Hägerstrand
För sexig för att vara bybo
- Joined
- 2 Dec 2022
- Messages
- 3,205
jag tycker absolut att dikotomin mellan Pippi och systemet är precis lika moraliskt tydlig som dikotomin mellan ”de onda och de goda” i The Crow. Att ifrågasätta systemet och inte slentrianmässigt inkludera det i ”de goda” är också det en trop även i snävare definitioner av superhjältehistorier.Nu var det länge sedan jag aktivt och i stor utsträckning tog del av historierna om Pippi Långstrump, men har tittat på tv-serien och läst lite sporadiskt för lillgrabben och ingenstans har jag hittat ”moralisk dikotomi med onda skurkar och rättrådiga hjältar”. Pippi var ju tvärtom duktig på att ifrågasätta den tidens uppfattning om moral och rättrådighet. Om vi istället tar skurkarna i The Crow så är de vad jag skulle klassa som typiska serietidnings-skurkar, fria från komplexitet men med distinkta överdrivna personligheter och kitschiga smeknamn. För mig känns de typiska för en klassisk superhjälte-story.
Ja, men det är inte en intressant diskussion om de jag pratar med redan tycker att all Nordisk Mytologi redan är superhjältehistorier. Och eftersom det här är tråden om hur man definierar superhjältehistorier så förklarar jag vad jag tycker och varför i den här tråden.Att säga att ”vad har Nordisk mytologi gemensamt med superhjältehistorier?” Kan ju absolut bli en jätteintressant diskussion! Starta en sån tråd om du vill, folk här kommer säkert haka på och diskutera det![]()
Om man använder den bredare definitionen från trådstarten så ser jag inget som diskvalificerar mytologi från att vara superhjältehistorier. En återkommande trop i mytologi (dvs superhjältehistorier) är att förvandla sig till djur för att få knulla. Är det en superhjältetrop att förvandla sig till ett djur för att få knulla? Är det en superhjältehistoria om den bygger på tropen att förvandla sig till ett djur för att få knulla?
Jag tycker inte att det blir en användbar definitionskedja.