte att det blir en användbar definitionskedja.
 
jag tycker absolut att dikotomin mellan Pippi och systemet är precis lika moraliskt tydlig som dikotomin mellan ”de onda och de goda” i The Crow. Att ifrågasätta systemet och inte slentrianmässigt inkludera det i ”de goda” är också det en trop även i snävare definitioner av superhjältehistorier.


Ja, men det är inte en intressant diskussion om de jag pratar med redan tycker att all Nordisk Mytologi redan är superhjältehistorier. Och eftersom det här är tråden om hur man definierar superhjältehistorier så förklarar jag vad jag tycker och varför i den här tråden.

Om man använder den bredare definitionen från trådstarten så ser jag inget som diskvalificerar mytologi från att vara superhjältehistorier. En återkommande trop i mytologi (dvs superhjältehistorier) är att förvandla sig till djur för att få knulla. Är det en superhjältetrop att förvandla sig till ett djur för att få knulla? Är det en superhjältehistoria om den bygger på tropen att förvandla sig till ett djur för att få knulla?

Jag tycker inte att det blir en användbar definitionskedja.

Det känns som att det du klagar på här med att det inte är en användbar definitionskedja är det som Ludwig Wittgenstein löser genom sitt resonemang med sprachspiel eller språkspel. Läs på om det så tror jag du får svar på dina funderingar i posten jag citerar och den innan den! :)
 
Iliaden ser på ungefär alla vis ut som en superhjältehistoria, skulle jag säga. Larger-than-life-karaktärer, superkrafter, lätt igenkännbar utstyrsel (till den grad att man enkelt kan förklä sig i en annan persons rustning), det vanliga fotfolket saknar betydelse utan allt avgörs av den lilla namngivna eliten…
 
Det känns som att det du klagar på här med att det inte är en användbar definitionskedja är det som Ludwig Wittgenstein löser genom sitt resonemang med sprachspiel eller språkspel. Läs på om det så tror jag du får svar på dina funderingar i posten jag citerar och den innan den! :)
Jag är redan bekant med Wittgenstein, det är fritt fram att referera till honom om du tycker det blir lättare då. Jag tycker inte att det besvarar mina funderingar i posten.

Men jag tycker nog mest att tråden gör ett fel i sin grundfrågeställning, där vi ska enas om vad som definierar en superhjälteserie men vi redan behöver vara tillräckligt överens om vad som är en superhjältetrop för att basera vår definition på det.
 
Vill påminna om riktlinje nr. 4 som vi moderatorer förväntar oss att användare följer:

”Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.”
 
Alltså, det här med definitioner… En definition är bara så bra som den är användbar. Det är ju språk trots allt, och språk är mer eller mindre arbiträra. "Alla ord är påhittade", osv.

Så frågan för mig är ju inte "är Pippi en superhjälte" utan "vad händer om vi använder en definition av 'superhjälte' där Pippi ingår"? Jag tänker att det finns en massa intressanta perspektiv att hämta där. Ser vi Pippi och Bamse som superhjältar får vi ju en helt ny lins att tolka deras äventyr genom; och kanske kan man också fundera på nya potentiella Pippiberättelser som fortfarande känns Pippi men som är inlånade från andra källor.

Det är ju nånstans rätt poänglöst att jaga definitioner som förväntas vara liksom slutgiltiga, stängda. "One definition to rule them all". Nä, jag tycker det är betydligt bättre med en pluralitet av definitioner, där man vid varje givet tillfälle använder den som är bäst ur ett bruksperspektiv.


(EDIT: Om Pippi är en superhjälte, med sin distinkta look/dräkt och superkrafter osv, vilka är skurkarna? Kling och Klang, Prussiluskan? Kan man dra paralleller mellan Villa Villerkulla och Xaviers skola? Mutationer och superkrafter som metafor för utanförskap? Vilken funktion fyller Tommy och Annika; har de motsvarigheter i annan superhjältefiktion? Är Pippi i Söderhavet att betrakta som Pippimotsvarigheten till Marvels kosmiska äventyr a' Guardians of the Galaxy eller när X-men åker ut och bråkar med Shi'ar?)
 
Alltså, det här med definitioner… En definition är bara så bra som den är användbar. Det är ju språk trots allt, och språk är mer eller mindre arbiträra. "Alla ord är påhittade", osv.

Så frågan för mig är ju inte "är Pippi en superhjälte" utan "vad händer om vi använder en definition av 'superhjälte' där Pippi ingår"? Jag tänker att det finns en massa intressanta perspektiv att hämta där. Ser vi Pippi och Bamse som superhjältar får vi ju en helt ny lins att tolka deras äventyr genom; och kanske kan man också fundera på nya potentiella Pippiberättelser som fortfarande känns Pippi men som är inlånade från andra källor.

Det är ju nånstans rätt poänglöst att jaga definitioner som förväntas vara liksom slutgiltiga, stängda. "One definition to rule them all". Nä, jag tycker det är betydligt bättre med en pluralitet av definitioner, där man vid varje givet tillfälle använder den som är bäst ur ett bruksperspektiv.


(EDIT: Om Pippi är en superhjälte, med sin distinkta look/dräkt och superkrafter osv, vilka är skurkarna? Kling och Klang, Prussiluskan? Kan man dra paralleller mellan Villa Villerkulla och Xaviers skola? Mutationer och superkrafter som metafor för utanförskap? Vilken funktion fyller Tommy och Annika; har de motsvarigheter i annan superhjältefiktion? Är Pippi i Söderhavet att betrakta som Pippimotsvarigheten till Marvels kosmiska äventyr a' Guardians of the Galaxy eller när X-men åker ut och bråkar med Shi'ar?)

Bamse har väll han onda trollet som också blir stark av dunderhonung men som är elak? Det känns superskurkigt.

Jättebra post! Tycker du sätter fingret på mycket viktiga saker!
 
En separat fråga är om vi vill ha en distinktion gentemot en serie som The Power Fantasy, som har alla troperna men ingen är en hjälte per se.
 
Back
Top